BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Schakelprobleem

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Lutzki
Neutraal
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2008 09:47

Schakelprobleem

Post by Lutzki »

Onlangs heb ik van mijn 528i, 1998, E39, de koppelingsplaat + drukgroep + lager laten vervangen, met Original BMW Ersatzteile. De koppeling deed het nog, maar de drukgroep was versleten.

Na het vervangen deed alles het prima op de dag zelf (het was een warme dag), maar in de (koude) dagen, inmiddels weken daarna gaat het schakelen steeds moeizamer. Maar niet zomaar. Als de motor uitstaat gaat schakelen door alle versnellingen als een mes door warme boter, zelfs zonder de koppeling ingetrapt te hebben.
Maar dan, koppeling in, motor starten, in z'n 1, niets aan de hand. Uit zijn 1 halen gaat dan soms moeizaam, in z'n 2 lastig, de rest soepel. Voor het stoplicht, koppeling los, licht op groen, koppeling in, in zijn 1, met geen mogelijkheid in de versnelling te krijgen, 2 proberen, in het begin lukte dat nog, nu ook al niet meer. Dus remedie, eerst in z'n 5 en dan gaat het moeiteloos in 1 en 2, etc. Maar zodra ik de koppeling weer heb losgelaten als ik stilsta en in z'n 1 wil schakelen, zelfde probleem. Of ik nou 1 of 100 km heb gereden, schakelen in zijn 1 en inmiddels ook 2, het lukt niet. Aanvankelijk was het euvel minder erg als het buiten boven de 20 graden was?!?!, maar dat 'voordeel' is inmiddels weg.
Ook grijpt de koppeling erg schokkerig aan als de auto nog koud is, op het slippen af en als ik dan probeer te schakelen naar z'n 1 beweegt de auto naar voren, alsof je schakelt zonder koppeling in te hebben getrapt.

Kortom, de exercitie heeft absoluut geen Freude am Fahren opgeleverd!!! :-(

Om dat toch weer te krijgen, waar kan dat nou aan liggen? Er gaat duidelijk iets niet naar behoren met het koppelen: teveel speling in het hefboom mechaniek, hulpkoppelingscilinder niet goed meer, of toch de bak zelf? Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt en wat was dan de oplossing?

TimBMW5
Neutraal
Posts: 14
Joined: 27 Jul 2013 13:12
Type Auto: E34

Re: Schakelprobleem

Post by TimBMW5 »

Even uitsluiten van eventuele problemen.

-Zit er voldoende bakolie in ?

De schakelstangen kunnen speling hebben waardoor de auto niet(lekker) schakelt.
Een andere mogelijkheid zijn de synchromeshringen die het schakelen naar de volgende versnelling mogelijk maken.

Succes met zoeken,

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 43

Re: Schakelprobleem

Post by 325i »

schakelstangen heeft die volgens mij niet aangezien de pook op de bak zit.
Maar olie kan natuurlijk wat inzitten maar koppelingcylinder ver overleden of lucht erin zou ook kunnen.
Bakken gaan ook nog wel eens stuk maar dat gaat meestal in 1 klap dan doet de 2e versnelling het gewoon helemaal niet meer en wat heel goed mogelijk is dat je vliegwiel eigenlijk vervangen had moeten worden en het dus niet gedaan is.
Dit kan ook gelijk het schokkerige veroorzaken.
Vliegwiel is nogal relatief duur en wordt om die reden meestal niet gedaan en icm een LUK koppelingset krijg je al vlug een schokkende koppeling met wegrijden in de eerste versnelling
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
Lutzki
Neutraal
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2008 09:47

Re: Schakelprobleem

Post by Lutzki »

Dubbelmassa vliegwiel is inderdaad duur en niet vervangen. Was ook niet nodig volgens de garage.
Een LUK set zit er niet in, wel original BMW Ersatzteilen, plaat, drukgroep en lager.
Zal de tip van de bakolie meenemen als ik morgen terug ga om te kijken wat het kan zijn. Kunststof lagers, enz. van de schakelstangmechanisme kunnen weldegelijk worden vervangen, alleen is het lastig om de onderdelen los te krijgen.
Mogelijk is het de hulpkoppelingscilinder. De klachten zijn ondertussen iets minder geworden, maar dat kwam vooral omdat het erg warm weer is geweest. Nu het weer is afgekoeld heb ik er weer meer last van... vooral bij koude motor.

TimBMW5
Neutraal
Posts: 14
Joined: 27 Jul 2013 13:12
Type Auto: E34

Re: Schakelprobleem

Post by TimBMW5 »

Lutzki,

Good luck, and let us know .. als je wat gevonden heb...

Mvg,
Post Reply

Return to “Algemeen”