Hallo Erster Reihe Ridders/-sters(?),
Voor het eerst in mijn (internet)leven schrijf ik een 'stukkie' op een forum. Dat heeft een reden: het verhaal over de distributieketting, waarover ik iets uit eigen ervaring denk te kunnen inbrengen.
Bijna twee jaar geleden kocht ik bij een Bovag garage mijn eerste BMW, een 118d, 2 ltr diesel (ik kan niet vinden welke type E..), april 2008, iets meer dan een ton op de teller. Alles keurig, heel enthousiast, nooit gedacht nog eens... (ik rij uitsluitend privé, dus het moet wel betaalbaar blijven). Ik koos een diesel plus achterwielaandrijving omdat we meer met ons Kippie zouden gaan reizen, zeker nu we met de VUT zijn. Met de Volvo V40 op LPG waren we een keer op een helling in Italië met de caravan blijven steken, niet genoeg koppel! En deze auto stelt me op dat punt niet teleur; in 2012 naar de Provence, in sept./okt. jl. zo'n 6.000 km. probleemloos naar Portugal en terug! Gewicht Kip Kompakt plm. 900 kg. Bij 110 p.u. in z'n zes, een helling op en/of veel tegenwind naar de vijf.
Maar... na de aankoop en al vóór en tijdens die eerste caravanreis hoorde ik een duidelijke 'ruis' bij de motor. Ik hoorde 't ergens achter-boven. Na thuiskomst dus naar de garage. Luisteren, 'waarschijnlijk de dynamo'. Afspraak, reparatie dynamo, nieuw lagertje, poelieriem nog vervangen, het moest vanzelf overgaan. Niet dus. Naar de BMW-dealer in Alkmaar. Aankoopkeuring. Rapport bevatte een paar belangrijke dingen, waaronder 'de ruis'. Terug naar de garage.
Men ging niet akkoord met de conclusie. Naar de ANWB in Den Haag, voor een deelkeuring. Toen de BMW op de brug stond, mocht ik meeluisteren. 'Een mankement onderin (!) de motor, waarschijnlijk de distributie. Kan alleen met zekerheid worden vastgesteld als 't wordt open gemaakt'. En dat zou een hoop moeite, tijd en veel geld kosten...
Terug naar de garage. Voorgelegd. Weer geluisterd. Toegegeven. Even contact met de verkoop. 'De reparatie valt net niet in de garantie'. Gelukkig kon ik aantonen van wel. Ik wist dat ik nog (net) op tijd was. Pfff!!!
De auto heeft een week in de garage gestaan. Tenslotte was het geen BMW-dealer. Men moest speciaal gereedschap halen. De bak is verwijderd, extra onderdelen van de distributie zijn vervangen (tegen betaling). Maar de ruis was en is weg. Ik heb opgelucht een taart op de tafel van de kantine neergezet. Met slagroom.
Sindsdien rijden we probleemloos, zij het dat de airbag- en veiligheidsriem-waarschuwingen wel vaak aan - en weer uit- gaan. Maar dat schijnt een los contact onder de bijrijdersstoel te zijn. Verder alleen maar: Freude am Fahren...
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Distributie ketting N47 motorblok
Moderator: Moderator Team
Re: Distributie ketting N47 motorblok
Nu bijna een jaar en zo'n 60000km onderweg met de 118d, naar volle tevredenheid moet ik zeggen.
Ik had laatst en interessant gesprek met een niet merk gebonden garage houder. Hij wist me te vertellen dat in veel gevallen het falen van de distributieketting bij BMW (niet alleen N47) te wijten is aan het bezuinigen op onderhoud, en met name het nalaten van het vullen met de juiste olie op het juiste interval. BMW schijnt erg zinnig hierin te zijn.
Bovenstaand kan ik niet bevestigen of ontkennen, maar kan wellicht iemand helpen.
Ik had laatst en interessant gesprek met een niet merk gebonden garage houder. Hij wist me te vertellen dat in veel gevallen het falen van de distributieketting bij BMW (niet alleen N47) te wijten is aan het bezuinigen op onderhoud, en met name het nalaten van het vullen met de juiste olie op het juiste interval. BMW schijnt erg zinnig hierin te zijn.
Bovenstaand kan ik niet bevestigen of ontkennen, maar kan wellicht iemand helpen.
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan
current: 320D 4d sedan