BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Brommend / schrapend geluid bij automaat 540i

Moderator: Moderator Team

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Brommend / schrapend geluid bij automaat 540i

Post by Frank540i »

Dag allemaal,

Ik heb wat advies nodig. Mijn E39 540i automaat uit '97 (208.000 km) maakt sinds enige tijd een brommend / schrapend geluid op bepaalde momenten. Ik kan dit geluid opzoeken bij 60 km/h, 80 km/h, 120 km/h en lijkt bij 60/80 meestal rond de 1500 toeren te zitten en bij 120 rond de 2000 toeren wanneer ik dus beperkt gas geef. Zodra ik gas loslaat of meer gas geef is het geluid weg. Ik heb de indruk dat het op een schakelmoment zit, dus op het moment van doorschakelen. Het komt vooral voor bij de normale automaat stand, maar ook bij de manual stand (bv op de snelweg in zijn 5, als hij dus niet perse aan het schakelen is). Bij de sportstand komt het minder voor als ik het goed heb. Als ik hard optrek loopt hij gewoon door naar 5.

Ik heb de auto een jaar of vier (sinds 152.000 km). Ik heb zelf niets gedaan met de automaat, voor zover ik weet is dit eerder ook niet gedaan.

Wie heeft een suggestie van wat er aan de hand is en wat de oplossing hier voor is?

Alvast bedankt!!

Frank

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Re: Brommend / schrapend geluid bij automaat 540i

Post by 325i »

Hier staat links en rechts wat info over automaatbakken.
Eric-328 bijvoorbeeld laat z`n bak bij ZF in duitsland een grondige beurt geven .

Maar geen tot weinig onderhoud aan de bak en nu 208dkm gelopen is weinig hoopvol om eerlijk te zijn maar ik zou ZF in duitsland eens bellen en z`n grote beurt laten uitvoeren
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Post by Frank540i »

Dank je, ik had al een aantal berichten gelezen, maar wilde toch nog even mijn situatie bij jullie neerleggen voor een reactie vanuit het forum om wat meer zekerheid te hebben dat het om de automaat ging (ik vreesde het al)...

Ik heb inderdaad al zitten kijken naar ZF, welke opdracht moet ik hen dan geven. Reviseren van de automaat?

gr,

frank

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

is geen revisie waar ze hier op het forum over lullen en veel weet ik er ook niet van maar Eric zal wel reageren zodra die dit bericht leest die is niet iedere dag online
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

eric-328
2e Versnelling
Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT

Post by eric-328 »

Vrijwel iedere dag ;-)
Neem even contact op met ZF in Dortmund. Leg hun de klachten voor.
Bij een servicebeurt halen zij de hele bak uit elkaar en worden de vitale onderdelen negekeken. Zij vervangen de olie, pakkingen en filters. Indien noodzakelijk kunnen zij de bak (gedeeltelijk) reviseren. Kosten van een beurt liggen rond de 500 euro. Indien zij het dif ook moeten doen komt er een 100 bovenop.
Fun is not a straight line

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Post by Frank540i »

Ga ik doen. Dank je.

Spreken ze daar toevallig ook een beetje Engels? Met mijn 3 havo duits ga ik het niet redden vrees ik... :D

biscuit
1e Versnelling
Type Auto: E34 - 518I

Post by biscuit »

Wil je contact via de mail doen of via de telefoon?
Via mail wil ik wel de mail voor je schrijven, bellen wordt lastig.
Zeg nooit nooit, want dan heb heb je t gezegd!

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Post by Frank540i »

Dat zou super zijn. Dank je!

Dan dus via de mail. Probleem is dus zoals beschreven in de eerste post. Mijn vraag is of ze hier iets aan kunnen doen (ik ga er dus vanuit dat het de automaat is overigens), wat het ongeveer kost en wanneer dit zou kunnen.

Nogmaals dank!

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Post by Frank540i »

Even ter info. Ik heb inmiddels contact gehad. De service kost €470 en eventueel de dif €45. Ga een afspraak maken. Je kan redelijk snel terecht (ik kon eventueel komende week al komen).

Topic Author
Frank540i
Neutraal

Post by Frank540i »

Voorlopig eindrapport. Net terug na een dagje Dortmund. Ben dus naar ZF geweest voor de onderhoudsbeurt aan de BMW. Vanmorgen vroeg op pad en rond 9.00 waren we daar (240km). Goed ontvangen door Herr Sagart. Samen een proefrit gedaan om hem het (inmiddels toegenomen) schrapende geluid te laten horen. Hij herkende het niet direct, maar ging het bekijken tijdens de beurt. Vervolgens met de leen-Smart (€20) naar Dortmund gegaan met mij vrouw voor een beetje shoppen. Ze hadden ongeveer 4 uur nodig voor de onderhoudsbeurt aan zowel de automaat als de dif.
Rond 14.30 waren we weer terug. Auto was klaar. Hij had geen vreemde zaken gevonden, maar kon wel aangeven dat de bak nog nooit een beurt had gehad (sinds 1997). Samen wederom een proefrit gedaan waarin hij nog wat extra advies gaf over het gebruik van de automaat. Geluid was weg en de bak loopt goed.
Na de proefrit heeft hij de auto weer op de brug gezet en heeft hij laten zien waar aan was gewerkt en dat alles goed is afgesloten enzo, geen lekkages, nieuwe bouten. Hij liet ook het oude materiaal zien wat hij had vervangen. Super netjes toch? Zo'n service krijg je niet in de garage in NL. Echt erg tevreden en natuurlijk happy dat het probleem is opgelost. Ook geen verassingen in de rekening, precies zoals vooraf aangegeven. Kan iedereen aanbevelen zo'n beurt daar te laten doen.

Chili
Neutraal
Type Auto: 525i E39 2002

Post by Chili »

Geachte lezers.

Kan iemand mij het mail adres van dhr saggart geven ?
ik had ergens een mailadres van het desbetreffende persoon gevonden maar die bestaat niet meer want ik krijg m retour afzender.

Ik heb een soort gelijk probleem als hier beschreven.

Alvast bedankt.
Chili

eric-328
2e Versnelling
Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT

Post by eric-328 »

Fun is not a straight line

Chili
Neutraal
Type Auto: 525i E39 2002

Post by Chili »

Bedankt Eric . :ja:

Eric 540
Neutraal
Type Auto: 540 E39

Post by Eric 540 »

Frank540i wrote:Voorlopig eindrapport. Net terug na een dagje Dortmund. Ben dus naar ZF geweest voor de onderhoudsbeurt aan de BMW. Vanmorgen vroeg op pad en rond 9.00 waren we daar (240km). Goed ontvangen door Herr Sagart. Samen een proefrit gedaan om hem het (inmiddels toegenomen) schrapende geluid te laten horen. Hij herkende het niet direct, maar ging het bekijken tijdens de beurt. Vervolgens met de leen-Smart (€20) naar Dortmund gegaan met mij vrouw voor een beetje shoppen. Ze hadden ongeveer 4 uur nodig voor de onderhoudsbeurt aan zowel de automaat als de dif.
Rond 14.30 waren we weer terug. Auto was klaar. Hij had geen vreemde zaken gevonden, maar kon wel aangeven dat de bak nog nooit een beurt had gehad (sinds 1997). Samen wederom een proefrit gedaan waarin hij nog wat extra advies gaf over het gebruik van de automaat. Geluid was weg en de bak loopt goed.
Na de proefrit heeft hij de auto weer op de brug gezet en heeft hij laten zien waar aan was gewerkt en dat alles goed is afgesloten enzo, geen lekkages, nieuwe bouten. Hij liet ook het oude materiaal zien wat hij had vervangen. Super netjes toch? Zo'n service krijg je niet in de garage in NL. Echt erg tevreden en natuurlijk happy dat het probleem is opgelost. Ook geen verassingen in de rekening, precies zoals vooraf aangegeven. Kan iedereen aanbevelen zo'n beurt daar te laten doen.
Beste Frank,

Bovenstaande is alweer een jaar geleden en ik ben benieuwd naar de rijervaringen na je bezoek aan ZF.

Bvd Eric

Speedy540
2e Versnelling
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i

Post by Speedy540 »

Hallo,

Ik heb links en rechts begrepen dat zf dit tegenwoordig ook in nl doet.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”