BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Geluid motor & BMW specialist
Moderator: Moderator Team
Geluid motor & BMW specialist
Beste lezer,
Sinds kort ben ik in het bezit van een BMW 1 E87, uit 2007. KM stand 170000.
Nieuwe motor gehad op 95.000, nieuwe motor had toen 8500 km gelopen. Dit is twee jaar geleden. Dit in verband met het welbekende kettingprobleem.
Vanaf het moment dat ik de auto kocht hoor ik een bepaald, licht ratelend, geluid. Stationair klinkt de motor goed, ook geen kettinggeluid. Wanneer ik rijdt is het geluid altijd aanwezig, ook wanneer ik het gas loslaat. Warm of koude motor maakt geen verschil. Het valt me het meest op tussen de 1500 en 2300 toeren. Wanneer ik koppel is het geluid weg. Volgens de BMW dealer is het geen kettinggeluid en kan het geen kwaad, maar ik kan me dat niet voorstellen.
Hoor maar eens via de link. Weliswaar niet rijdend, maar je hoort het wel zodra ik gas geef.
https://www.youtube.com/watch?v=AKgBpsS ... MX-zJ31v8Q
https://www.youtube.com/watch?v=UPZTDYG ... MX-zJ31v8Q
Mijn eerste vraag aan jullie is, wat zou dit geluid kunnen zijn? Is het op te lossen en op welke manier?
Mijn tweede vraag, waar vind ik een echte BMW 1 specialist die geïnteresseerd is in dit soort zaken en de tijd wil nemen om een goeie diagnose te stellen? Het liefst in de omgeving Dordrecht, maar als het lonend is om verder te rijden is dat ook goed.
Ik hoor graag van jullie.
Vriendelijke groet!
Sinds kort ben ik in het bezit van een BMW 1 E87, uit 2007. KM stand 170000.
Nieuwe motor gehad op 95.000, nieuwe motor had toen 8500 km gelopen. Dit is twee jaar geleden. Dit in verband met het welbekende kettingprobleem.
Vanaf het moment dat ik de auto kocht hoor ik een bepaald, licht ratelend, geluid. Stationair klinkt de motor goed, ook geen kettinggeluid. Wanneer ik rijdt is het geluid altijd aanwezig, ook wanneer ik het gas loslaat. Warm of koude motor maakt geen verschil. Het valt me het meest op tussen de 1500 en 2300 toeren. Wanneer ik koppel is het geluid weg. Volgens de BMW dealer is het geen kettinggeluid en kan het geen kwaad, maar ik kan me dat niet voorstellen.
Hoor maar eens via de link. Weliswaar niet rijdend, maar je hoort het wel zodra ik gas geef.
https://www.youtube.com/watch?v=AKgBpsS ... MX-zJ31v8Q
https://www.youtube.com/watch?v=UPZTDYG ... MX-zJ31v8Q
Mijn eerste vraag aan jullie is, wat zou dit geluid kunnen zijn? Is het op te lossen en op welke manier?
Mijn tweede vraag, waar vind ik een echte BMW 1 specialist die geïnteresseerd is in dit soort zaken en de tijd wil nemen om een goeie diagnose te stellen? Het liefst in de omgeving Dordrecht, maar als het lonend is om verder te rijden is dat ook goed.
Ik hoor graag van jullie.
Vriendelijke groet!
Re: Geluid motor & BMW specialist
Beste forummer,
Toevallig heb ik bij mijn 116 uit 2009 exact hetzelfde geluid en dezelfde zorg. Dit terwijl de distributie nog wel is vervangen 30000 km geleden.
Misschien hoort het zo?
Toevallig heb ik bij mijn 116 uit 2009 exact hetzelfde geluid en dezelfde zorg. Dit terwijl de distributie nog wel is vervangen 30000 km geleden.
Misschien hoort het zo?
Re: Geluid motor & BMW specialist
30000 km geleden? Dan begrijp ik uw zorg. Kijk, een BMW dealer waar ik langs ben gegaan gaf aan dat het geen kettinggeluid was. Dat geeft op zich wat rust aangezien die man wel redelijk kundig leek. Volgens hem hoor je dat ketting geluid met name wanneer de motor stationair draait. Toch ben ik er niet helemaal gerust op. Het lijkt een ratelend metaalgeluid en ik stoor me eraan tijdens het rijden. Ik heb in een andere 1 serie uit 2009 gereden en daarbij was er geen enkel geluid hoorbaar. Wellicht iemand anders een idee? Ik ben sowieso op zoek naar een echte kenner die ernaar wil luisteren en een diagnose kan stellen. Bent u terug gegaan naar dat bedrijf wat die distributie heeft vervangen?
Re: Geluid motor & BMW specialist
Nee hoor nog niet, hij staat vandaag bij de algemene garage voor een beurt en er wordt naar gekeken.
Verderop in de week ga ik even langs bij de BMW garage indien nodig.
maar nogmaals: het geluid van dat filmpje is exact wat ik ook hoor.
Vraag me af hoe het zit met die kettingkwestie, hoe het komt en waarom er na 5 productiejaren 1 serie nog steeds problemen voorkomen bij dit onderdeel ,dat normaal tonnen meekan.
Verderop in de week ga ik even langs bij de BMW garage indien nodig.
maar nogmaals: het geluid van dat filmpje is exact wat ik ook hoor.
Vraag me af hoe het zit met die kettingkwestie, hoe het komt en waarom er na 5 productiejaren 1 serie nog steeds problemen voorkomen bij dit onderdeel ,dat normaal tonnen meekan.
Re: Geluid motor & BMW specialist
Ik ben heel benieuwd naar de mening van de garage waar de auto vandaag staat. Hoort u dit geluid ook tijdens het rijden? Behalve wanneer u de koppeling indrukt? Ik ben benieuwd!
-
- 1e Versnelling
- Posts: 121
- Joined: 06 Sep 2014 09:23
- Type Auto: 525 Touring E39
- Location: Zandvoort en Borculo
- Age: 61
Re: Geluid motor & BMW specialist
Voor een diesel is dit het befaamde nagel geluid, een combinatie van geluid van de instuivers en verbrandingskamer. Dit is een normaal geluid.
Re: Geluid motor & BMW specialist
Hallo Raymond,
Dank voor je reactie. Is dit een befaamd diesel geluid voor een BMW? Ik heb het namelijk bij mijn Volkswagen nooit eerder gehoord. En klopt het dat je dat geluid ook tijdens het rijden overheersend hoort?
Dank voor je reactie. Is dit een befaamd diesel geluid voor een BMW? Ik heb het namelijk bij mijn Volkswagen nooit eerder gehoord. En klopt het dat je dat geluid ook tijdens het rijden overheersend hoort?
Re: Geluid motor & BMW specialist
garagist zegt dat het wat onrustige motoren zijn. BMW loopt wel eens wat rauwer, ruim 40 jaar ervaring heeft hij. Het is wel beter geworden sinds de beurt, nieuwe olie enzo..
Ik laat het binnenkort een keer bij de dealer horen en dan zal posten wat hij ervan zegt. Ondertussen kunnen wellicht meer 1 serierijders het filmpje luisteren en hun ervaringen delen.
Ik laat het binnenkort een keer bij de dealer horen en dan zal posten wat hij ervan zegt. Ondertussen kunnen wellicht meer 1 serierijders het filmpje luisteren en hun ervaringen delen.
Re: Geluid motor & BMW specialist
Ik ben intussen ook bij een ervaren bmw specialist geweest (toevallig ook 41 jaar ervaring, ik was in Barendrecht). Allereerst sloot hij hem aan op de computer, die constateerde "synchronisatie niet ok" Dit kan duiden op speling op de ketting. Daarna zijn we gaan rijden. Hij gaf aan dat hij inderdaad het geluid hoorde, maar dit geluid was qua motorgeluid redelijk normaal. Het feit dat ik het in de auto extra hoor kan te maken hebben met een ruimte ergens achter het dashboard. Een ruimte waar bijvoorbeeld kabels doorheen lopen die niet goed is afgekit. Dat gaan we dus nakijken. Motorisch was het verder goed. De spanning van de ketting kan hij op een bepaalde manier enigszins checken maar daarvoor moet de motor koud zijn. Daar ga ik nog eens voor terug. Hij zei wel dat het geen haast heeft. Dat stelt me op zich gerust. Wat hij vertelde over de ketting niet. Een nieuwe ketting zou rond de 1600 incl. gaan kosten en dan kan ik er weer 1 tot 1,5 ton tegenaan...(dat rij ik in drie jaar) Wat hij overigens ook zei is dat veel meer auto's met een ketting problemen hebben. Het is dus niet enkel een BMW probleem. Wellicht dat het door de positie van de ketting van de E87 N47 motor zo bekend is geworden.
-
- Neutraal
- Posts: 1
- Joined: 04 Nov 2014 08:22
- Type Auto: BMW X5
Re: Geluid motor & BMW specialist
helaas moet ik zeggen dat wij veel BMW's met ketting problemen over de vloer krijgen. Het gaat niet alleen om de 118d N47 vanaf 2007 maar ook om de 120d de 318 en 320d van deze bouwjaren. De oorzaak van de kettingproblemen is tweeledig. 1. de oliesproeier voor de distributie heeft te weinig capaciteit. Bij het vervangen van de distributie ketting MOET je dus ook altijd de oliesproeier vervangen en het oliekanaaltje een beetje aanpassen aan de nieuwe sproeier. 2. De nokkenastandwielen zijn niet helemaal goed uitgelijnd t.o.v. de tandwielen op de krukas. Dit geeft extra wrijving en daardoor uiteindelijk ook extra slijtage. Door een betere oliesproeier te monteren met een hogere opbrengst zal het probleem nu minder snel weer terug komen. De kostprijs van de reparatie met nieuwe distributie ketting en spanners inclusief nieuwe oliesproeier is ongeveer € 1.100,= incl BTW.
Over het algemeen geldt dat BMW's met dit tik geluid, ook een nieuwe krukas nodig hebben als ze meer dan 160.000 km hebben gelopen. Het tandwiel voor de distributie aandrijving is dan namelijk scherp gesleten. Doe je dat niet dan heb je na 20.000 tot 30.000 km weer dezelfde tik en dus hetzelfde probleem. De kostprijs van zo'n reparatie met nieuwe distributieketting en toebehoren en nieuwe krukas zit rond de € 3.400,= incl BTW
BMW Friesland Postma Damwoude
Over het algemeen geldt dat BMW's met dit tik geluid, ook een nieuwe krukas nodig hebben als ze meer dan 160.000 km hebben gelopen. Het tandwiel voor de distributie aandrijving is dan namelijk scherp gesleten. Doe je dat niet dan heb je na 20.000 tot 30.000 km weer dezelfde tik en dus hetzelfde probleem. De kostprijs van zo'n reparatie met nieuwe distributieketting en toebehoren en nieuwe krukas zit rond de € 3.400,= incl BTW
BMW Friesland Postma Damwoude
Re: Geluid motor & BMW specialist
Dank voor jullie reactie. Helaas komt deze net te laat. Ik heb de ketting inmiddels laten vervangen, daarbij is naar mijn weten geen oliesproeier meegenomen. De ketting was overigens wel aan vervanging toe, daar kwam dus ook het geluid vandaan. Alsnog dank voor jullie reactie. Hopelijk blijft de klacht voorlopig weg. Want na een reparatie van een dergelijk bedrag hoop je toch minimaal weer een ton te kunnen rijden. En zelfs dat is toch eigenlijk absurd voor een dergelijke auto. De N47 motor is vast een prima motor, maar de problemen rondom de ketting zijn een drama.
Daarnaast valt het me op dat elke specialist een andere oorzaak noemt. De een zegt, het vervangen van de ketting, spanrollers etc. is voldoende om er weer jaren tegenaan te kunnen. Volgens de ander moeten ook de tandwielen vervangen worden. En dit van die oliesproeier hoor ik voor het eerst. Had ik het maar eerder geweten, want het zijn zo te zien de kosten niet.
Daarnaast valt het me op dat elke specialist een andere oorzaak noemt. De een zegt, het vervangen van de ketting, spanrollers etc. is voldoende om er weer jaren tegenaan te kunnen. Volgens de ander moeten ook de tandwielen vervangen worden. En dit van die oliesproeier hoor ik voor het eerst. Had ik het maar eerder geweten, want het zijn zo te zien de kosten niet.