hallo,
als ik een tijdje gereden hebt met mijn auto en ik sta voor een stoplicht of in de file stil dan begint mijn kachel te stinken naar verbrande olie, weet iemand hoe dit kan of wat er dan aan de hand is.
gr. Louis
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
kachel begint te stinken naar verbrande olie
Moderator: Moderator Team
-
- 1e Versnelling
- Posts: 121
- Joined: 06 Sep 2014 09:23
- Type Auto: 525 Touring E39
- Location: Zandvoort en Borculo
- Age: 61
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
Olie of koelvloeistof, kijk eerstveensveven naar lekkage!
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
Hallo Louis,
Is mij ook overkomen, bleek de kleppendeksel pakking te zijn.
Nieuwe pakking erin gezet en probleem was verholpen.
Groet,
Robbert
Is mij ook overkomen, bleek de kleppendeksel pakking te zijn.
Nieuwe pakking erin gezet en probleem was verholpen.
Groet,
Robbert
-
- 1e Versnelling
- Posts: 121
- Joined: 06 Sep 2014 09:23
- Type Auto: 525 Touring E39
- Location: Zandvoort en Borculo
- Age: 61
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
Dus even zoeken naar lek sporen, uc6.
-
- 1e Versnelling
- Posts: 55
- Joined: 29 Apr 2014 20:55
- Type Auto: E39 530i Touring 2002
- Location: Elsloo (L)
- Age: 45
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
Idem als bovenstaand. Behalve de kleppendekselpakking, kan ook de vuldop wel eens wat lekken.
Dat is bij de mijne het geval. Stinkt soms, en daarom maak ik me soms zorgen, aan de andere kant, heb ik net 5000 km achter de rug, door Scandinavie, zonder dat ie maar een druppel verbruikt heeft. Ik heb die hele reis, de kap niet open gehad.
Achteraf bezien, in Scandinavie zijn er geen files. Hier sta je om de 500 meter stil, voor een stoplicht of matrix-bord.
Dat helpt natuurlijk ook aan de symptomen.
Mijn advies : olieverbruik in de gaten houden. Een liter op 5000 km noem ik geen verbruik. Een E39 is een oude auto.
Ongeacht de km-stand. 1 op 5000 en ook 1 op 2500 zou ik accepteren, zeker gezien wat de motor ervoor terug geeft.
Veel plezier met je BMW.
Dat is bij de mijne het geval. Stinkt soms, en daarom maak ik me soms zorgen, aan de andere kant, heb ik net 5000 km achter de rug, door Scandinavie, zonder dat ie maar een druppel verbruikt heeft. Ik heb die hele reis, de kap niet open gehad.
Achteraf bezien, in Scandinavie zijn er geen files. Hier sta je om de 500 meter stil, voor een stoplicht of matrix-bord.
Dat helpt natuurlijk ook aan de symptomen.
Mijn advies : olieverbruik in de gaten houden. Een liter op 5000 km noem ik geen verbruik. Een E39 is een oude auto.
Ongeacht de km-stand. 1 op 5000 en ook 1 op 2500 zou ik accepteren, zeker gezien wat de motor ervoor terug geeft.
Veel plezier met je BMW.
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
In het boekje wordt geadviseerd om bij elke 1000 km het olienivo te controleren, dus na 5000 km niet bijvullen is een mooie prestatie voor de e39.
-
- 1e Versnelling
- Posts: 55
- Joined: 29 Apr 2014 20:55
- Type Auto: E39 530i Touring 2002
- Location: Elsloo (L)
- Age: 45
Re: kachel begint te stinken naar verbrande olie
Vind je? De M54 is toch normaal gesproken niet echt een olie-boot? Enig verbruik alla, maar zuipen doen ze toch niet echt.
De mijne althans niet. En sowieso, om de 1000 km, vind ik zwaar overdreven. Om de 5000 vind ik al vrij vaak. Nou ben ik wel Volvo gewend, deze is mn eerste BMW. Als er geen druppels onder de auto liggen, in de garage, peil ik misschien om de 2 maanden. Als er te weinig olie in het carter zit, zal er toch wel een "ping" klinken als ik m start? Doet ie bij te weinig ruitensproeiervloeistof ook....
Ik heb ook nog een Renault 19 cabrio van 22 jaar oud, en een Toyota Corolla van 30 jaar oud. Die peil ik wel om de 2 weken, maar dat is puur preventief. Beide autos verbruiken weinig, maar ze zijn allebei technisch zo goed en tevens zo goedkoop dat t doodzonde zou zijn als ze zouden drooglopen.
Die Corolla lekt wel tamelijk, de oliepomp wordt door de distributieriem aangedreven, en die pakking is een beetje lek. Autootje verbruikt ongeveer een liter olie op 2000 km. Stelt geen reet voor, zelfs de parkeerplaats waar ie meestal staat, is slechts 1 klinker met een olievlekje te zien.
De mijne althans niet. En sowieso, om de 1000 km, vind ik zwaar overdreven. Om de 5000 vind ik al vrij vaak. Nou ben ik wel Volvo gewend, deze is mn eerste BMW. Als er geen druppels onder de auto liggen, in de garage, peil ik misschien om de 2 maanden. Als er te weinig olie in het carter zit, zal er toch wel een "ping" klinken als ik m start? Doet ie bij te weinig ruitensproeiervloeistof ook....
Ik heb ook nog een Renault 19 cabrio van 22 jaar oud, en een Toyota Corolla van 30 jaar oud. Die peil ik wel om de 2 weken, maar dat is puur preventief. Beide autos verbruiken weinig, maar ze zijn allebei technisch zo goed en tevens zo goedkoop dat t doodzonde zou zijn als ze zouden drooglopen.
Die Corolla lekt wel tamelijk, de oliepomp wordt door de distributieriem aangedreven, en die pakking is een beetje lek. Autootje verbruikt ongeveer een liter olie op 2000 km. Stelt geen reet voor, zelfs de parkeerplaats waar ie meestal staat, is slechts 1 klinker met een olievlekje te zien.