BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Welke banden moet ik nu hebben qua breedte??

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Alex77
Neutraal
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2024 21:45
Type Auto: 430i 252pk coupé 2017

Welke banden moet ik nu hebben qua breedte??

Post by Alex77 »

Beste allen,
Ik kom er niet meer uit 🤒

De casus....
Ik rijd een 430i uit het jaar 2017.
Heb nu rondom liggen: 245/45 R18.
Als ik Google dan vind ik dat de auto als originele maat iets anders heeft te weten: 225/50 R17.

Nu wil ik andere velgen gaan bestellen. Te weten:
8.5J x 19 inch op de vooras en
9.5J x 19 op de achteras, een steekmaat van 5x120 en een ET-waarde van respectievelijk 35 en 43 (deze velgen zijn schijnbaar geschikt voor de BMW 4-serie 2014-2020 (F32, F33)).

Nu het vraagstuk...
Welke banden op de vooras en welke op de achteras?

De ene garage zegt:

Max 235/40R19 en een 265/35R19 omdat de tussenbak van BMW erg gevoelig is voor alternatieven bandenmaten....

Terwijl garage nr 2 adviseert:
245/35 R19 en de 275/30 R19.

Wie heeft er nu het meeste gelijk? Dien ik te gaan voor keuze 1 of keuze 2? Iemand die 't mij in kip janneke taal kan uitleggen? 🤞

Ps... Ik heb geen Xdrive.... Heb ik dan überhaupt wél een tussenbak?

JordanvanHuiten1
Neutraal
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2024 15:32

Re: Welke banden moet ik nu hebben qua breedte??

Post by JordanvanHuiten1 »

Nee je hebt geen tussenbak, deze zitten alleen in de xdrive/4wd.

Banden maten van moderne auto's bieden enig flexibiliteit in de banden maten. Beiden hebben hun voorkeur gegeven, maar er is geen 1 goede antwoord. Als je in het tabel hieronder gaat kijken zie je dat de 8.5J van beide garages binnen de aanbevolen maten zit en de 9.5J tussen de aanbevolen en maximale maat zit. Een van de verschillen die je ook gaat merken is de verbruik in brandstof, doordat de banden meer contact maken met de grond, dus meer frictie, of juist minder.

Ik wil wel duidelijk maken dat het uiteindelijk niet uitmaakt wat jij kiest, jij bent verantwoordelijk voor de gevolgen, dit kan positief of negatief uitpakken.



[ external image ]

[ external image ]

Topic Author
Alex77
Neutraal
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2024 21:45
Type Auto: 430i 252pk coupé 2017

Re: Welke banden moet ik nu hebben qua breedte??

Post by Alex77 »

Bedankt voor de duidelijkheid. Wordt gewaardeerd 👍
Post Reply

Return to “Algemeen”