BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Forum voor alle BMW 2-serie modellen van 2014 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Ik rij een BMW 2-serie Gran Coupé uit 2020 en ben een pietje precies ;)

Ik verneem de motorische- en de aandrijftrillingen en ook de trillingen van het rijden op het wegdek erg in de zitting van de stoelen. Geen overdreven trilling van iets wat niet goed is het is ook niet in de auto verder te merken, maar meer het trillen van ''het rijden'', dat voel ik dan in de stoelen en is nog steviger tijdens het snelweg rijden.
Ergens wacht ik al op het antwoord; een volledig stille auto kan niet, dan moet je maar gaan lopen.

Anderzijds ben ik opzoek; zijn er mensen die nog suggesties hebben hoe je je auto op dit gebied ''stiller'' kunt krijgen, bijv. door andere schokdempers, veringen of wellicht ligt dit aan de stoelen?
Zo niet is het misschien een kwestie van wennen en vooral niet meer op letten, want alles wat je merkt daar let je op. Ben benieuwd of er suggesties zijn.

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

Hoi Wouter,

Een belevenis is natuurlijk vrij relatief en wat jij ervaart als trillingen ervaart de volgende als gewoon. Dat gezegd hebbende.
De rijervaring in een bmw is normaal gesproken “trillingsvrij” en wordt door de meesten als zeer prettig ervaren. Als ik jou zo goed begrijp zouden de trillingen bij hogere snelheden meer voelbaar zijn dan bij lagere snelheden.
Misschien is het een optie om een keer te gaan uitlijnen of balanceren? Ook de slijtage van de banden kan effect hebben op het rijconfort. Heb je (de juiste) rft banden? Rft banden zijn harder, maken iets meer geluid bij het rijden en kunnen als minder comfortabel worden ervaren.

Een tweede optie kan zijn om bij de dealer een profrit aanvragen met een soortgelijke auto (2 serie) en de twee rijervaringen vergelijken.

Ik hoor graag over het verdere verloop van het “probleem”

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Ja, ik begrijp volledig wat je zegt.
Recent heb ik de banden laten balanceren en de banden waren volgens dealer ook nog goed genoeg. Dit kunnen we dus afstrepen…

Ook klopt het dat ik het bij hardere snelheden meer voel, maar het is er zeker ook bij lagere snelheden. Mensen die bij de auto instappen en die ik vraag, antwoorden vaak met; oh, ik had het niet door. Maar nu ik erop let voel ik wat je voelt. Verschil is dus dat ik het niet uit mijn hoofd kan zetten/los kan laten en de vraag wordt dus of het aan mij ligt of dat je de trillingen comfortabeler kunt maken.

Ik ervaar dit nu zo’n jaar en heb voorheen hier nooit last van gehad (of dus nooit op gelet 🫣).

Heel veel dank voor het meedenken!

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Ik weet even niet zo goed wat ik moet zeggen op je rft vraag, wellicht weet jij het?
Ik heb een foto bijgevoegd!
[ external image ]

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

woutertu wrote: 03 Jul 2024 10:07 Ik weet even niet zo goed wat ik moet zeggen op je rft vraag, wellicht weet jij het?
Ik heb een foto bijgevoegd!
[ external image ]
RFT staat voor Run Flat Tyre en betreft banden waarmee je door kan rijden als er één (of meerdere) lek is. Ik zie op de foto dat je bridgestone banden hebt. Zoek op de band naar de letters RFT, meestal links van het merknaam. Als je dat niet ziet, heb je geen rft banden..

Heb een “stoepje gepakt” waardoor misschien één van je velgen krom is gegaan?

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

woutertu wrote: 03 Jul 2024 10:07 Ik weet even niet zo goed wat ik moet zeggen op je rft vraag, wellicht weet jij het?
Ik heb een foto bijgevoegd!
[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Ga ik rft straks bekijken!
Geen stoeprandjes geraakt nee. Mijn dealer had het ook over iets wat cuppen? van de band? Dat het wat krom trok, maar dat is allemaal netjes verholpen….ten einde raad dus!

Dus ja, dan ga je al snel denken dat het aan mij ligt. Ik heb bmw uit 2011 en 2014 gehad; nooit last van trillingen in het zitvlak van de stoel gehad. Nu een bmw uit 2020 en ik word er gek van. Vraag me dus echt af of het aan mij ligt of dat het wel echt voelbaar is…

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

Een versleten motorsteun is ook iets wat trillingen kan veroorzaken. Misschien de moeite waard om dit te onderzoeken?

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Kan zoiets ook nu al voorkomen bij een BMW uit 2020?

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

woutertu wrote: 04 Jul 2024 10:48 Kan zoiets ook nu al voorkomen bij een BMW uit 2020?
[/

:roll: :roll:
Het is een vrij nieuwe auto dus als dat het geval heeft het te maken met het aantal km’s en de wijze waarop deze km’s gereden zijn. Soms wordt verteld dat 100.000 km als ijkpunt aangehouden moet worden.

https://www.easycarparts.nl/motorsteun# ... drijfassen.

elgreco731
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2020 14:26
Type Auto: BMW E60 530i

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by elgreco731 »

elgreco731 wrote: 04 Jul 2024 11:02
woutertu wrote: 04 Jul 2024 10:48 Kan zoiets ook nu al voorkomen bij een BMW uit 2020?
[/

:roll: :roll:
Het is een vrij nieuwe auto dus als dat het geval heeft het te maken met het aantal km’s en de wijze waarop deze km’s gereden zijn. Soms wordt verteld dat 100.000 km als ijkpunt aangehouden moet worden.

https://www.easycarparts.nl/motorsteun# ... drijfassen.
https://blog.febi.com/nl/wanneer-moeten ... en-worden/

Topic Author
woutertu
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2024 15:24
Type Auto: BMW 2-serie GC

Re: Kun je de trillingen uit de auto krijgen?

Post by woutertu »

Oké, auto heeft 70.000 km en altijd onderhoud gehad/netjes gereden.
Post Reply

Return to “2 Series”