Ik rijd een BMW E91 325i uit 2011, motorcode N53B30A, en loop sinds kort tegen een vervelend probleem aan waar ik maar niet de vinger achter krijg. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar ik moet zoeken.
Symptomen:
- Piep ontstaat pas bij warme motor, eerst pas na ~30 km, inmiddels al na ~20 km rijden.
- Optrekken boven de 2000 rpm is het moment waarop het piepen meestal start.
- Bij het intrappen van de koppeling verdwijnt het geluid tijdelijk, maar dat is inmiddels niet meer altijd het geval.
- Bij een lange rit met aanhanger en cruise control kwam de piep ook terug, zelfs bij constante snelheid. Bij koppelen verdween het, maar kwam willekeurig weer terug – soms pas na een paar kilometer.
- Inmiddels piept de motor soms ook stationair, en dan loopt het toerental onregelmatig, alsof hij op het punt staat af te slaan.
- Bij een koude motor is het stationair toerental ook onregelmatig, en de motor slaat dan soms zelfs af – maar zonder piepgeluid.
- Multiriem is al vervangen, en bij handmatige controle lijken de aircopomp en dynamo niet te schuren of vast te lopen als de motor koud is.
Herkent iemand dit gedrag?
Is er iets dat ik specifiek zou kunnen testen of (laten) uitlezen?
Alvast bedankt!