Goedenavond,
Ik heb een flink probleem met mijn BMW. Ik ben zelf enigszins handig met BMW's, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat er techneuten zijn die mij op weg willen en kunnen helpen. Ik heb een BMW 318i uit 2018 met een B38B15 blok. Er staat 147xxx op de teller.
Mijn vrouw reed gisteravond uit werk en kreeg een melding verminderd vermogen. Zij is gewoon doorgereden naar huis en had daadwerkelijk minder vermogen. (ca 4 km nog gereden).
Vanmiddag is zij naar de huisarts gegaan. Ze had nog steeds vanaf start de storing erin staan en dezelfde problemen. 1,5 km heen en 1,5 km weer terug.
Vanavond ben ik zelf gaan kijken wat dit kon zijn. Ik heb de auto uitgelezen met een universele dongel. Die gaf de volgende problemen aan: P1290, 123412, 120408, 123401 en 123422. Alleen afgaande op deze storingen dacht ik dat het een sensor was of iets met de turbowastegate actuator. Ik heb een tijdje de motor stationair laten draaien. Ik ben daarna ook zelf een stukje gaan rijden en tot mijn grote schrik kreeg ik na 3 minuten de melding dat de motor te warm werd. Vlak daarna kreeg ik zelfs een melding dat de motor oververhit was en direct moest stoppen. De live temperatuurwaardes waren van koelvloeistof ca 130 graden en motorolie 108 graden. Ik heb toen de motor een stuk af laten koelen en in 2 fases (afkoelen en een klein stuk rijden) weer thuis gekomen.
Achteraf natuurlijk superdom dat ik in eerste instantie zelf een stukje ben gaan rijden, maar dit kwam omdat ik dacht dat het alleen een sensor zou zijn of dat het iets rondom de turbo was.
Als ik research doe geven die meldingen aan dat het die actuator kan zijn of een CHT sensor. Van laatst genoemde kan ik eigenlijk geen info vinden i.c.m. een B38 motor. Wat mij veel meer verontrust is dat de motor veel te heet werd. En dan voornamelijk het koelvloeistoftemperatuur. Kan het zijn dat de ECU de CHT sensor laat trippen vanwege extreme temperatuurstijging in de cilinderkop?
Wie heeft meer kennis om mij te helpen? Wat kan ik doen?
Gr Corné
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Groot probleem met mijn BMW F31
Moderator: Moderator Team