BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

e61 achterklep elektra vraagje - bijna gefixt maar die softclose...

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
jotwoo
Neutraal
Type Auto: BMW 523i 2006 High Executive touring

e61 achterklep elektra vraagje - bijna gefixt maar die softclose...

Post by jotwoo »

Hallo allemaal,

Ik heb even wat logica van een expert nodig. Mijn E61 Touring (november 2006) had kapotte achterklep-kabelbomen (de klep ontgrendelde helemaal niet meer). Ik heb zowel de linker- als de rechter kabelboom naar de achterklep vervangen door nieuwe kabelsets van Febi Bilstein. De aparte kabelbomen voor het glazen ruitje heb je nog niet vervangen omdat qua radio, afstandsbediening etc alles het goed deed.

Toen ik de bekleding verwijderde, zag ik dat er eerder al wat noodoplossingen waren gedaan. De vorige eigenaar had de wit/bruine massadraad van het hoofdslot van de achterklep doorverbonden met de bruine massadraad van het ruitenslot en de handgreep/drukknop om de klep te openen.

Toen ik deze 'fix' weghaalde (nog vóór de echte reparatie), gaf het dashboard constant "achterklep open" aan en deed het soft-close mechanisme vreemde dingen.

Maar na het vervangen van de kabelbomen gebeurt er wat geks. De drukknop op de klep en de afstandsbediening werken nu perfect om te ontgrendelen maar het soft-close mechanisme in de bodem werkt echter exact omgekeerd:
- Als ik de achterklep sluit duwt de soft-close motor de slotvanger omhoog/open.
- Als ik de achterklep open ontgrendelt de klep en trekt de soft-close motor de slotvanger omlaag/dicht.

Maar.... hij weet wel dat de klep gewoon dicht is dus dat signaal gaat goed (geen 'klep open' bericht als ik ga rijden)

In feite doet hij dus precies het tegenovergestelde van wat hij zou moeten doen. Wat kan er nog meer voor zorgen dat de KBM/computer het omgekeerde signaal naar de motor in de bodem stuurt? Kan dit nog steeds worden veroorzaakt door een kabelbreuk in de niet-vervangen kabelboom van het glazen ruitje, of heb ik twee specifieke signaaldraden in de hoofdkabelbomen gekruist?

Ik ben al flink aan het zoeken geweest maar ben nu een beetje einde raad, dus hoop dat iemand mij kan helpen.

Alle tips en hulp zijn van harte welkom!

Bedankt!

Topic Author
jotwoo
Neutraal
Type Auto: BMW 523i 2006 High Executive touring

Re: e61 achterklep elektra vraagje - bijna gefixt maar die softclose...

Post by jotwoo »

Update, ik heb een tweedehands slotvanger met softclose besteld (22 incl verzenden), want de kans is dat een vorige eigenaar heeft lopen knutselen aan het asje en die verkeerd om in de unit heeft gezet. Dat lijkt me de enige logische verklaring, en ik wilde niet het risico lopen dat ik die uit elkaar haal en niet (goed) meer in elkaar krijg.
Post Reply

Return to “2004 - 2009 (E60,E61)”