BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Aanschaf BMW?

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Maris

Aanschaf BMW?

Post by Maris »

Hallo allemaal en bedankt dat jullie even hier kijken.

Wij zijn aan het rondkijken naar een andere auto. We zijn aan het kijken naar oa een BMW 3 serie op LPG G3, jaartal rond de 1997 of 1998. De km stand zal rond de 2 ton liggen.
Deze auto zal hoogst waarschijnlijk afgereden worden. Wij rijden tussen de 25000 en de 30000 km per jaar. Dus er zouden een hoop kilometertjes bij komen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een BMW 3 serie (316 en 318 zijn tot nu toe de enige die ik heb kunnen vinden op internet die al een G3 instalatie hebben.) op gas?
Zijn er extra kosten die je hebt ten opzichte van auto's die enkel op benzine of diesel rijden?
Wat zijn de kwaaltjes van een dergelijke auto uit deze jaartallen?
Wat voor dingen moet je vervangen bij een km stand van rond de 2 ton? en wat komt daarna?
Meer info is altijd welkom! :D

Liefs

JosvanDorth
1e Versnelling

Post by JosvanDorth »

1997-1998 zijn E36 modellen.
1998 zijn edition modellen en zijn altijd redelijk vol met opties.
Bij een km stand van 200000km, heb je kans dat al veel delen zijn vervangen. draagarm rubbers en dergelijke.
Ik heb vaak gehoord dat je BMW's beter niet op gas kunt laten rijden, ik ken verschillende mensen met een 3 series op gas, en die hebben naast het normale onderhoud geen problemen.
onderhoudsgeschiedenis is wel belangrijk!
good luck!
liever de nurburgring, dan de trouwring

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Een vriend van mij heeft de koppakking meerdere keren eruitgeblazen met zijn g3. Wordt over het algemeen toch warmer dan op benzine en de smering is minder. 1x was ergens rond de 2 ton, daarna nog 2x eruit en bij 280 dznd heeft hij hem weggedaan. (had de auto flink compressieverlies op de cilinders)

Met de alu kop bij bmw vind ik het persoonlijk ook niet verstandig om gas te rijden, op gas moet je koken. :P :wink:

Ik zou zelf eerder voor een diesel gaan, die zijn gebouwd om km te vreten.

webmaster
Eigenaar
Eigenaar
Type Auto: F36 430i ('17)+ f30 328i ('12) (beide full options)

Post by webmaster »

Ik heb ooit ook op gas gereden in BMW maar ook geen suc6,

wordt ook geadviseerd om na 3x een gastank leeggereden te hebben dan weer 1 volle tank benzine te verrijden Dit is puur voor de smering.

Voordeel van mensen die weer veel KM's gereden hebben is dat dit voor >80% snelweg kilometers zijn, waardoor o.a koppeling, remmen en schokbrekers minder belast zijn.

Ander nadeel is dat ze vaak veel KM's gereden hebben. in dat geval zou ik voor een 6 cilinder gaan ( 320 - 323 - 325)

voor mijn gevoel zijn deze motoren iets sterker en gaan langer mee ( eigen gevoel )

suc met de zoektocht en welkom op ons forum.

Topic Author
Maris

Post by Maris »

bimmer wrote: Met de alu kop bij bmw vind ik het persoonlijk ook niet verstandig om gas te rijden, op gas moet je koken. :P :wink:

Ik zou zelf eerder voor een diesel gaan, die zijn gebouwd om km te vreten.
En diesel is voor een boot :lol:
Oeh, maar ik schrik hier eiglijk best van dat jullie toch best negatief zijn over een BMW op gas, maar nu komen, zoals jullie wel gewend zijn de volgende vragen:
Wlke auto's hebben tegenwoordig geen alu koppen meer? Ik dacht dat dat standaard was :oops:
Hoeveel herrie maakt een diesel uit 1997/1998? Hoor je veel motorlawaai als je in de auto zit? Mn schoonouders hebben een X5 diesel uit 2004 en die is zo ongeveer net zo stil als de benzine E46 uit 1999 van mn pa, maar mn vriend hoorde laatst een nieuwe polo diesel en dat maakte heel veel herrie. Nu hebben/hadden wij een Kangoo en die maakt een hoop lawaai, en nu stond er laatst een 106 diesel voor de flat, en toen dacht ik dat mn vriend thuis kwam, dat was net een tractor! :shock: Nooit geweten dat zon klein autotje zoveel herrie kon maken!
Wat kan een BMW diesel gemiddeld rijden aan km? (totaal tot het blok op is?)
Wat voor kosten komen vaak terug met een diesel?
Is het normaal dat ik tot nu toe 1 sedan diesel heb gevonden en dat de rest allemaal compacts en tourings zijn?
Wat zijn de extra's op een Executive?
Wat voor prijs is acceptabel voor een 3 serie diesel van rond 1997? met rond de 2 ton op de teller?
Ik zag een mooie 325tds op MP staan, staat geen kmstand bij, maar doordat deze auto toch best een flinke motorinhoud heeft, zou die dan ook een flinke borrel lusten? En zou zon 325 niet volledig afgetrapt zijn? Het geluid van een 325I is in ieder geval helemaal geweldig :D
Welke kleuren zijn metalic, brandweer rood en zwart hoorde ik niet, maar de rest?
Hoe is over het algemeen de lak van een wat oudere BMW? En hoe houd het interieur zich na een x aantal km? Is er vanaf de buitenkant van het blok iets te zien dat duid op een hoge km stand? (jullie zullen nu wel in een deuk liggen) Ik weet dat de cilinders aan de binnenkant zitten, ik heb zelf een motor dus ik weet een klein beetje hoe alles in elkaar steekt, en ik wil ook bijleren hoor :) Maar ik bedoel met name aan vervangingsonderdelen enzo.
Ik zag een mooie BMW, van een oud kereltje geweest, met een nieuwe motor. Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar hoe aantrekkelijk is het eigelijk als er een nieuwe motor in is gezet?

Ik denk dat ik weer even uit gevraagd ben.
Alvas heel erg bedankt dat jullie me zo helpen! Echt een geweldig leuk forum waar veel staat!

Liefs
Maris

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

Nouja laten we beginnen bij het begij :

de bmw's zijn eigenlijk altijd stil geweest, de dieseltjes dan... de benzine autotjes maken een heerlijk geluidje
en idd ik ken een paar op gas welke de auto snel hebben weggedaan wegens veel onderhoud / niet zo heel betrouwbaar meer...

verder heb een bmw diesels gezien zonder revisie en hoge onderhoudskosten met een km stand van tegen de 550 000 aan..... dus ze kunnen nogal wat km's vreten !!!

liggende aan welk type bmw diesel je pakt verschild ook de aantal km's per Liter ( zie carbase voor meer info ) * www.autoweek.nl *

verder is het inderdaad zo dat er eigenlijk heel erg veel tourings zijn verkocht als diesel verder zijn er ook heel erg veel sedans verkocht maar volgens mij niet in '97 maar meer tegen '99 aan....

En het is idd super dat je een leuke hebt gevonden met een nieuwe motor, maar.... de vraag is waarom daar een nieuwe motor in is gekomen..... bmw krijg je eigenlijk alleen maar gesloopt als je m nja... mishandeld dus de vraag is wat hij met z'n huidige blok aan het doen is...
De reden van het nieuwe blok zou ik wel eventjes nachecken.

( eventueel bij de verzekering van je, die kunnen controleren of op dat kenteken vaakt is geclaimed )

Onder de kap eventjes letten op hoe de leidingen uitzien/ lekkage's controleren. Slijtage van de beweegbare onderdelen en hoe schoon / vies het blok is en hoeveel rotzooi ( prut ) er is blijven hangen.
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
Maris

Post by Maris »

Oke, echt super dat je zo de tijd neemt voor me! Kan ik echt waarderen!

Mn vriend heeft zitten kijken naar een 325TD (als je wilt kan ik je de link wel daargeven, kun je even kijken van hoe en wat) En naar een 318tds Ik weet het echt totaal verschillend :lol: En op internet (MP) staat in een advertentie dat de 325td 1:17 haald, lijkt mij erg goedkoop. Dit reed onze Kangoo ook namelijk (1.9 55d en 1050 kg. Absolute top van 150 van de bult af wind in de rug :lol: )

Nu las ik ergens iets met dat bepaalde types een ketting hebben en andere een riem. Nu las ik ergens (dit forum geloof ik) dat een 6 cilinder altijd een ketting heeft en een 4 cilinder een riem. Klopt dit of zijn de diesels een uitzondering? Wanneer moeten ze vervangen worden en om de hoeveel km? Van de eerste vervanging dacht ik riem bij 120000 en de ketting bij 180000. Maar daarna? steeds met dezelfde interval?

Wat bedoelj e precies met hoevaak een kenteken is geclaimd? Een kenteken kan toch maar een keer uit gegeven worden? Of bedoel je hoeveel eigenaren de auto heeft gehad?

Wat is het geluid van een 6 cilinder diesel, is die ok stil of denken de buren dan dat je om 6 uur 's ochtends een tractor start? :lol:
Bij die met een andere motor zaten boekjes bij (we bellen vanaaf over hoe en wat) En ook zullen we even vraen waarom, bedankt voor de tip!

Liefs
Maris

Topic Author
Maris

Post by Maris »

De andere motor (weet niet of je er een nieuwe in kan lepelen voor 1750 euro) is erin gekomen omdat de oude lawaai maakte. De motor is er in november 2006 inzet en hij heeft de auto sinds 31 mei 2006. Dit heeft hem 1750 euro gekost dus ik neem aan dat het een 2de hands blok is, aangezien het blok bij Piet Boxtel autodemontage vandaan komt. Wat het blok gelopen heeft weet ik niet, heb hem nig niet kunnen bereiken helaas. De airco moet wel bijgevuld worden, het gas is ontsnapt met het inzetten van de nieuwe motor. Is het een probleem dat er zo lang geen vloeistof? in heeft gezeten?

Liefs

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

De auto waar jij voor kijkt met bouwjaar 1997 of jonger hebben allemaal ketting ook de 4 cilinders.

1 op 17 met een 6 cilinder, dat is dan mischien het autoweg verbruik dat kun je volgens mij niet gemiddeld halen. Ondanks dat het een diesel is.

En hoe meer cilinders hoe rustiger de motor, dus als je een 3 cilinder dieseltje koopt of 2 cilinder denk aan brommobiel maken een ongeloofelijke herrie. De 4 cilinders zijn stukken rustiger en bij een 6 cilinder diesel zien ze hooguit aan het embleem achterop de auto dat het een diesel is, want met langsrijden merk je het niet lekker rustig dus. :wink:
Post Reply

Return to “Algemeen”