Zo, hier heb ik ook al tijden geen update meer gepost. Toch is er wel heel wat gebeurd...
Begin augustus:
[ external image ]
Panne! Gezien het harde tikken vreesde ik het ergste maar het viel mee: bougie uit de kop geknald. Toch niet ter plekke te repareren, dus afgesleept. Eenmaal thuis bleken er van de andere 7 bougies nog eens 4 los te zitten. Moet een fout zijn geweest van een Duitse monteur... helaas kwam ik nog net langs de kant te staan ermee, voordat ik toch al van plan was een beurtje te doen.
[ external image ]
Ook de bobine connector heeft er een flinke tik van gehad. Van twee bougiegaten was het schroefdraad grotendeels weg. Die heb ik hersteld met een TimeSert schroefdraad reparatie set, dus opgetapt en een stalen busje in gedraaid. Wel zweten en de hele trucendoos open om te voorkomen dat er slijpsel in de cylinders zou vallen. Zelfs eerst geoefend op een oude cylinderkop die ik nog op zolder had liggen...
Die twee slechtste gaten was de bobinestekker (de rubber dop die de bobine met de bougie verbindt) ook van stuk, dus daar heb ik ook nieuwe in gezet. Een derde bougiegat was met een simpel tapje te redden, de rest was nog goed. Eenmaal alles weer in elkaar gebouwd was ik een onschuldig lijkend tikje wat er altijd in gezeten heeft opeens ook kwijt

. Die bougies zaten dus in Duitsland al los! Dan is het niet zo gek dat van twee stuks het schroefdraad compleet weg was, als die al maanden los zaten te jutteren onder het veertje van de bobine...
Tweede verrassing: opeens het verbruik op gas een stuk zuiniger! Ik had een meerverbruik van ruim 30% van LPG t.o.v. benzine, dat is nu nog maar zo'n 19%.