BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

540i6 Touring opknappen...

Projecten van leden van BMWForum.nl

Moderators: Moderator Team, Service Team

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Mikey wrote:het verhaal van de gasinbouw daar ben ik wel in geïntereseerd...
Afstelling is nog niet helemaal goed en het is allemaal niet zo 'mooi' ingebouwd als dat ik zelf gedaan zou hebben.

Aan de andere kant, het vermogensverlies is minimaal, geen foutcodes en alles is netjes tegen roest behandeld. Dusja, ik wacht even af of ze de afstelling goed krijgen voordat ik een definitief oordeel post =)
E39 540i6 Touring arktissilber

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

heheh :P

het hele verhaal omtrent die gasinbouw wil ik ook wel weten... klinkt interesant
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Dit weekend eindelijk de zelfdimmende spiegelglazen binnen gekregen en gemonteerd. Helaas zit op 1 van beide een nietwerkend vlekje maar verder doen ze het geweldig. NOG meer luxe! :lol:

Ook de Made in HongKong koplampglazen binnen gekregen... bleek ipv op de foto hierboven het hele knipperlichthuis chroom! Lelijk!!! Dus in de oven, 'ruit' eraf gepeld en het chromen knipperlicht schildje eruit gehaald. Even zwart spuiten dacht ik. Maar dat heb ik gewoon echt niet in de vingers. Alle chroom eraf geschuurd, ontvet, kunststof primer erop - so far so good... zwarte verf erop en ... rimpelige plekken :(

Nog een keer geschuurd, primer een halve dag uit laten harden... weer zwart erover... nu iets minder rimpelige plekken. Dit keer ga ik alleen de plekjes schuren, ontvetten en dan direct zwart erop... misschien bijten de primer en de (acryl) verf elkaar??

Sommige mensen vinden dit soort dingen leuk, maar laat mij maar schroeven... zelfs zo'n klein k%$#@% stukje plastic krijg ik nog niet netjes gespoten :cry: :cry:

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Chroom knippertje in kwestie...
[ external image ]
En los
[ external image ]

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Poserend met de staggered 32's eronder

[ external image ]

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Net zo goed nog wat meer posten uit dezelfde shoot...

[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]

Topic Author
web
2e Versnelling

Re: 540i6 Touring opknappen...

Post by web »

Zo, hier heb ik ook al tijden geen update meer gepost. Toch is er wel heel wat gebeurd...

Begin augustus:
[ external image ]
Panne! Gezien het harde tikken vreesde ik het ergste maar het viel mee: bougie uit de kop geknald. Toch niet ter plekke te repareren, dus afgesleept. Eenmaal thuis bleken er van de andere 7 bougies nog eens 4 los te zitten. Moet een fout zijn geweest van een Duitse monteur... helaas kwam ik nog net langs de kant te staan ermee, voordat ik toch al van plan was een beurtje te doen.
[ external image ]
Ook de bobine connector heeft er een flinke tik van gehad. Van twee bougiegaten was het schroefdraad grotendeels weg. Die heb ik hersteld met een TimeSert schroefdraad reparatie set, dus opgetapt en een stalen busje in gedraaid. Wel zweten en de hele trucendoos open om te voorkomen dat er slijpsel in de cylinders zou vallen. Zelfs eerst geoefend op een oude cylinderkop die ik nog op zolder had liggen...

Die twee slechtste gaten was de bobinestekker (de rubber dop die de bobine met de bougie verbindt) ook van stuk, dus daar heb ik ook nieuwe in gezet. Een derde bougiegat was met een simpel tapje te redden, de rest was nog goed. Eenmaal alles weer in elkaar gebouwd was ik een onschuldig lijkend tikje wat er altijd in gezeten heeft opeens ook kwijt :shock: . Die bougies zaten dus in Duitsland al los! Dan is het niet zo gek dat van twee stuks het schroefdraad compleet weg was, als die al maanden los zaten te jutteren onder het veertje van de bobine...

Tweede verrassing: opeens het verbruik op gas een stuk zuiniger! Ik had een meerverbruik van ruim 30% van LPG t.o.v. benzine, dat is nu nog maar zo'n 19%.

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Eind augustus het volgende akkefietje:
[ external image ]
Opeens een harde doffe klap onder de wagen vandaan en de achterkant een tiental centimeters "verlaagd".
Jahoor, een luchtveer geploft. Dit keer maar zelf naar huis gehinkt, stapvoets schuin over drempels, ik was niet ver van huis.

Meteen bij de dealer twee nieuwe besteld, die ze de volgende dag binnen had. Klasse! Vervangen is kipmakkelijk, dus die dag reed ik ook meteen weer. Bleek dat de andere er al nieuw onder zat! Waarom ze toen dan niet meteen allebei vervangen hebben?? Nouja... nu heb ik dus een reserve :roll: en ik kan er weer een tonnetje of anderhalf-twee tegen.

(tip voor anderen met nivoregeling: vervang die dingen in paren... als de ene ploft, volgt de ander niet lang daarna...)

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Ondertussen gingen de Pirelli's op de achteras hard achteruit (voor zat Falken) en heb ik de breedset even 'verkeerdom' gemonteerd om te zien hoe ze het op de vooras deden. In die tijd is ook m'n andere setje velgen netjes gericht en gespoten.

Na 14.000km op een setje gebruikte banden, met halverwege een wissel (zag er niet uit maar je moet wat), zaten allevier de banden wel zo'n beetje rond de 3mm en daarmee wilde ik niet verder herfst en winter in. De Pirelli's deden het eigenlijk zowel voor als achter op alle punten slechter dan de Falken FK452, dus 4 nieuwe Falkens besteld voor het andere setje velgen. En die zitten er sinds woensdag onder !

[ external image ]

Meer foto's komen morgen wel ;)

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Netjes wielkasten gevuld zonder uit te steken:

[ external image ]

[ external image ]

En van opzij
[ external image ]

bprijs
Neutraal

Post by bprijs »

Ziet er leuk uit die Touring van je.

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Inmiddels iets minder mooi.

[ external image ]

Gelukkig belde degene die 'm voor m'n deur aanreed netjes aan met een schadeformulier in de hand, dus kan ik nu gaan beslissen of ik 'm origineel laat, een M5 bumper erop zet, of een subtielere voorspoiler op een nieuwe originele bumper.

[ external image ]

De M5 bumper valt alvast af omdat:
- het in zilver een enorm afstekende eye catcher is, en ik niet zit te wachten op alle 'verkeerde' aandacht die dat trekt, zowel op de weg als ernaast.
- replica's weliswaar goedkoop zijn, maar als je het goed wil doen heb je nog enkele honderden euro's aan M5 motorruimte deksels en dergelijke nodig, anders kijk je achter de bumper direct op straat of het past voor geen meter.
- je dan eigenlijk de achterbumper ook moet doen, die voor een Touring best duur is - er zijn voor zover ik weet geen replica's van, en tweedehands zijn ze ook nagenoeg onvindbaar.

Verder heb je nog de originele BMW-accessoire Aero kit:
[ external image ]
[ external image ]

Of een Alpina lip:
[ external image ]
[ external image ]

Laatste optie... facelift bumper, maar dan wel met zwarte stootstrips.
[ external image ]
[ external image ]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _front.JPG
Last edited by web on 06 Jul 2009 13:53, edited 2 times in total.

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Hey WEB is weer terug :ja:
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
web
2e Versnelling

Post by web »

Ja, ik heb even wat tijd in andere hobby auto's gestoken, maar nu heeft de BMW weer even de aandacht... en dan ga je vanzelf weer op de BMW forums rondneuzen :)
Post Reply

Return to “Projecten”