DeepBass909 wrote:Een E36 uit je geboortejaar

is inderdaad goed betaalbaar. Prik alleen wel direct door een aantal opties die altijd genoemd worden. Bijvoorbeeld het lijstje van de eerste auto die je noemt:
- Onderhoudsboekjes: deze zijn een must. Een auto zonder kan je beter laten staan
- Boordcomputer: Standaard op alle E36's, behalve de Compact
- ABS: Standaard op alle E36's
- Stuurbekrachtiging: Standaard op alle E36's
- Elektrische Spiegels: Standaard op alle E36's
- Centrale deurvergrendeling: Standaard op alle E36's
- 17-INCH Sportvelgen: leuk, maar niet bijzonder
- In hoogte verstelbaar stoelen: Standaard op alle E36's
Zo wordt het lijstje dus ineens minder bijzonder. Tegen de tijd dat jij 18 bent, zullen de E36's inmiddels vervangen zijn voor de E46's, die standaard nog een stukje luxer zijn.
Als je op je 18de een BMW wilt kopen, vergeet dan je scooter. Het ding kost je misschien een paar honderd euro, maar verzekeren, benzine, onderhoud kost ook nog een flinke cent. Daarnaast wordt het rijbewijs ook niet goedkoper en mag je daar tegenwoordig ook al snel €2000 voor neerleggen (als ik het goed heb).
Ik heb mijn BMW (en daarmee eerste auto) pas gekocht toen ik 28 was, o.a. omdat ik studeerde. Toen had ik m'n rijbewijs al 9 jaar op zak.
Ik weet niet wat je plannen zijn qua werk en studie, maar een auto hebben is duur, erin rijden nog veel duurder.
Ik wil je niet ontmoedigen, absoluut niet. Met BMW kies je namelijk een erg leuke auto. Ik had me eigenlijk geen andere auto willen wensen.
Maar om je een idee over de kosten per maand te geven, alleen aan wegen belastig en vrzekering (voor een E36 316i Compact uit 1995), ik betaal €33 per maand aan wegenbelasting en €50 aan verzekering. Wegenbelasting zal weinig meer zijn voor een Sedan, maar verzekering kan heel veel uitmaken. Ik heb vanuit m'n werk korting, plus nog eens pakket korting (meerdere verzekeringen bij dezelfde maatschappij) en ik zit niet meer in een risico groep (ouder dan 24).
Benzine en onderhoud zijn nog een veelvoud hiervan.
Tot die tijd, gewoon lekker blijven dromen, probeer af en toe eens naar een meeting te komen, etc. En over 4 jaar moet je gewoon eens rustig gaan kijken wat je wilt.