BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Chiptunen wel of niet

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team


325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

sportfan27 wrote:
325i wrote:Die mening deel ik met je


Net trouwens hier een 66kw TDI met 300dkm kapot gelopen
Ding heeft op 1 cylinder amper compressie zeg maar geen compressie.
Normaal lopen die dingen 600dkm deze was gechipt naar 130pk dus 40pk meer resultaat de helft van de levensduur van de motor.
Het is maar waar je zin in hebt natuurlijk ik kies voor die 600dkm :roll:

dat is toevallig 1 motor die kapot gelopen is , voor die ene rijden er nog honderden die ook gechipt zijn prima in het rond. Geen goed argument om chippen af te raden.
het is echt niet de eerste keer dat ik dit meemaak ;)
Je moet niet vergeten 40pk van 90pk is bijna 50% vermogens toename het blok is er gewoon niet op gemaakt en dit zal je altijd meemaken als je zo ver gaat ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

Trouwens het was geen argument om het af te raden had was gewoon toevallig omdat er vandaag ene komt met een gaar blok en wij dus dit topic hebben ;)

m`n argumenten om het af te raden kan je in de andere berichten lezen ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

sebasel
2e Versnelling
Posts: 345
Joined: 01 Jan 1970 01:00
Type Auto: e36M3 & e46 320d touring
Location: N-Holland
Age: 52
Contact:

Re: Chiptunen wel of niet

Post by sebasel »

Ach ze zeggen dat er nu ongeveer 148pk uit mijn 110pk TDI komt
zal wel hij trekt lekkerder

en ach als hij bij 300.000 stuk gaat ga ik voor een 2e BMW dan een diesel als dailydriver :mrgreen:

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

110pk TDi in een ibiza is meestal een AFN motor (tot 2001) das de sterkste TDi ooit gemaakt dus wellicht heb je geluk :ja:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

sebasel
2e Versnelling
Posts: 345
Joined: 01 Jan 1970 01:00
Type Auto: e36M3 & e46 320d touring
Location: N-Holland
Age: 52
Contact:

Re: Chiptunen wel of niet

Post by sebasel »

Klopt het is een AFN motor maar zit in een Cordoba sportcoupe en hij is van eind 2001
zit ook een blindplaatje bij de EGR klep veerpootbrug en powerflex bussen in de voorste draagarmen en zomer rij ik op 17" audi RS4 look velgen en xenon lampjes

het is mijn werk auto waar ik eigenlijk niks aan zou "doen"
gelukkig is standaard al verlaagd :)

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

En audi A4 tot ik meen 2000 die dingen lopen echt lang
Laatst een A4 gehad met de brandstofpomp kapot wel al 5,5ton gelopen en loopt nog super 8-)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

En nee die heeft geen chip :mrgreen:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

sebasel
2e Versnelling
Posts: 345
Joined: 01 Jan 1970 01:00
Type Auto: e36M3 & e46 320d touring
Location: N-Holland
Age: 52
Contact:

Re: Chiptunen wel of niet

Post by sebasel »

325i wrote:En nee die heeft geen chip :mrgreen:

hm jammer :duh:

ik kan ook niet eeuwig in die seat blijven rijden

wil graag een 2e bmw er bij ben nog druk aan het sparen ( 5serie automaat ofzo e60 serie ;)

maar ja die M3 aanpassen kost ook centjes keuzes maken :duh:

Elis
1e Versnelling
Posts: 58
Joined: 03 Dec 2008 11:37

Re: Chiptunen wel of niet

Post by Elis »

325i wrote:
Jah zeker dat
Echter hou ik er ook niet van en zal ik het ook nooit doen.
Ik heb zoiets van als er meer vermogen uit kon en de marge was nog steeds hoog genoeg dan had de fabrikant het zelf wel gedaan.
Ik zeg als je zo nodig moet chippen doe het idd bij een fatsoendelijke tuner en namen zoals een JD zou ik bijv al niet heen gaan.
Laat je adviseren door bijv AC snitzer in Aken dat is in mijn ogen een fatsoendelijke tuner net als G-Power en een kleine allround tuner vertrouw ik zelf eigenlijk niet zo en zou ik liever naar een firma gaan die echt merk gebonden is
dus AC Snitzer G-power Hartge z`n firma`s kost wel wat maar dan heb je ook wat ;)
Precies, dat ben ik volkomen met jou eens.
En dat bedoelde ik ook met mijn eerste post, alles bij die vrachtwagens blijft binnen de marges, en het is origineel spul van de fabrikant (die doet namelijk hetzelfde). Deze houden bewust de marge van de motor wat ruimer om zo voor verschillende vermogens toch dezelfde motor te kunnen gebruiken.
Maar zoals je ook al zei: 20 pk op 500 pk is natuurlijk een kleine marge.
Ik hoef bij mijn auto met 90 pk niet te proberen om er 20 of 30 pk meer uit te krijgen.
Ik heb altijd het idee dat een tuner boven de "veilige" grenzen gaat zitten bij een auto, behalve als het een goede tuner is, maar daar betaal je inderdaad voor.
~ ELIS ~

MartinZ
1e Versnelling
Posts: 123
Joined: 16 Jun 2008 21:35
Location: Omgeving Breda

Re: Chiptunen wel of niet

Post by MartinZ »

325i wrote:
D@NNY wrote:Het blijft een discutabel onderwerp ;)
Ik zeg als je zo nodig moet chippen doe het idd bij een fatsoendelijke tuner en namen zoals een JD zou ik bijv al niet heen gaan.
En waarom zou je niet naar JD gaan??

Als je een beetje bekend bent met JD weet je dat dit juist een van de beste tuners is in NL. Hij werkt niet voor niks voor ontzettend veel dealers in NL en zelfs een merk als Spyker doet zaken met JD.

Vind jullie allemaal een beetje erg kort door de bocht met je..."dan koop je toch gewoon ff een andere auto". Dat is echt het domste antwoord imho. Chippen kost je misschien max 1k en ff een andere auto kopen kost meestal wel wat meer.

Dus....gewoon chippen dat ding en genieten maar!!
Echte mannen rijden RWD!!

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 44

Re: Chiptunen wel of niet

Post by 325i »

MartinZ wrote:
325i wrote:
D@NNY wrote:Het blijft een discutabel onderwerp ;)
Ik zeg als je zo nodig moet chippen doe het idd bij een fatsoendelijke tuner en namen zoals een JD zou ik bijv al niet heen gaan.
En waarom zou je niet naar JD gaan??

Als je een beetje bekend bent met JD weet je dat dit juist een van de beste tuners is in NL. Hij werkt niet voor niks voor ontzettend veel dealers in NL en zelfs een merk als Spyker doet zaken met JD.

Vind jullie allemaal een beetje erg kort door de bocht met je..."dan koop je toch gewoon ff een andere auto". Dat is echt het domste antwoord imho. Chippen kost je misschien max 1k en ff een andere auto kopen kost meestal wel wat meer.

Dus....gewoon chippen dat ding en genieten maar!!
Ik heb nooit gezegt niet naar JD gaan alleen mij zegt de firma niks dus ik zou er bijv zelf niet heen gaan
Vertrouwen in een bedrijf is belangrijk en met tunen heb ik dat vertrouwen niet echt vlug in een bedrijf.
Hartge of G-power zeggen me iets meer dan JD jou niet dan ??:P
En ik vind het niet het domste antwoordt om te zeggen dan koop een andere auto maar juist een heel verstandig antwoord.
En wat ik zei over het feit dat als een fabriek gewoon zeker wist dat bijv een 320D met 200pk bleef lopen deden ze dat wel.
Nee ze hebben bewust grote marges omdat die dingen moeten blijven lopen 500dkm ;)

Ik deel de mening in ieder geval dat als je huidige auto niet snel genoeg is dat je gewoon een ander moet kopen
Chippen is volgens de grootte specialisten te vertrouwen tot 10% vermogens toename dus 110pk diesel mag je opvoeren tot 121pk en de rest is gewoon een risico wel echter een risico wat vele heel graag nemen ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

MartinZ
1e Versnelling
Posts: 123
Joined: 16 Jun 2008 21:35
Location: Omgeving Breda

Re: Chiptunen wel of niet

Post by MartinZ »

325i wrote:Ik heb nooit gezegt niet naar JD gaan alleen mij zegt de firma niks dus ik zou er bijv zelf niet heen gaan. Vertrouwen in een bedrijf is belangrijk en met tunen heb ik dat vertrouwen niet echt vlug in een bedrijf.
Hartge of G-power zeggen me iets meer dan JD jou niet dan ??:P
Dat is een ander verhaal. Alleen als je gaat chippen ga je denk toch op onderzoek uit. En geloof mij...JD Engineering in Lochem is echt een goeie, ook voor BMW.
325i wrote:En ik vind het niet het domste antwoordt om te zeggen dan koop een andere auto maar juist een heel verstandig antwoord.
Ik dus niet. Op andere fora waar ik kom wordt dat ook vaak gezegd maar niet iedereen kan zomaar even een andere auto kopen. En zoals gezegd...dan is chippen een goedkopere oplossing en zeker een goede optie tegenwoordig. Mits je verwacht dat een 316i opeens 200pk krijgt...dan kan je idd beter een 325i of een 328i kopen.
325i wrote:En wat ik zei over het feit dat als een fabriek gewoon zeker wist dat bijv een 320D met 200pk bleef lopen deden ze dat wel.
Nee ze hebben bewust grote marges omdat die dingen moeten blijven lopen 500dkm ;)
Das niet helemaal waar. Als ik bijvoorbeeld kijk naar SEAT met de Ibiza 6L, daar had je een 100pk TDI, 130pk TDI en 160pk TDI. Allemaal hebben ze als basis dezelfde 1,9TDI motor maar met vermogens die verschillen. Daarom is een 100pk makkelijk te chippen naar 130pk en etc. Ik geef je geen ongelijk maar er zit genoeg marge in om binnen het kunnen van een motor meer pk's eruit te halen. En de levensduur wordt er bij normaal gebruik echt niet minder om.
Echte mannen rijden RWD!!

^ joshua ^
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 24 Aug 2008 11:30
Age: 37

Re: Chiptunen wel of niet

Post by ^ joshua ^ »

een gewone auto chippen heefd niet egt veel zin vin ik voor die paar pk meer .
als je een auto met turbo hebt dan ist nog keer te doen ma das mijn mening :zwaai:
aangenaam kennis te make

sebasel
2e Versnelling
Posts: 345
Joined: 01 Jan 1970 01:00
Type Auto: e36M3 & e46 320d touring
Location: N-Holland
Age: 52
Contact:

Re: Chiptunen wel of niet

Post by sebasel »

Ach mijn M3 heeft geen turbo maar wel 25pk meer door het chippen :mrgreen: zit nu over de 300pk (officieel 311)

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 47
Contact:

Re: Chiptunen wel of niet

Post by D@NNY »

Hehehe, ik gebruik de auto voor woon-werkverkeer, Rij ik dan elke dag door de trajectcontrole met 311 PK, wat een lol :lol: En ik sta net zo hard stil in dezelfde file met naast me een lelijke eend met maar 50 PK.....
Mijn mening is dat het allemaal maar weinig op schiet in het dagelijkse verkeer, Op het circuit oke.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.
Post Reply

Return to “Algemeen”