Page 2 of 2
Re: koelvloeistof
Posted: 03 May 2011 15:02
by Jeroen 523i
beste Ad.
nou ik ben morgenavond gelukkig alweer thuis dus dan kan ik donderdag weer verder met sleutelen.
ik ga denk ik maar proberen om voorzichtig de tank eruit te halen met behulp van een zaagje en beitel.
want het nieuwe tankje is al onderweg

.
voorzichtig eruit slopen en dan op het eind de ringen of lijm er met een scherp iets uithalen (mesje/beiteltje).
Groeten Jeroen
Re: koelvloeistof
Posted: 05 May 2011 08:57
by Jeroen 523i
Hallo Ad,
nou ik heb de nieuwe binnen.
vandaag even het een en ander regelen en vanaf morgen maximaal sleutelen om hem eruit te krijgen.
denk dat ik dat uitsteeksel met die kleine o-ring er ga proberen af te zagen zodat ik op het vat zelf eventueel wat ruimte krijg om hem te kunnen bewegen, zodat ik hem misschien los kan wrikken (met beleid uiteraard).
en dat kleine ding trek ik er dan met een tang uit.
daarna alles grondig schoonmaken en de nieuwe plaatsen.
ik laat het morgen weten of het gelukt is.
Mvg Jeroen
Re: koelvloeistof
Posted: 05 May 2011 17:48
by MAd
Hallo beste Jeroen,
De aanhouder wint.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: koelvloeistof
Posted: 07 May 2011 06:12
by Jeroen 523i
Beste Ad,
gister heb ik een overwinningsborrel genomen haha.
heb eindelijk dat rot ding eruit.
had een soort poelietrekker laten maken die in het midden breder werd en had een oude remschijf om me kvs tank gelegd zodat de poten van de trekker hun kracht op de schijf uitoefende en niet op het plastic.
en uiteindelijk na een of andere wilde oer ingeving schoot hij los.
meteen alles schoongemaakt en onderzocht nergens beschadigingen. er was ook niets gelijmd of gekit c.q gelast.
zat gewoon heel erg vast.
gister ook meteen alles ingebouwd en nu even jouw lijstje over pennen en dan me systeem weer vullen en testen.
Mvg. Jeroen
Re: koelvloeistof
Posted: 07 May 2011 16:17
by Jeroen 523i
beste Ad,
nou ik heb alles gedaan zoals je zei maar hij blijft erg warm worden na het ontluchten etc.
dus ben bang dat me termostaat ook stuk is of me waterpomp en dat dat ertoe geleid heeft dat me kvs systeem stuk is gegaan.
nu even zoeken naar de oorzaak waarom hij steeds warm word.
bedankt voor alles reacties.
Mvg Jeroen
Re: koelvloeistof
Posted: 08 May 2011 13:11
by MAd
Hallo beste Jeroen,
Het zal weer eens niet waar zijn!
Als er een ding stuk gaat, lijkt het soms wel of alles in eens stuk gaat.
Worden alle slangen even warm, of blijven er een paar iets achter met de temperatuur?
Dat zou kunnen duiden op een defecte thermostaat, of een waterpomp.
De kachel binnen word deze ook warm, even bekijken dus.
Als het gehele systeem ontlucht is zoals is beschreven, dan kan dit het probleem niet zijn, van lucht in het systeem.
Als je dan toch een andere pomp zou moeten steken, neem dan voor de zekerheid de thermostaat ook mee, tenzij alle slangen even warm worden, dan kan het de thermostaat niet zijn, want de slang die van de thermostaat af komt, kan dan niet warm worden, want de klep staat dan dicht, als de temperatuur te hoog word.
Heb je na het ontluchten de motor helemaal op bedrijfstemperatuur laten komen?
Dat is te zien op de temperatuurmeter, deze loopt eerst op naar de normale waarden, daarna gaat de thermostaat open, en loopt de temperatuur ietsje terug, waarna de temperatuur weer naar de normale stand terug keert.
deze procedure dient wel geheel afgemaakt te worden.
eigenlijk doet de thermostaat niets anders dan openen en sluiten, door de koeling van de radiateur word het KVS ( koelvloeistof ) afgekoeld, word deze temperatuur weer iets te laag, dan sluit de thermostaat weer even, word de temperatuur weer hoger, dan opent de klep van de thermostaat weer, zo gaat dit telkens maar door.
zou je dus tijdens het rijden helemaal je aandacht geven naar de temperatuurmeter, dan zie je dit ook daadwerkelijk op de temperatuurmeter, die is constant in beweging, niet doen dus, want dan krijg je geheid brokken!!
Maar beste Jeroen, is de temperatuur dan veel hoger dan normaal daan?
Kan het toevallig niet zo zijn, dat de meter dan net weer wil gaan zakken, tenzij de naald van de meter echt een stuk hoger in de temperatuur komt.
Even de slangen controleren dus.
PAS OP DE VINGERS,en je handen, verbrand deze niet of zorg dat je ergenst tussen komt met je handen of los hangende kleding.
Let goed op je veiligheid!!
Na het warm draaien, en weer afkoelen, kon je toen nog wat KVS bijvullen?
Dus even de kachel binnen checken op de temperatuur of hij warm word, en of de slangen allemaal even warm worden.
Ik hoop dat het zal lukken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: koelvloeistof
Posted: 08 May 2011 13:34
by MAd
Hallo Jeroen,
Nog een opmerking! M52 en M54 motor..
Bij de M52 motor..
Net rechts naast de olie filter, als je naar de oliefilter kijkt, daar zie je waarschijnlijk nog een ontluchtings nippel zitten boven op de slang vlakbij de slangenklem naast de oliefilter.
Heb je deze ook maagenomen bij de ontluchting, want de motor in jou BMW is een M52 motor, en die zou deze tweede ontluchtingsnippel moeten hebben, Dus contorleer ook even de ontluchtingsnippel bij de oliefilter rechts daarvan, als je er voor staat. Dus deze nippels moeten beiden open staan bij het ontluchten, nu ga ik er ook niet vanuit, dat er nog lucht in het koelsysteem aanwezig is, maar mogelijk zou het nog kunnen zijn!
Ik ging uit van een M54 motor.
De M52 motor is in de BMW 5 E39 serie ingebouwd met de 2.0, de 2.3 en de 2.8 liter motor.
De M54 motor is in de BMW 5 E39 serie ingebouwd met de 2.5 en de 3.0 liter motor.
Als dit geen verandering brengt, dan de slangen (en kachel) controleren op gelijkwaardige temperatuur.
succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: koelvloeistof
Posted: 23 May 2011 13:58
by Jeroen 523i
beste Ad,
ben net terug van 2 weken oefening in Italiƫ.
maar de auto is geheel ontlucht en er zit een nieuwe thermostaat in.
de oude is mee geweest om hem te vergelijken met de nieuwe, en er zit nu weer een originele bmw thermostaat in.
maar nu is het hele systeem vol maar hij blijft de melding geven kaltwasser prufen (zoiets ongeveer)
ik heb uw ontluchtingsmethode volledig aangehouden en ook met die tweede ontluchtings-nippel.
de motor komt zeer snel op zijn bedrijfs temperatuur, maar komt daar niet meer overheen.
normaal gesproken duurde het altijd een tijd voordat de motor zijn bedrijfs temperatuur bereikte en nu is hij snel warm maar komt er niet boven uit dus dat is wel goed.
dacht dat de klacht erin zou blijven staan dus heb de boordcomputer gereset maar de klacht blijft er hard in staan dus er moet ergens een fout zitten.
dacht zelf aan misschien een luchtbel ergens, maar die zal er denk ik wel uit gaan zodra ik een lang stuk ga rijden, moet morgen vroeg weer 150 km rijden dus dat is een mooie testrit.
toch blijf ik mijn twijfels houden omdat de klacht er niet uit is.
maar hij word niet meer heet.
Mvg Jeroen