Dit weekeinde pas tijd om te gaan inbouwen en te zien/horen of alles klopt wat ze beweren bij Connects2:
- PDC geluid blijft
- Bediening op stuur blijft werken
- Geen foutmeldingen via CAN-bus
Best een gok om 150,- uit te geven als dit niet zo zou werken...
Eerst de climate control verwijderen (klikken) en de OEM-radio (2x kruiskopschroef),
dan de FAKRA connector los en de antenne plug er uit trekken.
Daarna op zoek naar een continue 12V voor de gele voedingskabel zodat de radio de instellingen behoudt als het contact wordt uitgezet.
[ external image ]]
Deze positie bleek helaas toch een contact-geschakelde 12V, dus ik kon alles weer opnieuw instellen.
De aansluiting er twee posities onder heeft uiteindelijk wel een continue 12V.
De meegeleverde (15A gezekerde) connector past perfect in de zekeringhouder zonder enige modificatie.
Eerst testen of alles werkt, voordat ik alles inbouw en wegwerk.
Om zo zeker te zijn dat niet alle moeite voor niets is ...
[ external image ]
Gelukkig blijkt bij de test dat alles prima werkt.
De stuurwielbediening geeft de eerste keer wat problemen, maar contact uit en aan en alles werkt als een zonnetje.
Ook de geluiden van de parkeerhulp in de achterbumper zijn goed hoorbaar uit de achterste luidsprekers.
Onder de radio is genoeg ruimte om de uitgebreide kabelset en CAN-box weg te werken.
[ external image ]
Zichtbaar is nog de contraplug van de externe microfoon, links onderaan de warboel op de foto.
Ik ga het eerst met de interne mic van de Sony proberen.
Als de mensen me niet goed verstaan ga ik de externe microfoon alsnog installeren en aansluiten.
[ external image ]
Op de DIN-frame een universele telefoonhouder van Ebay vast gezet, beetje gemodificeerd met zaag en vijl.
In het dashboard durfde ik niet te boren, maar bij een plastic frame van 15,- is dat minder risicovol.
En alles kan later eer eenvoudig terug naar origineel; fijn bij een evt verkoop van de auto.
Conclusies:
- Geluid is heel veel beter.
De OEM radio heeft een ingebouwde 20 Watt eindversterker die de subwoofers onder de voorstoelen niet kan aansturen zonder vervorming. Resultaat is waardeloos laag in heftigere muziek. De Sony MEX BT3800 met 4x 52W kan de 2 Ohm van de parallelle speakers (woofers en mid+tweeter) aan de voorkant wel strak weergeven!
- Bluetooth A2DP werkt prima.
Audio streamen van de music player en internet radio op de smart phone werken feilloos, navigatiestem wordt mooi in- en uitgefade.
- PDC geluid is hoger qua frequentie en stereo is daarmee beter te horen, dus aan welke kant je weinig ruimte meer hebt.
- Geluid is zonder de belachelijke versterking van laag en hoog.
Netjes vlak audio uitgangssignaal dat met de 3-bands toonregeling op de radio goed is aan te passen op de luidsprekers en de akoestiek van de auto.
Ik ben blij dat ik dit heb geprobeerd, ondanks alle mensen op de diverse fora die het afraden.
Natuurlijk is een radio in de kleur van de rest van het dashboard mooier, maar bij de nieuwere after market radios is de kleur van het display al instelbaar. Zoals de opvolger van deze radio: de Sony MEX BT3900.
En ik moet zien of de microfoon goed genoeg is, want dat wordt nog wel een klusje.
Maar ik heb veel geld uitgespaard:
- Dension of Fiscon BT-module: 500,-
- losse 4x 50W eindversterker: 250,-
- equaliser: 200,-
- inbouw: 200,-
- BMW-codering: 60,-
En ik kan vrijwel de hele set weer meenemen naar een volgende auto.
Ook nog een USB naar telefoonlaadconnector gesoldeerd zodat ik mijn telefoon kan laden met de USB-poort op de Sony.
Ik ben blij!
