hallo beste Arjan,
Ja het weer was vandaag ook erg drama, ik kon het nu even niet gebruiken.
Deze ochtend om 09:00 uur stond de buurman naast ons voor de deur, snel binnen gelaten, het was nat buiten.
Ik stoor u toch niet, of heb u wakker gemaakt, ja, onze buurman is een Belg, een aardige kerel hoor, heb veel plezier met hun.
Hij had dus zijn binnen verlichting in zijn Chevy Van laten branden, 2 dagen lang, en je raadt het natuurlijk al, een lege accu.
Mijn E39 stond dus met de achterzijde naar de van gericht, dus gemakkelijk, auto even starten en de kofferklep open, de accu staat rechts achter geplaatst, onder de motorkap zitten dan ook nog 2 polen gemaakt.
Dus de startinfuus er aan en hij wilde even niet rond gaan, de accu was schijnbaar te ver leeg getrokken, ik zei, laat maar even een paar minuutjes bij komen, dan zal hij wel starten, en ja, het was zo.
Hij is weg gereden, en een goed kwartier later, ging mijn mobieltje af, ik dach aha, de buurman, hij is stil gevallen, en ja hoor, het was de buurman, en hij was stil gevallen, maar dan op een andere manier, zonder LPG, je hebt toch nog een benzinetank in je Van, jazeker zei hij, maar de keuze schakelaar werkt niet, er is een draadje los geraakt, en de nieuwe schakelaar heb ik al besteld.
Dus in de E39 en er naar toe, ja hoor daar stond hij aan de kant van de weg, 2600 kg staal , arme BMW.
Dus de sleepkabel er aan, en naar het tankstation, getank en hij starte weer netjes, dat viel gelukkig mee.
Thuis gekomen, heb ik direct een noodreparatie klaar gelegd, en enige minuten later kwam hij er ook aan met de Chevy.
Ik ben naar de auto gelopen en we hebben een nood reparatie gemaakt, alles werkte weer, als de nieuwe schakelaar binnen is, dan maak ik direct een nieuwe kabelboom voor het regelen van de brandstof, dan is dat gedoe ook weer verledentijd.
Klaar dacht ik voor vandag, echt niet dus, ik keek naar de oprit waar mijn BMW gestaan had, een aardige plas met weet ik wat, even gaan kijken, en de vingers er in gedoopt, het was glibberig, olie, nee, dat kan niet was te doorzichtig, olie van de Airco, nee dat kon ook niet, zat op de verkeerde plaats, even geroken, geen reuk, vreemd zeg!
De buurman stond bij me, ja zei ik, dan kan ik dit nog op een manier testen, ja zei, hoe dan, nou de smaaktest dan maar!
Het smaakte dus zoet, koelvloeistof dus, verdraaid nog aan toe, een lek in het koelsysteem dus, de waterpomp was mijn eerste gedachte, dus die auto als de weerlicht omhoog, onderplaat gedemonteerd, motor gestart, want ik wil nu druk op de ketel hebben, om te kunnen zien waar dat lek zat, vreemd hoor, de pomp was kurkdroog, en hij bleef droog.
Gezocht langs boven en onder, moest ergens uit de kunststof bak komen, waar de koelslangen op zitten, het was erg moeilijk te vinden, en ik heb de motor even stil gezet, en ben in de radiateurslang gaan knijpen, en ineens zag ik het probleem.
Die verdraaide fabrikanten met hun kunststof rommel ook!!
De sok waar de slang op de radiateur zit, die was tegen de kap afgescheurd, dus een nieuwe radiateur besteld, morgen komt hij binnen, en kan ik dat klere ding vervangen.
Ik gooi die radiateur echter niet weg, ik laat die sok er terug aan lassen, alles ik gewoon nieuw aan die radiateur, dus dat word een reserve, gaat mooi in de doos terug en gaat bij de collectie van auto onderdelen. misschien heb ik er ooit nog wel eens iets aan, wie zal het zeggen.
Bij ons op het industrieterrein zit een kunstsof verwerkend bedrijf, en die kunnen dit wel lassen, geen enkel probleem.
Dus mijn dag begon ook erg prettig!
Die motor regel relais, zitten die dan niet in een kast of bak onder de motorkap, bij de E12 zit er toch ook een dergelijke bak onder de kap!
ja, het zal best vol zitten onder de hood, maar bedenk eens dat het nog erger kan, kijk eens naar een e39 met een V8 onder de kap, en het kan nog gekker, bij de volgende modellen zit er zelfs een V10 onder de kap.
Daar kan je dus echt je vingers niet meer keren!
Maar dat er diverse relais verspreid onder de kap zitten, dat is erg dom aangelegd zeg!
Kon de vorige eigenaar dan geen simpele draadjes verlengen en netjes opbergen, dat is ook niet bepaald een nette werker geweest.
daar kan ik me dan behoorlijk boos over maken, en had voor mij echt een reden geweest om echt af te haken als potentiële klant, ik verafschuw dit soort dingen, en nu begrijp ik weer waarom.
Ja, dat is spijkers met koppen slaan, zo hoort het beste Arjan, jij weet hoe het hoort, is toch een veel netter gezicht ook.
Dat is werk wat gezien mag worden, dat gene wat er nu in gebroddeld is, daar zakt je broek van af, dat oogt niet, dat wil je ook niet echt zien.
Nu is het nog drama, maar straks als het klaar is, dan zal je wel heel anders er over denken, je hebt er nu wel veel werk aan, mar straks heb je er wel veel profijt van, en een grote ervaring rijker, nu kijk je er flink tegenop, maar het valt best mee eigenlijk, alles op zijn tijd, en niet alles gelijkertijd aanpakken, je kan dan misschien de kabelboom ook direct aanpakken, ook al moet je draadje voor draadje leggen.
wat ik altijd deed, nam een plaat triplex, nam de maten op, hoe de kabelboom moest komen te liggen, nam een antal boutjes M5 met wat plaatringen, monteerde deze op de plexplaat, zoals de kabelboom moet komen te liggen, en hing draadje voor draadje over deze boutjes, wel lange nemen hoor!
Tot alle draden er hingen, dan even een stukje kabelboomtouw, dat kan je aantrekken zonder dat de knoop los gaat, je kan er dan nog een contraknoop opleggen, en daarna kan je de boom gaan wikkelen, neem wel een vulkaniserende tape, deze tape vloeit in elkaar als je deze lichtjes aantrekt, je krijgt een vocht dicht resulaat, en een netjes strakke boom als resultaat, en ik heb dus al vele nieuwe kabelbomen gemaakt voor de US import auto's, die klojo's knippen echt een draad af als de zekering te vaak stuk gaat, dat kan schijnbaar allemaal in de US!
Dus die drama auto, dat word straks als hij klaar is een moord auto, let maar eens op!
Daar gaat Arjan nog heel veel plezier mee hebben.
Maar maak maar eens een paar mooie foto shoots, ik ben benieuwd hoor!
Ik wil die balkenbrei wel eens aanschouwen, die er nu in ligt, dat zal straks wel heel wat anders zijn, als het klaar is.
Ik weet zeker, als je er voldoende tijd insteekt, dat het een zeer nette en respectabele auto word.
Je bent er even zoet mee, dat is zo, je kan er op dit moment wel erg boos om worden dat je er aan begonnen bent, maar dat verandert nog wel, wacht maar eens af! Jij praat straks wel andere taal..
Een ding moet je nooit vergeten, Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd, zorg dat je er altijd met een zeer frisse zin aan gaat werken, het liefst hard fluitend, iedereen mag gerust horen dat je het nar je zin hebt.
Het is een leuke en zeer mooie hobby, vergeet dat nooit.
Zorg dat je humeur niet laat verpesten door een auto, die niet even welwillend is.
Word je boos, of word het even teveel, draai je even om en neem even een break, drink even wat, dat geeft wat afleiding, het komt dus echt helemaal goed, dat weet ik zeer zeker, je zult het zien, en je geeft me straks echt gelijk.
Het gaat helemaal goedkomen Arjan, ga daar alvast eens aan denken, het komt helemaal goed.
En anders ga je jezelf even een peptalk geven, of misschien je vriendin die dit wel wil doen!
Heb je nog meer nodig Arjan, dan ga ik nog even door, met oppeppen.
Dat heb ik wel in mij, enkel het weer, tja, daar kan ik weinig aan veranderen, al zou ik dat best willen.
Komt goed.
Je pakket is onderweg hoor!
Ik hoop dat het snel aankomt.
Met vriendelijke groet,
Ad