BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

motorprobleem 3.5 e12

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Type Auto: bmw e12 528 1976

Re: motorprobleem 3.5 e12

Post by bemarjan »

beste ad...
1 Electrische aansluitingen- motor/accu: CHECK!
2 Zekeringen/brandstofpomp relais/relais motorregeling: CHECK! tenminste had er ook een nieuw relais tussen gedaan.. werkte toen ook niet.. alle zekeringen heel.. direct koppelen.. pomp loopt
3 Brandstof toestand/ Brandstoffilter: zal wel goed zijn.. loopt er op.. en net nieuwe benzine er in gedaan(stond op reserve lampje brande constant vond ik irritant. dus bijgetankt euro 95(mag nu geen problemen geven)
4 Lucht inlaat systeem/ Vacuüm systeem- lekkages lucht inlaat: systeem is/was prima.. llm beweegt gewoon moet alleen weer dicht gekit worden net nieuwe slangen gemonteerd(voor verbindingen na de llm en gasverdamper)
5 Motor management- aansluitingen/bedrading computer zit boven dashbord.. toch maar eens gaan controleren.. misschien missende aarde.. wel een tweeter uit getrokken er dr zit een speaker vlak boven gemonteerd.. mischien ook niet zon lekker idee..(zat er al maar is nu aangesloten)
6 Klep lucht regeling stationair toerental/actuator regeling stationair toerental.:...eeuhh.... dat zwarte doosje?? niet los gehad
7 Gasklep/klem/stangenstelsel/Gasklephuis. schoongemaakt gecontroleerd en werking was goed(montage ook)
8 Lucht filter nieuwe powerfilter waar hij mee draaide(voor hij kaput ging)
9 Lucht volume censor/luchtmassameter ( LMM )deksel er af.. flinke opdonder.. eerder beschreven
10 Censor absolute druk inlaatspruitstuk. waar zit die precies??
11 Brandstofdruk / toevoer heoveelheid / brandstof druk regelaar. eeeuhm.. geen bar meter voor handen
12 Injectoren.eeuhm.... nee niet getjekt.. hoe te controleren?
13 Motor regel module ( RME )
waar zit die hoe te controleren?

Verder.... beste ad

wat er wel zo is.. als de motor aanslaat(met een hoop gas) blijft hij hoogtoerig draaien.. geen enkel punt reageerd goed op het gas ook met benzine..(als hij doorgelust is 30 op 87(had ik al gedaan vd week)
dan.. als je gas loslaat om stationair te gaan draaien... ook geen probleem..
motor draait prima stationair.. als een zonnetje.. maar dan!
ik geef weer gas.. om de motor weer hoger te laten draaien motor lijkt te verzuipen(op lpg en benzine overigens) zakt in.. en pang.. weer backfire.. kan dit 100 malen blijven herhalen hoor haha... maar doe ik lekker niet.. ivm backvlammetjes...
motor was eerst ook al geen ster in benzine.. had toen hij nog goed draaide wel een stuk op benzine gereden.. en was eerst matig tot slecht.. maar had wel meer vermogen.. tot het schijnbaar doorgespoeld was wat zo gebeurt is natuurlijk met het verbruik van de beste motor ff lekker gas gegeven en ik had al het vermogen terug..
daarna gewoon nog op lpg gereden..(stationair wilt hij niet echt blijven draaien op benzine.. op lpg wel aangezien ik hem daar hoger had gesteld..
wat wel zo is is dat zodra ik hem in zn drive zette de motor wel erg veel terug viel in toeren en beetje hikkend stationair draaien (dat klopte al niet helemaal volgends een kennis wiens vader meerdere bmw's uit die tijd had gehad..en hij een onderdelen winkel beheert met kleine werkplaats..

maar goed.. kan je hier al wat meer mee ad?? ook met de vraag die ik reeds gesteld had in een pm(privebericht) of deze motor misschien een krukas positiesensor heeft die misschien kapot of zeer vies is??

gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

hallo beste Arjan,

Aha, je bent al goed aan het werk geweest zie ik.

De krukas positie censor, en de nokkenas positie censoren, het spreekt al voor zich zelf.
De krukas positie censor zit achter de krukaspoulie, en de nokkenas positie censoren zitten voor op de motor bij de nokkenas, deze kunnen de boel ook aardig in de war trappen!

Verder zitten alle gegevens en plaatjes van het betreffende electro component in de enveloppe.
Je kan nu je borst even nat gaan maken, en eens alles goed doormeten.
Je dient dus wel een Bar manometer te hebben om de drukken te kunnen meten, of anders te laten meten.
De injectie nozzels, die kan je laten doormeten, is geen probleem. Zit ook in de enveloppe! ** Let wel goed op de waarschuwingen die er allemaal bij gegeven worden, doen ze echt niet zo maar!

Die Censor absolute druk van het inlaatspruitstuk , ja het woord zegt het al, ergens op het inlaatspruitstuk zit een vacuüm slangetje wat direct naar deze censor leidt, kan naar de behuizing van de motorregelmodule lopen, in de motorruimte.

Motor regel module RME, ja die zit bij elk type BMW weer anders verstopt.
Vaak gaat er een dikke kabelboom naar toe, en heeft een dikke platte stekker.
Zit vaak in de motorruimte in een waterdichte box met daarbij de relais die de brandstofpomp besturen en er zitten er een stuk of 9 tot 11 dacht ik.

Dat gedoe met de backfires, als je de motor harder stationair laat draaien, dan blijft deze gewoon draaien, en ook stationair, mar als je het gas intrapt, dan heb je het gedonder in de glazen, gaat haast lijken op een censor die de temperatuur meet.

Ja, we kunnen nu nog even meer onderdelen op gaan noemen, het lijkt me even beter daat er gemeten gaat worden, dat is nu mogelijk als je die enveloppe in de bus krijgt.

Die vlammetjes daar ben je niet zo erg van gecharmeerd he Arjan, nou ik ook niet, die kunnen best een veel geld kosten.
Dat zijn soms best harde dreunen, is de anti-tereur politie nog niet langs geweest, het lijken wel bom inslagen.

Ik stop er even mee voor vandaag, ben al even bezig, mijn bakkie troost is er even bij ingeschoten, maar het was voor het goede doel, dus heb ik dat er wel voor over, hahahaha....

Ik ga nog eens even een rondje lopen met mijn 3 vrienden, die moeten ook nog even naar het toilet.
Kunnen ze weer verder gaan met slapen.

Ik wens u allen een hele fijne nachtrust toe, en tot de volgende zitting, hahahaha...

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey ad..

lijkt me inderdaad ook een sensor ofzo... misschien wel een van de sensoren die jij aangaf(heb ontzettend veel ruimte rond de motor maarnietheus.. dus lastig vinden..
het weer helpt ook lekker mee vandaag.. solderen gaat dus ook niet door!
mijn relais zitten door heel mijn motorruim verspreid.. van voor tot achter van links naar rechts.. eigenlijk allemaal bij elkaar zetten en er op zetten wat voor wat is... schema maken dus.. maar goed.. latere zaak vind ik..

zal wel eens foto's schieten van de drama boot.. dan zie je hoe het motorruim netjes ingedeeld is..

gr arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

hallo beste Arjan,

Ja het weer was vandaag ook erg drama, ik kon het nu even niet gebruiken.

Deze ochtend om 09:00 uur stond de buurman naast ons voor de deur, snel binnen gelaten, het was nat buiten.
Ik stoor u toch niet, of heb u wakker gemaakt, ja, onze buurman is een Belg, een aardige kerel hoor, heb veel plezier met hun.
Hij had dus zijn binnen verlichting in zijn Chevy Van laten branden, 2 dagen lang, en je raadt het natuurlijk al, een lege accu.
Mijn E39 stond dus met de achterzijde naar de van gericht, dus gemakkelijk, auto even starten en de kofferklep open, de accu staat rechts achter geplaatst, onder de motorkap zitten dan ook nog 2 polen gemaakt.
Dus de startinfuus er aan en hij wilde even niet rond gaan, de accu was schijnbaar te ver leeg getrokken, ik zei, laat maar even een paar minuutjes bij komen, dan zal hij wel starten, en ja, het was zo.
Hij is weg gereden, en een goed kwartier later, ging mijn mobieltje af, ik dach aha, de buurman, hij is stil gevallen, en ja hoor, het was de buurman, en hij was stil gevallen, maar dan op een andere manier, zonder LPG, je hebt toch nog een benzinetank in je Van, jazeker zei hij, maar de keuze schakelaar werkt niet, er is een draadje los geraakt, en de nieuwe schakelaar heb ik al besteld.
Dus in de E39 en er naar toe, ja hoor daar stond hij aan de kant van de weg, 2600 kg staal , arme BMW.
Dus de sleepkabel er aan, en naar het tankstation, getank en hij starte weer netjes, dat viel gelukkig mee.
Thuis gekomen, heb ik direct een noodreparatie klaar gelegd, en enige minuten later kwam hij er ook aan met de Chevy.
Ik ben naar de auto gelopen en we hebben een nood reparatie gemaakt, alles werkte weer, als de nieuwe schakelaar binnen is, dan maak ik direct een nieuwe kabelboom voor het regelen van de brandstof, dan is dat gedoe ook weer verledentijd.

Klaar dacht ik voor vandag, echt niet dus, ik keek naar de oprit waar mijn BMW gestaan had, een aardige plas met weet ik wat, even gaan kijken, en de vingers er in gedoopt, het was glibberig, olie, nee, dat kan niet was te doorzichtig, olie van de Airco, nee dat kon ook niet, zat op de verkeerde plaats, even geroken, geen reuk, vreemd zeg!
De buurman stond bij me, ja zei ik, dan kan ik dit nog op een manier testen, ja zei, hoe dan, nou de smaaktest dan maar!
Het smaakte dus zoet, koelvloeistof dus, verdraaid nog aan toe, een lek in het koelsysteem dus, de waterpomp was mijn eerste gedachte, dus die auto als de weerlicht omhoog, onderplaat gedemonteerd, motor gestart, want ik wil nu druk op de ketel hebben, om te kunnen zien waar dat lek zat, vreemd hoor, de pomp was kurkdroog, en hij bleef droog.
Gezocht langs boven en onder, moest ergens uit de kunststof bak komen, waar de koelslangen op zitten, het was erg moeilijk te vinden, en ik heb de motor even stil gezet, en ben in de radiateurslang gaan knijpen, en ineens zag ik het probleem.
Die verdraaide fabrikanten met hun kunststof rommel ook!!
De sok waar de slang op de radiateur zit, die was tegen de kap afgescheurd, dus een nieuwe radiateur besteld, morgen komt hij binnen, en kan ik dat klere ding vervangen.
Ik gooi die radiateur echter niet weg, ik laat die sok er terug aan lassen, alles ik gewoon nieuw aan die radiateur, dus dat word een reserve, gaat mooi in de doos terug en gaat bij de collectie van auto onderdelen. misschien heb ik er ooit nog wel eens iets aan, wie zal het zeggen.
Bij ons op het industrieterrein zit een kunstsof verwerkend bedrijf, en die kunnen dit wel lassen, geen enkel probleem.

Dus mijn dag begon ook erg prettig!

Die motor regel relais, zitten die dan niet in een kast of bak onder de motorkap, bij de E12 zit er toch ook een dergelijke bak onder de kap!
ja, het zal best vol zitten onder de hood, maar bedenk eens dat het nog erger kan, kijk eens naar een e39 met een V8 onder de kap, en het kan nog gekker, bij de volgende modellen zit er zelfs een V10 onder de kap.
Daar kan je dus echt je vingers niet meer keren! :lol:

Maar dat er diverse relais verspreid onder de kap zitten, dat is erg dom aangelegd zeg! :duh:
Kon de vorige eigenaar dan geen simpele draadjes verlengen en netjes opbergen, dat is ook niet bepaald een nette werker geweest.
daar kan ik me dan behoorlijk boos over maken, en had voor mij echt een reden geweest om echt af te haken als potentiële klant, ik verafschuw dit soort dingen, en nu begrijp ik weer waarom.

Ja, dat is spijkers met koppen slaan, zo hoort het beste Arjan, jij weet hoe het hoort, is toch een veel netter gezicht ook.
Dat is werk wat gezien mag worden, dat gene wat er nu in gebroddeld is, daar zakt je broek van af, dat oogt niet, dat wil je ook niet echt zien.

Nu is het nog drama, maar straks als het klaar is, dan zal je wel heel anders er over denken, je hebt er nu wel veel werk aan, mar straks heb je er wel veel profijt van, en een grote ervaring rijker, nu kijk je er flink tegenop, maar het valt best mee eigenlijk, alles op zijn tijd, en niet alles gelijkertijd aanpakken, je kan dan misschien de kabelboom ook direct aanpakken, ook al moet je draadje voor draadje leggen.

wat ik altijd deed, nam een plaat triplex, nam de maten op, hoe de kabelboom moest komen te liggen, nam een antal boutjes M5 met wat plaatringen, monteerde deze op de plexplaat, zoals de kabelboom moet komen te liggen, en hing draadje voor draadje over deze boutjes, wel lange nemen hoor!
Tot alle draden er hingen, dan even een stukje kabelboomtouw, dat kan je aantrekken zonder dat de knoop los gaat, je kan er dan nog een contraknoop opleggen, en daarna kan je de boom gaan wikkelen, neem wel een vulkaniserende tape, deze tape vloeit in elkaar als je deze lichtjes aantrekt, je krijgt een vocht dicht resulaat, en een netjes strakke boom als resultaat, en ik heb dus al vele nieuwe kabelbomen gemaakt voor de US import auto's, die klojo's knippen echt een draad af als de zekering te vaak stuk gaat, dat kan schijnbaar allemaal in de US!

Dus die drama auto, dat word straks als hij klaar is een moord auto, let maar eens op!
Daar gaat Arjan nog heel veel plezier mee hebben.

Maar maak maar eens een paar mooie foto shoots, ik ben benieuwd hoor!

Ik wil die balkenbrei wel eens aanschouwen, die er nu in ligt, dat zal straks wel heel wat anders zijn, als het klaar is.
Ik weet zeker, als je er voldoende tijd insteekt, dat het een zeer nette en respectabele auto word.
Je bent er even zoet mee, dat is zo, je kan er op dit moment wel erg boos om worden dat je er aan begonnen bent, maar dat verandert nog wel, wacht maar eens af! Jij praat straks wel andere taal..

Een ding moet je nooit vergeten, Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd, zorg dat je er altijd met een zeer frisse zin aan gaat werken, het liefst hard fluitend, iedereen mag gerust horen dat je het nar je zin hebt.
Het is een leuke en zeer mooie hobby, vergeet dat nooit.
Zorg dat je humeur niet laat verpesten door een auto, die niet even welwillend is.
Word je boos, of word het even teveel, draai je even om en neem even een break, drink even wat, dat geeft wat afleiding, het komt dus echt helemaal goed, dat weet ik zeer zeker, je zult het zien, en je geeft me straks echt gelijk.

Het gaat helemaal goedkomen Arjan, ga daar alvast eens aan denken, het komt helemaal goed.
En anders ga je jezelf even een peptalk geven, of misschien je vriendin die dit wel wil doen!

Heb je nog meer nodig Arjan, dan ga ik nog even door, met oppeppen.
Dat heb ik wel in mij, enkel het weer, tja, daar kan ik weinig aan veranderen, al zou ik dat best willen.

Komt goed.

Je pakket is onderweg hoor!
Ik hoop dat het snel aankomt.

Met vriendelijke groet,

Ad

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hoi beste Arjan,

wat ik nog wilde zeggen, op United is het wel erg stil, geen reacties, dat valt me eigenlijk best tegen.

Hebben ook last van de regenval denk ik.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey ad..

mijn vriendin.. die is er normaal goed in maar die vervloekt die auto op het moment.. dus peptalk... ho maar.. geeft niet opzich motiveer me zelf wel maar het weer is een steek in de rug..
lekker ochtendje gehad jij ook hoor ik al weer... chevvy's rijden heerlijk echt waar.. maar je moet wel op tijd tanken haha.. ale manneke.. das nodigg hea!

kunstof radiators.. bmw.. hmmm ik zwijg verstandig.... bekend verhaal...
heb zojuist gereageerd op united.. beetje quoten hier en daar.. kijken of er dan reactie komt.. ben benieuwd!

but anyway.. wou vandaag flink aan de bak.. maar heb geen waterdicht verlengsnoer haha.. straks maar eens kijken of de stekkers e.d. achter de computer enzo nog vast zitten..

en e.v.t. nog even foto's maken.. maar ik smelt in de regen..:(

Gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Maareuuu, dat is niet zo mooi, ik dacht dat je wel werd opgepept, ja, dan zit er niet veel anders op dan jezelf even optepeppen.

Ja, zeg dat wel, Aleej manneken, hahaha, ik heb vaak erg veel lol als hij bezig is, ik heb dus in mijn jonge jaren nog een tijdje op de binnenvaart gewerkt, op een tanker, en bij een rederij in Antwerpen, leuk werk, enkel je bent nooit thuis, dus geen tijd om je geld op te maken, vriendin toen, nu toch mijn vrouw, die schoot er ook bij in, gelukkig was die dit gewend, haar vader was kapitein op de zeevaart. Ze wist niet beter.

Ik ben er trouwens wel mee gestopt, wilde meer tijd voor ons hebben, dus een job op de wal gezocht.

Ja, wat dat betreft is dat echt bagger die kunststof rommel in die auto's, als ze de ouderwetse radiateurs er nou eens in zetten, de messing bakken en de koperen koelbuisjes daar tussen de lammelletjes ook weer van messing.
Dan had ik nu enkel even een stukje hoeven aftappen, de sok er even uitbranden en schoonmaken, terug plaatsen en weer vast solderen met het vlammetje, en klaar was Ad, maar nee hoor lekkere kunststof rommel, dat is het.

ik heb dus een tijdje geleden al eens zitten denken, om een dergelijke föhn te kopen, ze zijn niet zo erg prijzig, je begint al beneden de 100,00 euro.
Dan kan je ook de kunststofbumpers en dergelijke allemaal zelf lassen, ik ga er toch weer eens over nadenken, misschien toch de moeite waard.

Maar Arjan, bij de Gamma waren de partytenten van 4x3 meter in de aanbieding en met alle zijden af te sluiten, ik dacht zo iets van 89,00 euro, is dit iets? Dan sta je wel lekker droog, tenminste als je op een oprit of zo kan staan.
Wij hebben er eentje staan, die staat van mei tot oktober, maar wel goed vast gezet met goede scheerlijnen.

Ik kan niet anders meer zeggen, doe je best, houd de moed er in.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

zo beste ad..

het weer liet het even toe.. dus ik de stoute schoenen aan getrokken en naar buiten
lekker een tijdje gewerkt.. veel spagettie uitgepluisd.. weer wat wijzer geworden over de auto kwa electronica

so here we go.. eerst wat foto's van hoe het was..

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

maar nu beste ad.. een vraagje..

wat is dit en waar dient het precies voor??

[ external image ]

misschien dat jij dat weet..

pluspunt van de dag..

de motor kabelboom is in hele goede staat..

het is van de zekering kast naar de andere componenten zeer slecht bekabeld.. komen ook een aantal relais tussendoor..

ik heb 7 relais onder de motorkap..

en 1 onder het dashbord

de kabels onder het dashbord zijn allemaal goed en er liep veel van de centrale vergrendeling tussendoor plus verlichting e.d. zal morgen foto's maken hoe ik verder ben gekomen..

van achterop het dashbord kastje kwamen 2 splinternieuwe relais gevallen toen ik het kastje demonteerde(nog gekeken voor aansluitingen(nee) en sleepsporen in de pooltjes.. zitten er niet

misschien is de beste auto een relais vreter.. geen idee..

heb alles weer lekker bij elkaar gebundeld soort bij soort uit de knoop gehaald grotendeels en gelabeld..

nu enkel nog onder de motorkap uitpluizen en dan komen we er wel..

doet hij het dan nog niet.. verder zoeken.. :roll:

Mvg Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Dat relais Bosch 12 Volt 15 Apére nr. 0 332 514 127, dat is een Dubbel relais kost zo rond de 97,30 euro.
Ik heb het vermoeden dat dit relais te maken heeft met de aansturing van de brandstof pomp.

Ik ken dit relais nergens op het internet terug vinden, niet op naam, en niet op het Bosch nummer!

Wel weet ik dat Alfa ook een dergelijk relais heeft in het electrisch systeem, het hele nummer is haast gelijk, enkel de laatste 3 cijfers zijn 121. daar is het dus een stuur relais voor de pomp, en aangezien dat dit nummer heel erg close is met dat relais van jou, denk ik haast, dat het dat ook is.

Het gemakkelijkste om er achter te komen, dat is de kleurcodes te bekijken, en waar de aansluitingen naar toe gaan op de kleur code.

Ik had ooit ook eens geklooi met een aansturing met de electrische ramen, als ik de deur dicht deed, dan konden mijn electrische ramen een tijdje niet open, na verloop van tijd hoorde ik klik, en ja hoor de raman konden weer open en dicht.

Ik heb eens gekeken welke kleur codes er op de stuurschakelaar in het portier zaten.
Dat was een erg dun draadje 1 quadraad mm. Dat is een erg dun draadje, maar naar het gelang dat ik dichter naar het relais kwam, was het inmiddels al een draad van 6 quadraad mm al een aardige draad dus.
Ik had dus de relais gevonden, gaf er een zachte tik op toen de ramen niet werkte, en klik, ja ze deden het weer.
Ik dach, zo die heb ik gevonden, even eens iets contact spray op de pootjes spuiten, dat hielp echt niets.
Ik heb dat relais uit zijn voetstuk getrokken, en de kunststof kap er af gehaald, dit was dus een erg complex relais, met een geschatte waarde van zo rond de 250,00 euro, het was een Audi, en die hebben extreme prijzen vind ik.
Affijn, ik heb dit relais eens bekeken, dit was een zgn dubbel, dubbelwerkend relais, dus eigenlijk werkte dit relais 2 keer dubbel, vandaar die prijs.
Er zat een klein printje op het binnenwerk.
ik heb het ontlede relais in het voetstuk terug gestoken, en op elk contactje met een heel fijn printen schroevendraaiertje aan het prikkken geweest, net zolang dat ik weer klik hoorde, gevonden, bleek een erg slecht gesoldeerd contact te zijn, zomaar net vast.
En telkens als er een trilling vrij kwam door het dicht slaan van het protier, loste dit contactje.
Ik heb er dus direct een puntje met een marker op gezet waar het slechte contactje zat, en heb dit contactje geslodeerd met een miniscuul prunten soldeerboutje met een tip van ongeveer één millimeter, de contactjes waren ook maar net 2 mm.
Dus daar kan je moeilijk met een soldeer pistool op af gaan, dan verbrand je de hele zooi in een keer.

Ik heb dus nooit meer een probleem gehad met dit relais, het was gefixt.

Wie gaat daar nu zoeken?

De storingen zitten op de gekste plekken, en gelukkig heb ik dat relais open gemaakt en goed bekeken, en heeft me erg veel geld bespaart, enkel een korte zoektocht van een half uurtje.

Zo zie je maar, met gericht zoeken kom je echt erg ver.

Dus beste Arjan, ik geef jou dus ook de goede raad, achtervolg de kleur code op de draad, dan wet ik heel erg zeker dat je zal vinden waar dit dubbele relais voor dient.

Hahahaha, wat zie ik nu toch allemaal?
Een witte limonadefles met een blauwe dop naast het koelsysteem expansie tankje? Zit daar nu een stethoscoop aan vast gemaakt? tenminste zo oogt het, nog nooit gezien zo iets!
Wat mag dat dan wezen?

Jemig, wat een zooitje hebben ze er van gemaakt zeg, hoe verzinnen ze het zeg, die kerel was toch ook wel van de pot gerukt zeker, om de bedrading zo neer te planten, goeiemorgen meneer de spreeuw!!
Dat is er zo in gesmeten denk ik, dat kan toch niet, zoiets doe je toch niet.

Ik heb al erg veel gezien, maar dit slaat werkelijk alles, goeie genade zeg!
Onbeschermde bedrading, ik dacht dat men dit enkel deed bij OCC, bij Mister Bulldog's motor compagny in Orange County USA, wat kan die vent schelden zeg, je zou zo'n pa hebben!!!!

Nee, dit meen je toch niet Arjan?
Die auto heeft een zware schok, beste kerel, die moet aan het infuus, ik snap dit werkelijk echt niet, ik heb er echt geen woorden voor, en dat heb ik niet zo snel :oops: :shock: :o :( :cry: :duh: ik kan er nog hel veel meer achter zetten, maar dit slaat echt alle records hoor, jeminee zeg. Dit is echt om te janken.

Maar ik zie toch aan het einde van de tunnel, toch de zon schijnen Arjan, als jij dat netjes allemaal opbindt en netjes weer intapet, met een goede tape, dan is het weer een hele nette kabelboom, hier heb je werkelijk eer van je werk, dat zal een wereld van een verschil zijn, als dat er weer netjes bij lichten opgebonden en ingetapet.

Dit kan toch enkel en alleen maar narigheid geven, alles ligt open en bloot.

Dat van die relais dat kan wel aardig kloppen, ik had er dus al 9 verwacht voor de besturing van de motor en misschien de pomp er bij.

Als de auto dus een relais vreter is, dan kan je het motormanagement wel vervangen, maar misschien ligt het wel aan een bepaald relais of een slecht contact.
dat had ik bij die kl... Manta GT/E ook, dat was een defect in het motormanagement.
Om de 3 km moest ik een relais versteken, telkens werd dit relais kokend heet, en sloeg de motor af, ik stak er dan weer ene koud relais in, en de motor starte weer, na 3 km, ja ja, enz enz enz enz..........., pfieew hee.
Dat kon wel eens een erg lang verhaal gaan worden, met telkens dezelfde zin die terug keert, hahaha.

Ik heb dus die hele spagetti sliert losgekoppeld, en netjes op een bosje gehangen, heb er een carburateur op gezet, en dat was het einde van die storing, dat motormanagement was zo gaar, dat het niet eens in de gaten had, dat zijn darmpjes allemaal los lagen, zijn hele buik was overhoop gehaald, dus die Patiënt was aardig ziek.
Die wist van boven niet meer dat hij van onder al overleden was!

Ik weet zeker dat die auto het straks weer gaat doen, als alles eens is nageplozen en netjes is opgebonden en in ge taped, dan komt dat wel weer goed Arjan, altijd positief blijven denken.

Ik heb dus vandaag de BMW ook eens aardig open gehaald onder de kap, ben er al vroeg mee gestopt, heb eerst nog gereedschap moeten maken om de visco koppeling los te halen, om de waterpomp poulie tegen te houden om de wartel los te draaien van de visco koppeling.
Heb ook maar direct 2 nieuwe snaren gestiken, die konden nog wel eventjes mee, maar nu kon ik er zo bij, dus de kans direct waargenomen.
Alles zit er terug in, enkel nog even vullen, en ontluchten, en de eerste 400 km de koelvloeistof in de gaten houden.
Ik heb trouwens de hele motor afgetapt, en ververs de koelvloeistof maar gelijk, dan hebben we dat ook weer gehad en gedaan.

Pluis jij het maar eens even uit, je had vandag goed weer, ik ook.
Morgen werd het weer iets minder, maar na donderdag word het weer beter en iets warmer, dus pak de kans.

Heb je het boekwerk al binnen, Arjan?

Daar kan je je hart even aan ophalen, je hebt nu even de tijd als het morgen slechter weer is, om het even op je gemak door te lezen.
Je kan nu alles van de censors en dergelijke zo even doormeten, dat scheelt dan ook weer in het raadje plaatje werk, je kan nu gerichter gaan zoeken, je kan nu dus dingen gaan uitsluiten, of zeggen, aha, ben jij de boosdoener.

Bekijk echter de vacuümslangen ook aandachitg, knijp er even in, zitten deze slangetjes vol barstjes, knikker die zooi er uit en vervang deze.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey ad..

de kabelboom naar de zekering kast was ingebonden hoor met tape.. maar had het ff los gehaald omdat het slecht gedaan was! lag nog wel een stukje bloot.. 10cm door het schutbord heen.. daarna de andere zeide zoals je ziet..
ik ga eerst dat relais eens fatsoenlijk aansluiten.. had op internet alvast gezocht voor dit relais.. ook niet gevonden..
kabels komen van de motor af en worden dan bij de 2e aansluiting in de spagettie opgenomen..
als de benzine pomp het doet.. is er slechts 1 probleem opgelost.. nog 1 te gaan dan.. dat is de motor laten draaien..
zag wel een slecht massa kabeltje zitten.. ook gelijk nieuwe gemaakt(die voorin boven de accu) waren er 2 samen gevoegd in 1 stekker en dan naar het chassis.. naar het chassis toe lag los.. nu 2 losse gemaakt
zijn eigenlijk van de airco. zoals ik gevolgd had..
kabeltjes van dat grote relais gaan er enkele van naar een 2e relais waar ik dus de brandstof pomp mee doorschakelde..
dus wellicht toch de boosdoener.. eens uitpluizen..

vacuum slangen vandaag nog nagekeken.. naar aanleiding van jouw aanhoudende tip.. alles op het spruitje is prima in orde..
wat ik wel zag is dat er wel verschillende types llm/s zijn en dat de mijne ondersteboven hangt voor de gas aansluiting.. weet niet of dat echt uitmaakt maar toch..

dat limonade flesje zoals jij het noemt.. is een reservoir voor de lpg toevoeging.. die stetoskoop is een druppelaar die druppelgewijs dus eigenlijk lood de motor inpompt voor extra bescherming! kan je afstellen ook.. werkt goed dat systeem motor werd er een stuk stiller van! terwijl hij draaide natuurlijk(voordat er een slechte grap komt!)

boekwerk nog niet in huis.. helaas.. heb vandaag 3x in de bus gekeken haha.. dus ben benieuwd! kan ik misschien ook gelijk de nokkenas sensor doormeten.. die heb ik gevonden!

weet ik meteen wat die jongen doet..

weltrusten.. en tot morgen.. Gr Arjan
[ external image ]

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

Edit.. gevonden hoor het relais! pfuuh duur hoor..
http://seekpart24.com/bosch/relay-332514127

98 euro voor zon relaisje.. eerst maar doormeten.. gaan maar 30 kabels in ofzo..

Gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Ja, dat relais had ik ook gevonden, vandaar die prijs die ik er bij vermelde.
Maar zo'n duur relais is dat nog niet, ik heb dus aan de A6 ook al zitten priegelen met een miniscuul printen soldeerboutje.
het printje in dat relais dat was 30 x 15 mm groot, dus met een normale soldeerdbout ben je al erg snel een olifant in een porsleinkast, hahahahaha, wat zal dat rammelen en rinkelen :lol:

O, ik dacht al dat ze dus echt die draden zo hadden neergelegd, ik schrok al, vandaar mijn reactie!

Maar elk slecht verbindinkje, dat zijn er voor mij al 2 teveel, zo druk ik me dan altijd uit.
Dat zijn echte boosdoeners die slechte verbindingen.

Dat grote relais, dat was volgens mij dus ook voor de besturing van de pomp, maar dat dit dan nog eens naar een ander relais gaat, dat vind ik erg raar, maar is wel mogelijk.

Dat ik het benadrukt van het vacuüm, dat heft te maken met de LPG installatie, deze is daar gevoelig voor!

Dat er verschillende LMM's zijn, dat klopt, dat komt door een bepaalde voorraad, als de een niet tijdig leverbaar is, dan neemt men gewoon een ander type, en daar ben je lekker mee, dan krijg je soms een verkeerde geleverd, en dan heb je dus vette pech als hij niet word geaccepteerd door het motor management, je dient hem dan in te leren, indien mogelijk!

Is het niet mogelijk, om de LMM goed te hangen, dus met het deksel aan de bovenzijde? Is misschien altijd beter.

Ja, dat lomonadeflesje, hahahaha, ik begrijp het nu helemaal, nu je het dus vertelde, dat dit dus een druppelsysteem is, ik had nl alleen andere types gezien.
Het leek wel een flesje Yogidrink, hihihihi....
En zeer zeker werkt dit, je motor is er iets minder opstandig van en draait echt veel beter, dat is dus een feit.

Die slechte grap, dat is dus eenmalig beste Arjan, ik blijf niet bezig hoor!
We moeten er soms wel eens een wiets tussendoor gooien, dan blijft het nog enigzinds leuk, anders is het allemaal zo saai, lachen doet slechte dingen snel vergeten!

Aha, je bent dus echt reuze beniuwd, het zal jou echt niet teleur stellen dus, je hebt echt wat door te spitten hoor, leeswerk genoeg vandaag, en dat komt misschien best uit, op dit moment is er een regenbui onderweg van ons naar jullie toe.
Daar valt dus een aarige plons water uit.
De wind is dus Zuid-West, ik zou de paraplu alvast maar tevoorschijn halen! Als het mailtje tenminste snel genoeg is.

Dus meet ze, een prettige dag toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey ad

gister een pakket in de bus.
gelijk aan de slag gegaan en vandaag weer verder gegaan... progressie tot nu toe..

vele kabelschoentjes vervangen en paar kabels overnieuw gemaakt plus veel gemeten(heb er constant 2 multimeters bij liggen dus,.. het nodige gerookt.. versterker kabels erin gelegd. speakers getest.. ben er nog niet helemaal uit van hoe of wat het komt.. het begin is er!
verder..

motor starten.. GEEN BACKFIRE MEER

benzine relais werkt weer naar behoren.. benzine schakelt weer aan..
nu de lpg nog.. die doet het nog niet.. motor wil niet echt starten op benzine dus daarom alles ff controleren.. alweer
maar we gaan voor uit..

LLM ook weer netjes dichtgekit met industrieele metaal kit(van mijn werk)
kabelboom voor 80% weer schoon en netjes.. zoals het hoort!

morgen krijg je meer verslag.. ga nu lekker slapen..

Gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Nou, dat is dan ook weer aangekomen.

Ja, nu kan je aan de bak, alles wat met de brandstof te maken heeft, dat kan nu doorgemeten worden.
De pomp draait al, dat is tenminste erg goed nieuws, en natuurlijk een flinke vooruitgang en opluchting.

Bij het starten geen Backfire meer, nog een zeer goed resultaat, keurig netjes Arjan!

Nee, die LPG hoeft nu nog niet, eerst zorgen dat het helemaal goed werkt op benzine, dat is velen malen belangrijker.
Daarna komt de LPG pas aan bod.

Houd de LMM wel even in het achterhoofd, dat dekseltje er af, dat beteken buitenlucht in deze ruimte, buitenlucht is vocht in dit gedeelte, of in elk geval kan het vocht aanwezig zijn, dat ligt er net aan wat voor weer het op dat moment was toen dit dekseltje er af knalde! Zet de LMM op eeen lijstje met een aantakening erbij, dit hoeft nog niets te betekenen, maar kan een betekenis hebben bij de eventuele latere problemen, daarom, leg altijd een checklist aan, met een aantekening.
Dat is achteraf een goede methode om de eventuele problemen te kunnen onderzoeken, en het zoekt ook een stuk makkelijker.
Je vergeet dit even mooi niet.
Zet op deze lijst alle onderdeeltjes die later eventueel voor een probleem kunnen zorgen!

De kabelboom, die gaat ook ergens op lijken nu, dat is weer een goede vooruitgang, telkens een beetje, dat maakt na een aantal dagen een groot gedeelte, en een goed vooruitzicht, stelt ook weer heel veel vertrouwen in dit probleem, wat eerst een probleem was, maar steeds verder opgelost word, heel belangrijk dus.

Schept weer vertrouwen, en het humeur word er ook veel beter van!

Ja, ik zie het, het was even nachtwerk.

Ik was er al eerder tussen uit geknepen, ik was ook helemaal versleten gisteren.
De radiateur is ingebouwd, het koelsysteem is helemaal ontlucht, heeft trouwens een speciale manier van ontluchten.
Doet men dit niet volgens de gestelde procedure, dan blijft de motor heet draaien, en gaat tenslotte stuk.
Donderdag helemal niets kunnen doen, de BMW stond aan straat toen ik er aan begon.
En thuis heb ik geen sleutelruimte, de garage even verder op, daar staat al een auto en een motor in, en nog wat andere spullen, dat is eigenlijk een opslag voor mij.
Dus Ad staat ook lekker gezellig buiten te werken, wat ik overigens liever doe dan binnen.
Je bent enkel gebonden aan goed weer, de temperatuur moet voor mij ook niet te warm zijn, kan ik niet goed tegen, ik ben eigenlijk meer een ijsbeer.

Goed, we weten dat er progres is, en dat is erg fijn om te horen, gelukkig zeg!

Ik dacht het wel, dat je flink bezig was, dat was ook te verwachten ook.

Sleutel ze vandaag word het tot de avond goed weer, tegen de avond, of in elk geval de avond geven ze onweer met regen af, dat zooitje moeten ze de Noordzee maar opsturen, hebben wij er geen last van.

Met vriendelijke groet,

Ad

Maar dat verhaal vertel ik later nog wel, als je dit wilt weten, schrijf het even op je lijstje, dan komen we er later op terug.

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

beste ad.. nog meer goed nieuws.. vanmorgen alweer vroeg aan de bak.. sleutelen..
met in het achterhoofd wat ik gister gedaan had.. weer verder gegaan..
lpg installatie werkt weer.. even het relais goed aangesloten.. heb nu 2 kabels over die er liggen.. maar dat maakt niet uit want heb met de testrit van bijna een uur niets gemerkt!!! hij rijd dus weer..
overschakelen op benzine gaat goed hij blijft draaien.. kan er op rijden.. maar als ik volgas geeft gaat hij stotteren... benzine filter gok ik op.. zowiezo moet ik ff nieuwe stekkers hebben voor de injectoren aangezien die voor 50% kapot zijn(plastik breuk)
llm hoort zo gemonteerd te worden kwam ik achter aangezien dat de rubbers aan de onderkant zitten en anders de kabelboom niet past....
buitenlucht komt er altijd in ad.. en ik had de beste vriend volgespoten met wd40.. dus vocht.. neuh denk t niet hoor..
plus.. de radio doet het..
alleen de lpg dient nog finetuning te hebben .. was al bezig.. stukken beter als eerst.. maar komt goed! hij trekt nog niet fantastisch door..

dan nog die km kabel afdichting er in doen.. en dan zijn we weer lekker bezig!
wat zal mijn vriendin opkijken straks als ze niet meer hoeft te fietsen naar huis hahaha..
motor blijft netjes op temperatuur.. loopt op 6 cilinders.. ben tevreden..
nou ga ik zo eerst maar eens even aan mn huis werken.. daar is weinig in gebeurd de afgelopen week.. aangezien ik het druk met de bmw had...

welk verhaal vertel je later wel ad??

Gr Arjan
[ external image ]
Locked

Return to “Archief”