Dag BMW rijders,
Sinds een week knippert de (fabrieks af) xenon verlichting van mijn BMW (323i executive uit 1999). Ik heb nog geen patroon kunnen vinden in het knipperen, beide koplampen knipperen wel tegelijkertijd. De ene keer knipperen ze 4 keer in 10 seconden, de andere keer blijven ze 10-30 min zonder te knipperen.
Aangezien de lampen ongeveer 5 maanden geleden zijn vervangen door de dealer, lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze al kapot zijn, ook het feit dat beide lampen altijd tegelijk knipperen maakt dit onwaarschijnlijk. Ik heb me laten vertellen dat het wellicht de ballast kan zijn, heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, heb ik twee vragen:
1. Kun je erachter komen dat het daadwerkelijk aan de ballast ligt alvorens deze te vervangen?
2. Hoe vervang je een ballast?
Alvast bedankt voor alle tips!
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Standaard xenon verlichting knippert (323i exe 1999)
Moderator: Moderator Team
Re: Standaard xenon verlichting knippert (323i exe 1999)
Hoi,
Ik heb het probleem ook gehad met de originele xenon in mijn 328ci.
Bleek een massa-probleem te zijn bij de aansluiting/stekker van de achterlichtunit (bij mij bestuurderszijde). De contactjes in de bus schijnen 'te licht' te zijn. Meestal wordt er dan een separate massadraad getrokken (solderen ze op contactpunt achterlichtunit en wordt aan bruine draad gefixt).
Gr. Rob
Ik heb het probleem ook gehad met de originele xenon in mijn 328ci.
Bleek een massa-probleem te zijn bij de aansluiting/stekker van de achterlichtunit (bij mij bestuurderszijde). De contactjes in de bus schijnen 'te licht' te zijn. Meestal wordt er dan een separate massadraad getrokken (solderen ze op contactpunt achterlichtunit en wordt aan bruine draad gefixt).
Gr. Rob
Hoi Rob,
Bedankt voor je reactie. Lijkt me aannemelijk, ik kreeg een melding van mijn achterlicht wat het niet meer deed, lampje vervangen en de 2 dagen later dezelfde melding. Toen ik had lampje eruit heb gehaald en 2 dagen zo heb rondgereden knipperde mijn xenon niet meer en deed mijn knipperlicht ook normaal. Sinds de nieuwe lamp achterin heeft het hele systeem weer dezelfde kuren.
Als ik je goed begrijp is het een kwestie van een 'extra' zwaardere massa draad tussen de unit en bruine draad solderen?
Gr.
Tom
Bedankt voor je reactie. Lijkt me aannemelijk, ik kreeg een melding van mijn achterlicht wat het niet meer deed, lampje vervangen en de 2 dagen later dezelfde melding. Toen ik had lampje eruit heb gehaald en 2 dagen zo heb rondgereden knipperde mijn xenon niet meer en deed mijn knipperlicht ook normaal. Sinds de nieuwe lamp achterin heeft het hele systeem weer dezelfde kuren.
Als ik je goed begrijp is het een kwestie van een 'extra' zwaardere massa draad tussen de unit en bruine draad solderen?
Gr.
Tom
Hi Tom,
Op deze site vind je wat extra info (wel in het engels): http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=512469
Succes!
Gr Rob
Op deze site vind je wat extra info (wel in het engels): http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=512469
Succes!
Gr Rob
Hi Rob,
Een late reactie, maar de foto's uit het linkje wat je hebt gestuurd hebben goed geholpen. Het 'verbeteren' van de massa heeft ervoor gezord dat mijn foutmelding van achter licht weg is, het knipperen van de xenon verlichting en het te snel knipperen van mijn richtingaanwijzers.
Super bedankt!
Gr. Tom
Een late reactie, maar de foto's uit het linkje wat je hebt gestuurd hebben goed geholpen. Het 'verbeteren' van de massa heeft ervoor gezord dat mijn foutmelding van achter licht weg is, het knipperen van de xenon verlichting en het te snel knipperen van mijn richtingaanwijzers.
Super bedankt!
Gr. Tom