Startprobleem 540i
Posted: 29 Jul 2014 13:08
Hallo mensen,
Mijn auto heeft een klein probleem dat ik graag zou willen 'tackelen' voordat het erger wordt. De auto start namelijk niet zo goed meer. Na een tweede of derde poging gaat de startmotor pas rond en slaat de motor meteen aan. De eerste keer hoor ik een klik geluid.
Hierbij mijn eigen analyse. Ik hoor wel of ik goed zit.....of niet....
De accuspanning zit op 12,6 volt en dat zou voldoende moeten zijn. Ik zie geen corrosie op de aansluitingen en alles zit stevig vast. De accu sluit ik dus uit, hoewel ik er geen specifieke meter op heb gehad die de koude startkracht meet. Als de accu werk moet leveren, doet deze het goed. Alle lampjes branden ook gewoon zoals het hoort.
Het lijkt me ook niet de startmotor zelf te zijn die het probleem geeft, tenzij daar een relais zit dat soms hapert. De startmotor doet zijn werk goed (als ie tenminste prik krijgt) en de motor slaat dan ook meteen aan. Het is dus geen motor- of brandstofpompprobleem, denk ik. De auto rijdt verder uitstekend. Verder neem ik aan dat wanneer de bendix een probleem zou zijn, deze toch gewoon ronddraait als ik wil starten. Omdat de startmotor niet eens draait, lijkt het me ook niet de bendix te zijn.
Blijft over de startblokkering (EWS) of een startrelais. Ik wil eerst kijken naar dat startrelais. Ik vind echter twee verschillende locaties terug op internet waar deze kan zitten, namelijk onder de motorkap (onder een filterbox) of boven het dashboardkastje (na demontage van het kastje). Weet iemand voor een E39 540i die in maart 1999 uit de fabriek rolde waar dit startrelais zit? En mocht ie onder de motorkap zitten, is dit dan aan de bestuurderskant of de bijrijderskant?
Ten slotte heb ik het idee dat wanneer ik de contactsleutel op een neer beweeg in het slot, dit enigszins verbetering brengt, maar niet consequent.
Alvast dank voor jullie hulp. Hopelijk blijft het systeem na 2 of 3 keer proberen nog steeds functioneren, anders ben ik bang een keer niet meer weg te komen.
Mijn auto heeft een klein probleem dat ik graag zou willen 'tackelen' voordat het erger wordt. De auto start namelijk niet zo goed meer. Na een tweede of derde poging gaat de startmotor pas rond en slaat de motor meteen aan. De eerste keer hoor ik een klik geluid.
Hierbij mijn eigen analyse. Ik hoor wel of ik goed zit.....of niet....
De accuspanning zit op 12,6 volt en dat zou voldoende moeten zijn. Ik zie geen corrosie op de aansluitingen en alles zit stevig vast. De accu sluit ik dus uit, hoewel ik er geen specifieke meter op heb gehad die de koude startkracht meet. Als de accu werk moet leveren, doet deze het goed. Alle lampjes branden ook gewoon zoals het hoort.
Het lijkt me ook niet de startmotor zelf te zijn die het probleem geeft, tenzij daar een relais zit dat soms hapert. De startmotor doet zijn werk goed (als ie tenminste prik krijgt) en de motor slaat dan ook meteen aan. Het is dus geen motor- of brandstofpompprobleem, denk ik. De auto rijdt verder uitstekend. Verder neem ik aan dat wanneer de bendix een probleem zou zijn, deze toch gewoon ronddraait als ik wil starten. Omdat de startmotor niet eens draait, lijkt het me ook niet de bendix te zijn.
Blijft over de startblokkering (EWS) of een startrelais. Ik wil eerst kijken naar dat startrelais. Ik vind echter twee verschillende locaties terug op internet waar deze kan zitten, namelijk onder de motorkap (onder een filterbox) of boven het dashboardkastje (na demontage van het kastje). Weet iemand voor een E39 540i die in maart 1999 uit de fabriek rolde waar dit startrelais zit? En mocht ie onder de motorkap zitten, is dit dan aan de bestuurderskant of de bijrijderskant?
Ten slotte heb ik het idee dat wanneer ik de contactsleutel op een neer beweeg in het slot, dit enigszins verbetering brengt, maar niet consequent.
Alvast dank voor jullie hulp. Hopelijk blijft het systeem na 2 of 3 keer proberen nog steeds functioneren, anders ben ik bang een keer niet meer weg te komen.