Page 1 of 1
Vragen automaat
Posted: 09 Sep 2014 10:27
by Nighthawk
Goedemorgen,
Daar ik nu de trotse bezitter ben van een mooie 523I heb ik de volgend vragen over de automaat welke erin zit. De auto zit nu op 205.000 km.
* Hoe gebruik je de automaat het beste ?. Ik bedoel, als is 's morgens wegrij en ik klik de automaat in "R" voel ik hem af en toe.
* Als je voor een stoplicht staat hou je hem dan in "D" of zet je hem terug in "N" ?. Ook ivm dat hij dan weg wil rijden.
* Is het normaal dat je wel kunt merken als de automaat wisselt van versnelling ? Dus geen bonk of iets, maar je merkt wel ver in de achtergrond dat er van verzet gewisseld is.
* Als je van bv. "D" naar "R" gaat doe je dit in 1 beweging of eerst via "N" ? En omgekeerd dus ook

.
Voor de zekerheid begin Oktober een afspraak gemaakt bij Dhr. Sagert van ZF Dortmund voor een beurt in ieder geval voor de zekerheid.
Alvast dank voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vragen automaat
Posted: 09 Sep 2014 10:48
by jacovansleen
beste rob
ik heb de zelfde 523i uit 1996 190000 op de teller.
bij achteruit schakelen moet je dat in combinatie doen met de voet op de rem (dan zal die minder schokken)
Bij stoplicht: sta je lang stil zet je hem in N en korte stop kun je hem rustig in D danwel S laten staan en voet op de rem natuurlijk.
Als je van D naar R moet/gaat zorg dan wel dat de auto stil staat voor dat je de R inschakeld (beter voor je versnellingsbak zal ik maar zeggen. Anderom dus van R naar D kan terwijl je nog achteruit rijd (niet te hard natuurlijk)
Hoop dat je hier wat aan hebt
gr
Jaco
Re: Vragen automaat
Posted: 09 Sep 2014 11:23
by Nighthawk
En "voel" je de automaat overschakelen in een ander verzet ?
Re: Vragen automaat
Posted: 09 Sep 2014 12:41
by marcus525tds
Heb ook dezelfde 523i, automaat, bijna 400.000 km.
Ja , je voelt hem schakelen, maar het mag geen bonk zijn of dat je uit je stoel schudt. Gewoon lekker soepel. Na een bezoek bij ZF, zal het zeker een vooruitgang zijn, al hoeft het niet noodzakelijk te zijn.
Veel plezier
Re: Vragen automaat
Posted: 10 Sep 2014 07:59
by Raymond64
Al deze dingen zijn normaal en bij stoplichten etc gewoon voetje op de rem het is een automaten geen schakelbak immers!
Re: Vragen automaat
Posted: 25 Sep 2014 19:35
by Chili
Van D naar R , even een seconde in neutral houden en dan in R zetten , is beter voor de bak ivm verschillende drukken heb ik mij laten vertellen bij Zf .
En als je stil staat kan je wel een kwartier je voet op de rem houden in de D stand , zijn ze op gebouwd .
geen probleem , die gasten die m bij het stoplicht steeds in de N zetten komen eerder aan de beurt dan die m in D laten staan.
Re: Vragen automaat
Posted: 16 Oct 2014 09:48
by Ronnie
Dat ie wat harder schakeld smorgens is normaal.Motor en bak zijn koud.Loopt mss net ff iets hoger.Dikkere olie in de bak..
Een automaat is gemaakt om em in D te laten staan.Het inschakelen is niet bevordelijk voor de automaat.Inwendig krijgt ie klappen (waar je zelf niks van voelt)
Als de bak overschakeld is dr sos wel wat va te merken.Tis ook geen nieuwe meer
Van D naar R of van R naar D kan je gewoon in 1x door halen..
Re: Vragen automaat
Posted: 29 Oct 2014 13:18
by Robbie1960
Ik heb een bmw 530d automaat het probleem is dat hij helemaal niets meer doet als ik hem start dan kan ik honderd meter rijden en daar na niets meer .en als ik dan ff wacht dat kan
ik weer een stukje rijden hij maakt geen raar geluid hij doet niets meer .vraag wat kan dat betekenen weet iemand dat
Re: Vragen automaat
Posted: 29 Oct 2014 14:07
by hj2
Klinkt als een laag olieniveau en / of een kapotte koppelomvormer.
Uitlezen geeft inzicht

Re: Vragen automaat
Posted: 29 Oct 2014 17:00
by Speedy540
Robbie1960 wrote:Ik heb een bmw 530d automaat het probleem is dat hij helemaal niets meer doet als ik hem start dan kan ik honderd meter rijden en daar na niets meer .en als ik dan ff wacht dat kan
ik weer een stukje rijden hij maakt geen raar geluid hij doet niets meer .vraag wat kan dat betekenen weet iemand dat
Hallo,
Ik weet niet waar je vandaan moet komen. maar ik kan hem voor je uitlezen in Delft.
Stel je zelf ook even voor als je wil.
Gr
Speedy540
Re: Vragen automaat
Posted: 30 Oct 2014 17:37
by Ronnie
@ Robbie Zit de vuil in je bak.Je filter zuigt de olie op..Dr blijft allemaal vuil in de carterpan leggen.Dat word opgezogen en dat vuil hoopt zich op in het filter en gaat het filter dicht zitten.Als je em weer uit zet zakt het vuil uit het filteren is ie weer ff open tot je gaat rijden en gaat ie weer dicht zitten.
Carterpan eraf halen.Je kan het filter vervamgen maar dat vuil komt ergens vandaan..