BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
JohnPool
Neutraal
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2023 12:37
Type Auto: BMW 3-serie

Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Post by JohnPool »

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn BMW 3-serie, bouwjaar 2008, 120.000km gereden. Sinds enige tijd brand regelmatig het rode oliedruklampje. Dat gebeurt niet meteen na de start, maar meestal pas na een kilometer of 30-40, meestal op het moment dat de auto even stilstaat voor bv. een stoplicht. Wanneer de motor dan weer even uit staat (zo’n 5-10 minuten) en ik hem dan weer start, is het lampje weer een tijdje uit.

Het is altijd meteen het rode lampje dat brandt; geen ‘tussenstap’ via het oranje lampje. Uiteraard heb ik het oliepeil gecheckt en dat is in orde.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Tinus-E36
Neutraal
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2023 16:48
Type Auto: 325i e36

Re: Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Post by Tinus-E36 »

Hoi JohnPool,

Hadden wij ook in een E90. Onder in het carter zit een druksensor, deze heb ik vervangen, toen geen probleem meer gehad.

Groetjes,

Martijn

fhughes
Neutraal
Posts: 19
Joined: 17 Jul 2023 03:00

Re: Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Post by fhughes »

Goede morgen JohnPool en Martjin,
Maar ik vraag me af of je de oliemagneet van je motor onderzocht? Omdat bij een slechte olieafvoer dit vaak de oorzaak is. Wanneer er te weinig olie wordt ingespoten door de oliemanager dan kunnen deze enige malen uit en dat zorgt voor het rode oliedruklampje. Ik heb deze vaker gezien bij BMW’s met een slechte oliemanager of een te krap olietemperatuur. De druksensor is niet de juiste oorzaak!
Groeten,

fhughes
Neutraal
Posts: 19
Joined: 17 Jul 2023 03:00

Re: Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Post by fhughes »

Hallo Martjin, welkom in onze forum. Je vraag om onderzoek naar de oliemanager kan ook heel goed passen. Als je je BMW 3-serie heeft geleverd met een slechte kwaliteit van het olieproduct dat ingespoten wordt door de oliemanager dan kunnen er op lange termijn schade aan de motor ontstaan. Vooral als de temperatuur van de motor hoog is en er te veel warmte in de carter bij elkaar komt. Is je BMW 3-serie regelmatig uitgebrand? Als ja, dan zou ik een onderhoud met het dealercentrum aanraden waarbij de oliemanager zal worden onderzocht en eventueel vervangen.

bmweetje3
Neutraal
Posts: 4
Joined: 07 Aug 2023 09:48
Type Auto: E61 545

Re: Rode oliedruklampje brand soms, oliepeil ok

Post by bmweetje3 »

Een alarm op oliedruk zou ik niet mee verder rijden. Het oliepeil kan wel oke zijn maar die olie moet ook voldoende rond gepompt worden. Oliepomp kan de oorzaak zijn, dicht geslipt oliefilter kan ook. Oliefilter behoort bij het onderhoud dus dit kun je zelf beoordelen of dit is gebeurd. De goedkopere filters willen nog wel eens uit elkaar vallen en een oliekanaal kunnen verstoppen. Raadzaam is dus om de oliefilter te vervangen als eerste maar ik zou zeker niet gewoon door blijven rijden met een rode oliedruk lamp wat wel eens aan gaat.

Is het opgelost zou netjes zijn om dit ook te vermelden uiteraard.
Post Reply

Return to “Algemeen”