In mijn zoektochten naar bandendruk , ook in engels. Kom ik bij BMW en Porche tegen, dat op het scherm ook de aanbevolen druk voor de setting, ,per as wordt aangegeven, omgerekend van een index temperatuur naar de temperatuur van het gasmengsel in de band.
Dan bijvoorbeeld belachelijk nauwkeurig 41,4 psi ( meest op engelse sites gevonden).
Daar wil ik graag jullie ervaringen van weten.
Mijn vermoeden is dat de index-temperatuur 20 gr C / 68 gr F is van waaruit omgerekend wordt.
Ik verkondig vaak op amerikaanse RV fora, dat je de druk die je bepaald heb , moet vullen bij 20 grC , of bij heet weer , bijvoorbeeld 40 gr C moet omrekenen naar die temperatuur ( wat uiteindelijk BMW doet) dus geen lucht uitlaten dan.
Wordt daar dan geregeld op afgebrand, algemeen wordt verkondigd , dat als je bijvoorbeeld 2,6 bar aanbevoen druk hebt, dat je die koud ( als temp in band zelfde is als buiten de band) moet hebben bij heersende buiten-temperatuur, al is het 0 grC of 40grC.
Daarom graag jullie ervaringen, misschien staat er wel iets over in de gebruiks-aanwijzing. En wil je dat doorsturen.
Of dat het je opvalt, dat de aanbevolen druk op scherm veranderd steeds.
Mijn idee is dus, dat je de druk, ook de koude, kunt laten mee bewegen met de temperatuur in de band, die bij langere stilstand , zonder zonneschijn er op, zelfde is als de buitentemperatuur .
Heb de vraag ook al bij BMW Nederland per mail neergelegd, maar die is , denk ik , zoals zo vaak, in een 4e dimensie geschoven.
Porche screef terug, dat ik dat aan de dealer moet vragen, maar ik denk, dat die het ook niet weet. Ga ik dus niet eens proberen, omdat dat naar mijn idee een " van het kastje naar de muur" verhaal wordt.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
TMPS geeft ook aanbevolen druk
Moderator: Moderator Team