Hoi allemaal,
Ik rijd op dit moment in een Renault Mégane 1.4 TCe uit 2012 (stationwagen). Prima auto, maar ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg aan een auto die wat speelser en leuker rijdt. Gewoon net wat meer rijplezier.
Mijn dagelijkse rit is zo’n 90 km, waarvan 50% over de A7 snelweg en 50% over B-wegen. De helft van de tijd ben ik gewoon lekker comfortabel aan het cruisen, maar vooral op de A7 vind ik het leuk om af en toe even door te rijden en soepel in te halen. Een beetje pit en dynamiek zou dus welkom zijn.
Ruimte was voorheen belangrijk voor me (vandaar ook de stationwagen), maar dat is nu geen harde eis meer. Dus ook een 1-serie zou prima kunnen.
Wat ik echter vaak lees (onder andere via ChatGPT), is dat een 3-serie volwassener aanvoelt dan een 1-serie – rustiger, stabieler, comfortabeler. Dus dat laat me twijfelen: wil ik sportief en compact of toch wat meer allround luxe?
Ik ga binnenkort sowieso proefritten maken, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze modellen.
Daarnaast heb ik twee concrete 3-series op het oog:
BMW 3-serie 325d Touring 2014 173xxx km stand
BMW 3-serie 325d Touring 2016 263xxx km stand
De tweede is dus een facelift (LCI) en volgens ChatGPT zou die ook al de B47-motor moeten hebben, in tegenstelling tot de N47 in oudere modellen (die bekend staat om problemen met distributiekettingen).
Klopt dit? En hoe zijn jullie ervaringen met de betrouwbaarheid van beide motoren?
Tot slot nog even over onderhoud: ik ben me ervan bewust dat BMW een premium merk is. Als ik gemiddeld op zo’n €1.500 per jaar uitkom aan onderhoud en reparaties, vind ik dat prima. Maar als het structureel richting de €3.000 of meer per jaar gaat, dan is dat me eigenlijk iets te veel van het goede. Wat is jullie ervaring hierin?
Samengevat mijn vragen aan jullie:
1-serie of 3-serie diesel voor iemand die comfort én fun zoekt?
Is de 3-serie echt ‘volwassener’ dan de 1-serie?
Ervaringen met N47 vs. B47 motoren?
Welke van de twee BMW’s zou jij kiezen (zie hieronder)?
Wat zijn realistische onderhoudskosten per jaar?
Alvast bedankt voor het meedenken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... 2014-grijs
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... 45826d5acd
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.
Moderator: Moderator Team