Welke luidsprekers en Chiptuning? (2 vragen)
Posted: 09 Mar 2008 15:21
Ik heb dus een E46 van 10/1999 gekocht (316 1895cc).
Ik heb de auto pas volgende week dus ik kan niet zien welke luidsprekers er standaard in staan. Weet er iemand welke dit zijn. Welk mer en hoeveel watt? (zowel voor- als achter).
Ik wil graag een Kenwood installatie laten plaatsen met uitklapbaar TFTscherm 7". Maar als er dan luidsprekers in zitten die niet deugen kan ik deze beter laten vervangen. Ik heb nog 50 Watters van BOSS liggen. Mss kunnen deze er beter in?
Andere vraag is; ik heb nu 105pk. Het is dus een 316 met 1895cc. Als ik het goed begrepen heb is dit dezelfde motor dan de 318. De 316 zou eigenlijk begrenst zijn om het bij 77kw te houden (fiscaal)... Is dat correct? Voor een 1895cc vind ik die 105 PK wat weinig. Alhoewel je dat niet zou zeggen bij het rijden van de 316! Ik had gedacht aan chiptuning bij Heinz. Dat kost me rond de 600 euro. Voorbeeld de 318d gaat van 115PK naar 143PK. Ik denk dat deze 316 dus wel binnen de toelaatbare marge tot 130PK kan.
Ik wil van deze wagen nog zeker een jaartje of 5 geniet hebben (omdat we weinig kms maken). Genieten is ook de power van het beestje maar gaat de levensduur van de motor niet verkorten?? Hier heb ik toch twijfels over. Vele voertuigen zijn begrenst als ze de fabriek verlaten. Maar waarom de ene minder dan de andere?
Ik heb de auto pas volgende week dus ik kan niet zien welke luidsprekers er standaard in staan. Weet er iemand welke dit zijn. Welk mer en hoeveel watt? (zowel voor- als achter).
Ik wil graag een Kenwood installatie laten plaatsen met uitklapbaar TFTscherm 7". Maar als er dan luidsprekers in zitten die niet deugen kan ik deze beter laten vervangen. Ik heb nog 50 Watters van BOSS liggen. Mss kunnen deze er beter in?
Andere vraag is; ik heb nu 105pk. Het is dus een 316 met 1895cc. Als ik het goed begrepen heb is dit dezelfde motor dan de 318. De 316 zou eigenlijk begrenst zijn om het bij 77kw te houden (fiscaal)... Is dat correct? Voor een 1895cc vind ik die 105 PK wat weinig. Alhoewel je dat niet zou zeggen bij het rijden van de 316! Ik had gedacht aan chiptuning bij Heinz. Dat kost me rond de 600 euro. Voorbeeld de 318d gaat van 115PK naar 143PK. Ik denk dat deze 316 dus wel binnen de toelaatbare marge tot 130PK kan.
Ik wil van deze wagen nog zeker een jaartje of 5 geniet hebben (omdat we weinig kms maken). Genieten is ook de power van het beestje maar gaat de levensduur van de motor niet verkorten?? Hier heb ik toch twijfels over. Vele voertuigen zijn begrenst als ze de fabriek verlaten. Maar waarom de ene minder dan de andere?