Page 1 of 3

Welke luidsprekers en Chiptuning? (2 vragen)

Posted: 09 Mar 2008 15:21
by bugriders
Ik heb dus een E46 van 10/1999 gekocht (316 1895cc).

Ik heb de auto pas volgende week dus ik kan niet zien welke luidsprekers er standaard in staan. Weet er iemand welke dit zijn. Welk mer en hoeveel watt? (zowel voor- als achter).

Ik wil graag een Kenwood installatie laten plaatsen met uitklapbaar TFTscherm 7". Maar als er dan luidsprekers in zitten die niet deugen kan ik deze beter laten vervangen. Ik heb nog 50 Watters van BOSS liggen. Mss kunnen deze er beter in?

Andere vraag is; ik heb nu 105pk. Het is dus een 316 met 1895cc. Als ik het goed begrepen heb is dit dezelfde motor dan de 318. De 316 zou eigenlijk begrenst zijn om het bij 77kw te houden (fiscaal)... Is dat correct? Voor een 1895cc vind ik die 105 PK wat weinig. Alhoewel je dat niet zou zeggen bij het rijden van de 316! Ik had gedacht aan chiptuning bij Heinz. Dat kost me rond de 600 euro. Voorbeeld de 318d gaat van 115PK naar 143PK. Ik denk dat deze 316 dus wel binnen de toelaatbare marge tot 130PK kan.

Ik wil van deze wagen nog zeker een jaartje of 5 geniet hebben (omdat we weinig kms maken). Genieten is ook de power van het beestje maar gaat de levensduur van de motor niet verkorten?? Hier heb ik toch twijfels over. Vele voertuigen zijn begrenst als ze de fabriek verlaten. Maar waarom de ene minder dan de andere?

Posted: 10 Mar 2008 08:17
by dB-Mike
Als je tuned verkort automatisch de levensduur
-
Audio is mijn specialiteit
Allereerst de standaard speakers zijn van boss of van harman cardon bij bmw.
En de rms waardes zijn vaak al erg positief
Persoonlijk denk ik dat je gewoon een 4 kanaler moet aanlsuiten op de originele speakers
Of er voor en achter zit weet ik niet
Maar in de audiowereld is LESS = MORE
Dus liever een paar goede speakers voor als 4 mindere voor en achter
Achter heb je niet nodig met goede speakers voor
-
Zie het zo
-
Jij gaat naar een concert
Waar komt het geluid vandaan
Vanaf het podium
Waar staat het podium
Voor je
Dus dit probeer je ook met de audio te creeeren
Anders vermoeid het je oren en ben je sneller uitgeput achter het stuur
-
Conclusie
-
Liever een goede set voor
En achter niets (hooguit een woofer voor wat aanvulling in de bas)
-
Mijn tip is ook
-
Demp de deuren
-
Ga naar een gerenomeerde audiowinkel bij jou in de buurt www.12vhifi.nl kun je een gerenomeerde zaak zoeken bij jou in de buurt
Haal daar dynamatjes (bitumen dempingmatjes zelfklevend)
Ze zijn best aan de prijs 2,5 eu gemiddeld voor een matje van 0,5 bij 0,5 m
Dit zal je geluid heel erg goed doen
Demp de deuren en je dak (achter je hemeltje)
Je hoeft maar een stukje van 25cm bij 25cm op een m2 te plakken om genoeg te dempen
Je geluid zal in factor 10 toenemen aan kwaliteit
Je auto word tevens een heel stuk stiller van rijgeluiden in de auto
-
Wij deden extreem met wedstrijden en plakte overal waar we konden Bitumen matjes
-
Hoe stiller (dood materiaal) de auto hoe mooier geluid
Hoe stiller (dood materiaal) hoe hoger de druk in de auto kan gehaald worden
Hoe hoger de druk hoe meer dB's
Hoe meer dB's des te meer kans op een kampioenschap en misch wel een wereldrecord
-
Heb 2 records gehaald (voor 1 maand) met 167 dB in een Golf met 1x 15 inch woofer op 4000 WRMS
-
Thats MY HOBBY ;) :P :lol: :twisted:
-
Mike

Posted: 10 Mar 2008 09:41
by Mikey
je hebt dus al kennis gemaakt met onze eigen MadMike !! :wink:

verder moet je je natuurlijk niet vergissen in het chippen.. chippen zal altijd de levensduur verkorten van je auto ( hoeveel is de vraag, maar het zal het altijd verkorten ).

Verder zijn de resultaten tussen het chippen van een diesel en van een benzine auto natuurlijk ook weer anders...

de 318i e46 met 118pk gaat van 118 pk naar 132pk.
en van 180Nm naar 200Nm

en de 318d e46 van 115pk naar 143pk
en van 280Nm naar 335Nm
( bij chipmeister )

dus zoals je ziet er is wel een verschil in resultaten...

Posted: 10 Mar 2008 10:30
by dB-Mike
Mad Mike ??? :shock:

Posted: 10 Mar 2008 10:30
by dB-Mike
Hooguit prettig gestoord :lol: :twisted:

Posted: 10 Mar 2008 10:38
by dB-Mike
Mikey wrote:je hebt dus al kennis gemaakt met onze eigen MadMike !! :wink:

verder moet je je natuurlijk niet vergissen in het chippen.. chippen zal altijd de levensduur verkorten van je auto ( hoeveel is de vraag, maar het zal het altijd verkorten ).

Verder zijn de resultaten tussen het chippen van een diesel en van een benzine auto natuurlijk ook weer anders...

de 318i e46 met 118pk gaat van 118 pk naar 132pk.
en van 180Nm naar 200Nm

en de 318d e46 van 115pk naar 143pk
en van 280Nm naar 335Nm
( bij chipmeister )

dus zoals je ziet er is wel een verschil in resultaten...
Chipmeister is wel de beste in de NL
-
En hij geeft geen garantie
Hij past namelijk de lapfields in de EPROM aan.
Als je die veranderd veranderd ook je compressie
Met als gevolg hoge slijtage in zuigerveren wanden en lagers+assen
Denk ook aan dat als je chipt dat de temp ook omhoog gaat en je dus andere olie moet gaan gebruiken
Niet de standaard 10W40 maar eerder 5W40 of zelfs 0W40 bij verhoogde specs
-
Dat kleine beetje vermogen op een benzine vind ik dat niet waard
-
Mijn diesel bijv
gaat van 90 Pk en 200 Nm
Naar eigen aanpassingen en een beetje geknoei met chip
Naar 110 Pk zonder powerbox (eigen electronica) en 320 Nm
En van 110 Pk met box
Naar ±150 Pk en 480 Nm
-
Die cijfesr zijn extreem
Maar ik heb dan ook bijna alles gewijzigd in het blok
Denk aan lagers
assen
Verstuivers
Br.Pomp
Filters
Leidingen
En nog veel meer
-
Het begon als geintje
En werd een serieuze verslaving
-
Vele delen heb ik verwijderd
Omdat alles zo snel kapot ging
Koppeling
Motorsteunen
Draagarmrubbers
Assen
Lagers
Snaren
-
Werd me allemaal gewoon te duur
Nu is ie teruggetuned naar 110 Pk en 280 Nm
Meer dan ook meer dan genoeg in dit NL verkeer
En verbruik is nu een leuke 1 op 21 gem
-
Dus tsja wat is wijsheid
-
Wees slim en ga dan naar de beste en dat is enblijft Chipmeister
Hij zit al 30 jaar in de racerij en heeft denk wel de meeste ervaring op chip gebied
-
Maar ook hij geeft garantie tot aan de deur
-
Dus weet wat je doet
Is het het waard voor die paar Pk en Nm om je auto snel naar zijn einde te brengen.
-
Mike

Posted: 10 Mar 2008 10:55
by Mikey
idd MadMike :twisted:


op tv heb je die toch ook...

de audio wizzard van auto tuning....

MadMike op MTV

Posted: 10 Mar 2008 11:27
by dB-Mike
Mikey wrote:idd MadMike :twisted:


op tv heb je die toch ook...

de audio wizzard van auto tuning....

MadMike op MTV
Die zielepoot bij PMR (pimp my ride)
Hmmm die heeft er de ballen verstand van
Lees maar ff op www.12vhifi.nl
Daar kun je wat leren hoe audio werkt (en dat is nog maar basis :lol: )

Posted: 10 Mar 2008 12:43
by bugriders
Bedankt voor de tips!

hmmm... :roll: tunen zal dus niets worden. 105 pk ben ik best wel tevreden mee.

Dan ga ik het geld eerder spenderen aan audio.

Posted: 10 Mar 2008 14:04
by dB-Mike
Heb nog hele install liggen gaat enkel denk niet in je E46 passen :lol:
Denk dat je accu dat niet trekt
Vraag er 800 eu voor

Posted: 10 Mar 2008 14:23
by bugriders
Thx Mike maar als hij niet past in de E46 ben ik er niets mee he :wink:

Posted: 10 Mar 2008 14:42
by dB-Mike
bugriders wrote:Thx Mike maar als hij niet past in de E46 ben ik er niets mee he :wink:
Is een 15 inch woofer die moet in een kist van inwendig 120 liter met een poort van 10 x 7,5 x 36
En dan heb je geen ruimte meer over (golf zat zelfs VOL)
Mja en ik denk niet dat jij 150 dB op je oren aan kan ;)

Posted: 10 Mar 2008 14:56
by bugriders
heheh... ik heb ooit een installatie gehad in m'n Mercedes 230CE om U tegen te zeggen hoor 8)

Ik heb al dat materiaal nog liggen maar mijn prioriteiten liggen anders nu.
Is ook een kist die de halve kofferruimte inneemt. Allemaal topmateriaal en heb ik toen heel veel geld betaald.

Gelukkig zijn die prijzen wel gezakt vind ik.

Posted: 10 Mar 2008 15:23
by Mikey
ghehehe...

heb mijn eigen MadMike die doet al me auto electronica en audi...

heeft zijn eigen auto audio bedrijfje wat heel goed loopt :twisted:

Posted: 10 Mar 2008 20:01
by dB-Mike
Mja ik wilde zo een bedrijf ooit starten enkel er is hier te veel van dat soort zaakjes zoals Remco's en Andere waardoor het voor mij niet meer intressant is
-
Als ik het doe doe ik enkel Top-Line audio
-
Denk aan:
Rockford
Kenwood
MTX
Oxygen
SPL Dynamics
DD audio
Ground Zero
Alpine
-
En dat zijn er maar een paar
-
Ben zelf een inbouwer en heb veel ervaring in bouwen van zelfgemaakte wooferkisten en polydeuren en dashboards
Enkel er is geen brood in te verdienen in het top-segment
-
Wel jammer
WIl altijd al een eigen zaak
Maar jah
Wie weet ........Ooit... (zucht)