BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
BMW E36 318is
Moderator: Moderator Team
BMW E36 318is
Goedenavond samen,
Na diverse jaren diverse Alfa's te hebben gereden, zit ik te overwegen om over te stappen naar een BMW. Mijn keuze zal dan vallen op een E36 318 is coupe, vanwege 2 redenen:
-De E36 heb ik vanaf het eerste moment een fantastisch model gevonden, een van de mooiste (betaalbare) BMW's in ieder geval.
-Ik rijd regelmatig trackdays en ben zo afentoe op de Ring te vinden, dus ik wil geen "zware" neus, maar wel redelijk wat vermogen.
Een 318is lijkt me dan geen verkeerde keuze! Maar wat zijn de zwakke punten van dit model, waar moet ik goed op letten?
Wat is trouwens het verbruik van een 318is?
En wie weet er nog een goede E36 318is te koop te staan? Ik wil er hooguit € 2.500,- aan uitgeven, om er daarna nog het een en ander aan te gaan versleutelen..
Ik hoor het graag van jullie!
Na diverse jaren diverse Alfa's te hebben gereden, zit ik te overwegen om over te stappen naar een BMW. Mijn keuze zal dan vallen op een E36 318 is coupe, vanwege 2 redenen:
-De E36 heb ik vanaf het eerste moment een fantastisch model gevonden, een van de mooiste (betaalbare) BMW's in ieder geval.
-Ik rijd regelmatig trackdays en ben zo afentoe op de Ring te vinden, dus ik wil geen "zware" neus, maar wel redelijk wat vermogen.
Een 318is lijkt me dan geen verkeerde keuze! Maar wat zijn de zwakke punten van dit model, waar moet ik goed op letten?
Wat is trouwens het verbruik van een 318is?
En wie weet er nog een goede E36 318is te koop te staan? Ik wil er hooguit € 2.500,- aan uitgeven, om er daarna nog het een en ander aan te gaan versleutelen..
Ik hoor het graag van jullie!
Welkom, en goede keuze om de alfa in te ruilen voor een BMW.
2500 is maar een erg krap budget, wordt waarschijnlijk 1 uit 92.
-
Er is een topic waar op te letten bij aanschaf, lees deze maar eens door.
Verbruik hangt af van je rijstijl, kan variëren van 1 op 9 tot 1 op 12 gemiddeld. Als je zuinig bent op je auto dan rijdt je 1 op 12.
2500 is maar een erg krap budget, wordt waarschijnlijk 1 uit 92.
-
Er is een topic waar op te letten bij aanschaf, lees deze maar eens door.
Verbruik hangt af van je rijstijl, kan variëren van 1 op 9 tot 1 op 12 gemiddeld. Als je zuinig bent op je auto dan rijdt je 1 op 12.
Ik neem aan dat je dit topic bedoeld? Daar heb ik al doorheen gelezen, en staat veel algemene info in over de diverse BMW's.Ikke wrote:Er is een topic waar op te letten bij aanschaf, lees deze maar eens door.

Wat is de vervangingstermijn van de distributieriem?
Bij oudere modellen is het gewoon kwestie van status van de riem bekijken (controleren op kleine scheurtjes).
Vanaf midden 1993 kregen ze een distributie ketting(exacte maand weet ik niet), volgens de dealer is deze onderhoudsvrij ook al heb je 300.000km gereden.
Het olieverbruik is gewoon normaal, meestal hoef ik er pas wat bij te doen tijdens een beurt. Wat ie precies aan olie verbruikt zou ik niet weten.
Echte specifieke aandachtspunten voor een 318is zou ik zo ook niet weten, kheb nu mn 3de 318is maar heb nooit problemen gehad met het moterblok. De uitlaatgassen zeggen ook een hoop over de conditie van het blok, is alles normaal bij een warme moter zoals hoeveelheid rook/condens, kleur rook, geur.
Als je een auto op alle algemene aandachtspunten controleert zoals die beschreven staan en goedkeurd dan maakt het niet uit of het een 316 of 328 is dan heb je gewoon een goede auto.
Vanaf midden 1993 kregen ze een distributie ketting(exacte maand weet ik niet), volgens de dealer is deze onderhoudsvrij ook al heb je 300.000km gereden.
Het olieverbruik is gewoon normaal, meestal hoef ik er pas wat bij te doen tijdens een beurt. Wat ie precies aan olie verbruikt zou ik niet weten.
Echte specifieke aandachtspunten voor een 318is zou ik zo ook niet weten, kheb nu mn 3de 318is maar heb nooit problemen gehad met het moterblok. De uitlaatgassen zeggen ook een hoop over de conditie van het blok, is alles normaal bij een warme moter zoals hoeveelheid rook/condens, kleur rook, geur.
Als je een auto op alle algemene aandachtspunten controleert zoals die beschreven staan en goedkeurd dan maakt het niet uit of het een 316 of 328 is dan heb je gewoon een goede auto.
318IS
Zoveel verschil is er ook niet tussen een 318 en een 318is.
-
8 kleppen verschil daardoor wat meer pk en nm koppel. Is gewoon een goed blok. Als je de keuze hebt zou ik de is altijd verkiezen boven de gewone 318. Je kunt hier zuiniger mee rijden en is pittiger.
-
Ik heb helaas nog geen 318is gehad, maar een kameraad van mij wel, die is een paar jaar geleden de 2 ton gepasseerd en niks bijzonders meegemaakt.
-
De eerste versie in de e30 zou inderdaad wat kinderziektes kunnen hebben. Maar zoals hierboven staat als je voor een 93 doorontwikkeld blok gaat dan is het einfach geniessen.
-
O ja de riem is bij mijn gewone 318 vervangen de 1x op 120 dkm en de 2de x op 220 dkm. (vraag me niet waarom de 2de keer geen 120 dkm vol is gemaakt, dat durf ik niet te zeggen.)
-
8 kleppen verschil daardoor wat meer pk en nm koppel. Is gewoon een goed blok. Als je de keuze hebt zou ik de is altijd verkiezen boven de gewone 318. Je kunt hier zuiniger mee rijden en is pittiger.

-
Ik heb helaas nog geen 318is gehad, maar een kameraad van mij wel, die is een paar jaar geleden de 2 ton gepasseerd en niks bijzonders meegemaakt.
-
De eerste versie in de e30 zou inderdaad wat kinderziektes kunnen hebben. Maar zoals hierboven staat als je voor een 93 doorontwikkeld blok gaat dan is het einfach geniessen.

-
O ja de riem is bij mijn gewone 318 vervangen de 1x op 120 dkm en de 2de x op 220 dkm. (vraag me niet waarom de 2de keer geen 120 dkm vol is gemaakt, dat durf ik niet te zeggen.)
-
- 1e Versnelling
ikzelf heb een 318is coupe van augustus 1992. verbruik ligt rond de 1 op 10 ligt er natuurlijk aan wat je rijstijl is. en of je korte of lange afstanden rijd.
de mijne heeft 60.000 km gelopen, k heb nog geen grote gebreken gehad. nu is mijn vraag dan ook, heeft ie nou een ketting of een riem?
de mijne heeft 60.000 km gelopen, k heb nog geen grote gebreken gehad. nu is mijn vraag dan ook, heeft ie nou een ketting of een riem?
djimbo 

Een ketting, zag het net staan op het forum --> m42club.comnsrracer wrote:ikzelf heb een 318is coupe van augustus 1992. verbruik ligt rond de 1 op 10 ligt er natuurlijk aan wat je rijstijl is. en of je korte of lange afstanden rijd.
Thanks voor de reply's, aanstaande zaterdag ga ik waarschijnlijk bij de eerste kijken:
http://link.marktplaats.nl/158673560
Kilometerstand is wel erg laag (
), ben benieuwd of er een onderhoudshistorie bij zit...
Kilometerstand is wel erg laag (

Tsja de kmstanden bij de e36 moet je met een korreltje zout nemen. Ze zijn met een obd kabel erg makkelijk te manipuleren.DTM-lover wrote:Thanks voor de reply's, aanstaande zaterdag ga ik waarschijnlijk bij de eerste kijken:
Kilometerstand is wel erg laag (), ben benieuwd of er een onderhoudshistorie bij zit...

-
Kijk anders of je bij een NAP garage voor jou de autopas wil opvragen. (is toch wel belangrijk om te weten wat de geschiedenis is) Er rijden bmw's rond met 180 dkm op de teller terwijl deze 360 dkm gereden hebben. ( heb dit helaas aan de levende lijve meegemaakt.)
-
Uit het interieur en staat van het blok was e.e.a overigens ook niet af te leiden. Dus wees voorzichtig.
-
- 1e Versnelling
Een tip als je de tellerstand niet vertrouwd. De E36 slaat de tellerstand op 2 plaatsen op, namelijk in de coderingsplug van de tellers en in de boordcomputer van het motormanagement. Die eerste is makkelijk te manipuleren, die 2de niet. Het display met de km-stand geeft aan als er een verschil gedetecteerd wordt tussen beide. Er gaat dan namelijk een punt branden achter de km-stand. Voor zover ik weet, controlleerd het systeem de stand zodra de auto op het contact gezet wordt. Anders zal je even het service menu in moeten.Ikke wrote:Tsja de kmstanden bij de e36 moet je met een korreltje zout nemen. Ze zijn met een obd kabel erg makkelijk te manipuleren.DTM-lover wrote:Thanks voor de reply's, aanstaande zaterdag ga ik waarschijnlijk bij de eerste kijken:
Kilometerstand is wel erg laag (), ben benieuwd of er een onderhoudshistorie bij zit...
![]()
-
Kijk anders of je bij een NAP garage voor jou de autopas wil opvragen. (is toch wel belangrijk om te weten wat de geschiedenis is) Er rijden bmw's rond met 180 dkm op de teller terwijl deze 360 dkm gereden hebben. ( heb dit helaas aan de levende lijve meegemaakt.)
-
Uit het interieur en staat van het blok was e.e.a overigens ook niet af te leiden. Dus wees voorzichtig.
De onderste tabel op deze site is er nuttig om bij je te hebben als je gaat kijken naar een E36. Er staat precies wat welke codes betekenen.
-
- 1e Versnelling
Ik heb een 318is coupe uit 97 en dat is een M44 blok, de wat oudere 318is met de M42 blokken kunnen wat problemen opleveren wat betreft de koeling. Deze M42 blokken werden ook al in de E30 318is geplaatst. Ik zou gaan voor een M44......tis ook een mooier blok om te zien 
Beidde blokken(M42 en M44) hebben 143pk.
Ik rij in de stad 1:10 en op de grote weg 1:14, dus dat valt best mee.

Beidde blokken(M42 en M44) hebben 143pk.
Ik rij in de stad 1:10 en op de grote weg 1:14, dus dat valt best mee.
E46 318i Touring