Page 1 of 2
Trilling in stuur en auto
Posted: 08 Apr 2008 18:55
by vonDelson
Oké, mijn eerste technische vraag op dit forum.
Toen ik mijn BMW 316ti Compact uit 2001 een maand of drie geleden kocht, reed de auto hemels. Helaas is dat op dit moment niet meer zo.

Onlangs reed mijn vriendin in de BMW, en zij zag zo'n rubberen drempel ('punaise') over het hoofd:
[ external image ]
Ze knalt er dus met zo'n 50 km/u overheen. Niet echt bevorderlijk met de 225/45 banden die onder de auto zitten. De klap was fors.
Sindsdien trilt het stuur dus bij zo'n 70 a 80 km/u. Maar niet alleen het stuur trilt, ik voel het ook lichtjes trillen onder m'n kont.
Mijn eerste gedacht was dus: een deukje in de velg, of een loodje van de velg af gevlogen. Balanceren dus...
Gisteren ben ik dus naar de bandenspecialist gegaan en heb ik de voorvelgen laten balanceren. In eerste instantie leek dit een verbetering te zijn, maar na vandaag wat langer te hebben gereden, valt het resultaat toch tegen. De trilling blijft... doch iets minder na het balanceren. De bandenspecialist meldde me dat de velg oké is.
Is het wijs om ook de achtervelgen te laten balanceren? Als de achtervelgen uit balans zijn, lijkt het me niet dat dit doortrilt in het stuur? Ik las ook dat het kan helpen om de voor- en achterwielen om te wisselen. Of toch een as die krom is geslagen? Of iets met de ophanging?
Misschien is er iemand die een soortgelijk euvel heeft gehad?
Posted: 08 Apr 2008 21:08
by Fearless
Als je achterwielen onbalans hebben (dan moet je best al wel behoorlijk wat onbalans hebben!) dan merk je dat door de auto heen.
Niet in het stuur, dat is alleen bij de voorwielen/remschijven.
Hebben ze niet verder gekeken naar de draagarmen/rubbers enzo?
Heb je het wiel nog gezien op het balanceerapparaat?
De velg en bandcombinatie moet mooi rond lopen, en niet op en neer hobbelen. (dat zie je bij goedkope banden vaak)
Posted: 09 Apr 2008 09:38
by vonDelson
Fearless wrote:Als je achterwielen onbalans hebben (dan moet je best al wel behoorlijk wat onbalans hebben!) dan merk je dat door de auto heen.
Niet in het stuur, dat is alleen bij de voorwielen/remschijven.
Hebben ze niet verder gekeken naar de draagarmen/rubbers enzo?
Heb je het wiel nog gezien op het balanceerapparaat?
De velg en bandcombinatie moet mooi rond lopen, en niet op en neer hobbelen. (dat zie je bij goedkope banden vaak)
Dank voor je antwoord.
Nee, ze hebben verder niet gekeken naar de draagarmen/rubbers. Heb de band wel gezien op het balanceerapparaat, en volgens de monteur liep de velg mooi rond. Er moest aan één wiel wel 80 gram aan lood op. Best veel volgens mij. 8)
Ik vrees dat het niet aan onbalans in de wielen ligt. Zal toch maar een afspraak maken bij een garage om e.e.a. te controleren.
Jammer, want zoiets verpest toch wel je rijplezier.
Posted: 09 Apr 2008 17:45
by Fearless
Bij sommige lichtmetalen wielen moet een pasring worden geplaatst op de naaf.
Soms wordt ie wel eens vergeten bij montage.
Ik weet niet wat voor wielen je hebt verder, maar mischien mis jij nu die ring?
Dan centreerd ie niet mooi op de naaf, alleen maar op de wielbouten.
Posted: 09 Apr 2008 20:54
by bimmer
Ik heb me laten vertellen dat bij 80 trillingen in de auto van achter komen en vanaf 100 van voren.
Ik zou niet weten wat het anders moest zijn, speling op de stuurkogel kan ik me bijna niet voorstellen.
Posted: 10 Apr 2008 08:52
by Mikey
ik zou eens naar je draagarmen / fusee kogels gaan kijken...
vorige x dat ik trillingen had tegen de 80/100 reed ik over een hobeltje heen en daar ging me fusee kogel

Posted: 10 Apr 2008 09:39
by web
Binnenkant (achterkant) van de wielen ook goed bekeken op de balanceerkast? Juist die zou krom gaan op zo'n 'puist', en op de balanceerkast kijk je toch het meest op de buitenkant van de velg. Sommige kasten maken het zelfs bijna onmogelijk om de achterkant van de velg te zien als ie draait.
80 gram is veel, maar zat er voor de klap ook al veel lood op die velg?
Zeker als je het achter de spaken plakt, en goedkope banden of goedkope velgen hebt, is 80 gram op zichzelf niet raar, maar als het er vroeger niet op zat is het wel een aanwijzing dat er iets aan de hand is met de velg/band.
Posted: 10 Apr 2008 17:36
by Fearless
bimmer wrote:Ik heb me laten vertellen dat bij 80 trillingen in de auto van achter komen en vanaf 100 van voren.
Ik zou niet weten wat het anders moest zijn, speling op de stuurkogel kan ik me bijna niet voorstellen.
Dat bovenste wat je zegt is onzin, dat ligt maar net aan de hoeveelheid onbalans in de wielen

Posted: 12 Apr 2008 23:14
by Icewind
Ik verwacht ook dat je band krom zal zijn, de gordel van binnen.Ik pas er ook voor op met mijn 255 4, duur spul

Posted: 14 Apr 2008 12:17
by vonDelson
Dank voor jullie antwoorden.
@Fearless:
Zo'n pasring zit er volgens mij niet op. Het zijn zwarte BMW M3 velgen... dus ik ga er vanuit dat zoiets naadloos op mijn 316 past...
@Web:
De binnenkant was te zien op het balanceerapparaat, en volgens de specialist liep deze mooi rond. 80 gram is volgens mij ook vrij veel, maar er ging ook vrij veel oud lood af (weet niet precies hoeveel). Achteraf jammer dat de banden niet in originele toestand gebalanceerd zijn (om te kijken hoeveel onbalans er in zat).
Affijn, twijfel nog om de achterwielen te balanceren. Op zicht niet erg kostbaar, maar wel zonde geld als het hier niet aan blijkt te liggen. Lijkt me sterk dat deze getril uit de achterste wielen komt...
Heeft iemand misschien nog een adresje (liefst in Twente) van een garage/mannetje die bekwaam is met BMW's?

Posted: 14 Apr 2008 14:23
by Mikey
moet zeggen een vriend van me heeft het wel laten doen en was daarmee wel van het probleem af ( bijde wielen laten ballanceren ).
verder... originele bmw m3 velgens zijn 18" en wat breder dan de gewone e36 velgen....
Re: Trilling in stuur en auto
Posted: 05 Sep 2008 18:26
by hmetin50
klopt balanceren en uitlijnen had zelfde problemen
Re: Trilling in stuur en auto
Posted: 07 Sep 2008 08:38
by sportfan27
Ook je achterwielen laten balanceren !!!!
Mijn E39 had hetzelfde probleem, trillingen door heel de auto tussen 80 en 110 km/ph.
Eerst alleen achter laten doen , toen was trillen in auto weg en had ik het nog in mijn stuur , toen ook nog voorzijde gedaan en nu rijd ie als een zonnetje .
Alleen bij het hard afremmen trilt het stuur nog heftig bij mij maar dat komt omdat de remschijf rechtsvoor nogal krom is . (Kwik-Fit rommel) Gelukkig komt er snel een sportsetje van Zimmermann onder !!

Re: Trilling in stuur en auto
Posted: 17 Nov 2008 18:38
by vonDelson
Even een status update...
Ik heb nog steeds last van trillingen, maar gelukkig véél minder dan voorheen. Ik ben namelijk naar een andere bandenspecialist geweest en die heeft álle wielen opnieuw gebalanceert en zelf een testritje gemaakt om e.e.a. te controleren. De trilling in het stuur is bijna geheel weg, en ook de auto trilt een stuk minder. Toch bleek in drie velgen nog een kleine deuk te zitten. De monteur had zelf het vermoeden dat de banden niet meer helemaal 100% zijn, en dit de trillingen veroorzaakt.
Dat kan best kloppen, want wat mij opviel is dat de auto 's morgens (na lange tijd stil te hebben gestaan) meer trilt dan als deze een tijdje gereden heeft. Ook viel het mij op dat als ik langzaam rijd (stapvoets in de file b.v.), het net lijkt of één van de banden ovaal is. De auto gaat voelbaar 'op en neer'. Niet echt goed dus...
Ik ga dus eerst deze banden af rijden, dan gooi ik er nieuwe banden op (incl. balanceren) en dan maar afwachten of het probleem definitief verdwenen is. Als dit niet het geval is, dan vrees ik dat ik alsnog nieuwe velgen aan moet schaffen.
Re: Trilling in stuur en auto
Posted: 23 Dec 2008 11:10
by Lutzki
Boel trillingen en een boel potentiële oplossingen!
Ook ik heb sinds reparaties voor de APK een stevige trilling in de auto (525 E34) en jawel, vanaf de 80 km. Bij stevig optrekken wordt het erger, bij gedoseerd remmen kan ik de voortrein + stuur van auto bijna laten 'stuiteren' en dat doet ie vanzelf als ik met 100+ over een 'drempel' in de snelweg rijd, ofwel, zo'n uitstulping in het asfalt daar waar het wegdek ernstig is vervormd. En als ik rustig rijd, dan voel ik tot in de stoel/stuur een trilling, die wel minder wordt bij hogere snelheden dan 100 km/u, maar niet verdwijnt.
Schijven krom? Mogelijk, maar dan alleen voor, want achter zijn ze net vervangen. Trillen bleef gelijk. Voorwielen zijn er wel een paar keer af geweest, onder meer voor het vervangen van de linker draagarm en de Pitman arm (hulpstuurarm) en eigenlijk na het vervangen van die draagarm is het begonnen. Stabilisatiestangen links en rechts waren het jaar daarvoor al vervangen evenals stuurkogel rechts en toen had ik nog nergens last van.
Eerder had ik ook last van trillingen, maar die zaten tussen de 140 en 160 km/u en verdwenen na het vervangen van de banden en bijbehorende balanceren van de velgen.
Volgens mij kan ik nu dus beginnen met alle wielen te laten balanceren en nakijken of de velgen/banden geen oneffenheden vertonen, omdat die er allemaal meer dan een keer zijn afgehaald voor de werkzaamheden.
Toch een vraag: kunnen versleten schokbrekers bovengenoemde trillingen opleveren. Ik heb zo'n vermoeden dat die in ieder geval linksachter niet helemaal koosjer meer is. Deze neigt naar 'klapperen' bij grote oneffenheden. Die neiging heeft het stuur trouwens ook als ik met lage snelheid over wegdek als kinderkopjes wegrijd...