BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

-Trillend stuur/Uitlijnen/Blanceren Banden- 316i E36 Coupe

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

-Trillend stuur/Uitlijnen/Blanceren Banden- 316i E36 Coupe

Post by tobyzitzE36 »

Er is iets vaags met mijn onderstel aan de hand. Ik heb mijn auto al 3 jaar en 3 jaar lang dezelfde klachten.


De klachten zijn: auto trekt naar rechts en stuur trilt boven de 80km/h.


Ik heb 2 jaar geleden 4 nieuwe banden erop laten zetten. Balanceren en uitlijnen maar nog steeds geen verbetering. 2 Weken geleden de auto fijn uit laten lijnen, voorbanden laten balanceren en toen geen trillend stuur meer, maar trok wel harder naar rechts dan voorheen. Ik terug naar de banden specialist en die zei dat ik mijn banden van achter naar voren moest halen want het kwam door de wielvlucht. Dat laten doen en opnieuw de voorbanden laten balanceren maar nu nog steeds de klachten. Nadat de auto fijn is uitgelijnd en alle 4 de banden gebalanceerd nog geen verbetering.


Hoe kan dit komen??? :evil:


Draagarmen+fuseekogels zijn 1 jaar oud, remschijven 1 jaar oud, en stabilisatorstang is 3 weken geleden vervangen. De dealer had het over onbalans in de banden/wielen. Zijn advies was nieuwe banden aanschaffen maar ja zo iemand neem je niet serieus na 2 slechte bezoeken.


Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt!
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

PS Bandenmaat is: 225/45/R17 is weet niet of dat nog uit maakt? :?
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 47
Contact:

Post by bimmer »

Heeft de auto mischien een schadeverleden? Dat zou e.e.a kunnen verklaren.

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

Niet bij mij in ieder geval. En voordat ik hem had ook niet. Maar zou nieuwe banden iets uitmaken?
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

jha dat zou idd een oplossing kunnen zijn.

het kan ook zijn dat je velgen nogal veel plakloodjes nodig hebben / een enige slag erin hebben... dan krijg je ook dit soort dingen

zou toch kunnen dat je remschijven krom zijn, maar dan zou je wel verschil moeten hebben gemerkt tijdens het plaatsen van nieuwe.

ps. na 2 jaar zouden die banden ook ver op moeten zijn toch ?
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

Mh ja toen bij het balanceren hadden de 1e set voorbanden: 30 en 19 gram onbalans en bij de 2e set voorbanden was de onbalans 120 en 95 gram onbalans... Schijven zijn inderdad wat krom ja maar ik dacht nooit dat het zoveel verschil uit zou maken. Ik dacht dat het altijd aan het onderstel/banden lag.


De auto is in januari nog door de APK gekomen met deze banden. Ze zijn aardig versleten maar konden nog makkelijk door de APK.

Ik zal nu moeten kiezen tussen nieuwe banden of de schijven recht laten maken. Advies???


Alvast bedankt voor alle antwoorden :D
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Heb je een volledig uitlijnrapport bewaard die je ff kan posten?
(ivm het naar rechts trekken)

Wel eens tijdelijk van wielen gewisseld met een ander, die geen trillingen heeft?
(ivm het trillen)

Trilling kan in banden of velgen zitten of in het onderstel, naar rechts trekken moet toch in het onderstel ergens zitten als de bandenspanningen goed zijn en de maten/merken allemaal gelijk.
E39 540i6 Touring arktissilber

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

120 en 95 vind ik toch vrij veel onbelans.

En als je remschijven krom zijn, daar kan je ook nog wel eens last van hebben.

Ik zou toch voor een ietwat betere band gaan, deze krijgen ook minder snel een onbalans. En kromme remschijven zou ik zowiezo vervangen door goeie.
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

Nee sorry ik heb het uitlijningsrapprort niet meer... :(


De monteur had het er wel over dat me wielvlucht tussen de +30 en -30 graden zou moeten zijn na het uitlijnen maar op het rapport stond dat ie op -36 graden stond. Ik weet niet of je daarmee iets kan Web?


Nee ik heb nog geen andere banden erop gezet die niet trillen (heb ik ook niet trouwens) maar de banden maten zijn gelijk en zijn alle 4 van hetzelfde merk.
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Bij het vervangen van de banden wel even checken of de velgen nog recht zijn, binnen- EN buitenkant... wie weet zit een deukje in een velg de boel te verzieken met als gevolg ook die hoge balanceergewichten.
E39 540i6 Touring arktissilber

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

Ok is goed. Bedankt voor alle adviesen! :)
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

BMW 540I
Neutraal
Posts: 14
Joined: 11 Apr 2008 21:33
Location: Apeldoorn

Post by BMW 540I »

wat voor merk banden heb je dr op zitten?? goedkope banden zijn vaak niet goed rond of hebben een extra zwaar punt daar waar de koordlagen in de band gelast zijn, wat je dan kan proberen is de band eens een stukkje te verdraaien op de velg en dan weer balanceren, met een beetje geluk wordt het onbalans dan al een stukje minder.
en controleer je velgen eens goed, of deze nog recht zijn en niet overmatig hobbelen of slingeren.

kromme remschijven zal je niet gauw merken onder het rijden, dit merk je eigenlijk alleen bij remmen, door een trillend pedaal oid.

en wat betreft het trekken in het stuur, dan is de auto gewoon niet goed uitgelijnt of delen van de wielophanging zijn versleten.
BMW 540I Executive E39, Yamaha R1 '99

amit
1e Versnelling
Posts: 145
Joined: 24 Jan 2008 12:07
Location: den haag

Post by amit »

120-95 is idd wel erg veel. daar zou je eigenlijk nog een keer naar moeten laten kijken. maar aan de andere kant, verschil tussen links en rechts is maar 25 gram dus op zich valt dat best wel mee. maar heb je weleens hard een stoeprand of zoiets gepakt?? ik zou beginnen met de remschijven. niet 1 maar gelijk allebei doen. want anders kan de remkracht tussen links en rechts te groot worden. en als je toch bezig bent, gelijk de blokjes meelaten doen, en remolie na laten kijken. blokjes mee laten doen omdat die maar 45 euro zijn excl. montage. maar dan heb je wel weer een perfect remmende auto. en als de auto toch op de brug staat. gelijk ff de spoorstangen laten checken. misschien heb je een stoepje te hard gepakt, hard in een kuil gereden etc. waardoor 1 van je spoorstangen krom zou kunnen zijn. mochten je spoorstangen recht zijn dan zijn er alsnogs andere maatregelen die je zou kunnen nemen. maar daar hebben we het tegen die tijd wel weer over :wink:
Als ik slim was geweest dan had ik een pakkende tekst hiervoor verzonnen.

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

BMW 540I: Ik heb een goedkoop merk LingLong via autobandenmarkt.nl gekocht. Daarom dat ik nu overweeg om 2e hands Michelin Pilot's te kopen want voor 4 banden en mijn maar ben je echt veel geld kwijt!!!


amit: Ik heb wel onglangs een stoeprandje geraakt maar niet hevig. hoe ziet die spoorstang eruit? die zit toch bij je voorwielen en loopt van links naar rechts precies onder je blok?
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal
Posts: 44
Joined: 25 Mar 2008 12:35
Location: Maassluis

Post by tobyzitzE36 »

amit: de remschijven zijn misschien wel wat krom maar is echt niet veel! ze zitten er ook pas 3/4 jaar onder
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]
Locked

Return to “Archief”