BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
warmrijden diesel
Moderator: Moderator Team
warmrijden diesel
Hallo,
kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn 320d warm kan rijden. er is nl geen temperatuurmeter aanwezig. bij voorbaat dank
kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn 320d warm kan rijden. er is nl geen temperatuurmeter aanwezig. bij voorbaat dank
-
D@NNY
- 3e Versnelling
- Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Ik neem aan dat het hier een relatief nieuw model betreft? Dit omdat je dan vaker ziet (o.a Volkswagen) dat er geen temp. meter meer aanwezig is. Is de temp. te hoog gaat er een lampje branden.
De beste manier om een diesel warm te rijden is te starten en meteen te gaan rijden. Het wordt aanbevolen om de eerste minuten netjes, rustig en voorzichtig te rijden. Als je graag een richtlijn wilt hebben: niet onder 1800 rpm, niet boven 2500 rpm en niet meer dan 30% gaspedaal. Op zich verschilt het warm rijden niet zoveel van die van een benzine motor, maar het duurt merkbaar langer.
De beste manier om een diesel warm te rijden is te starten en meteen te gaan rijden. Het wordt aanbevolen om de eerste minuten netjes, rustig en voorzichtig te rijden. Als je graag een richtlijn wilt hebben: niet onder 1800 rpm, niet boven 2500 rpm en niet meer dan 30% gaspedaal. Op zich verschilt het warm rijden niet zoveel van die van een benzine motor, maar het duurt merkbaar langer.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.
-
bmwthebest
- Neutraal
ik heb altijd benzine motoren gehad maar zo snel als dat mijn diesel op temperatuur is heb ik nog met geen benzine auto meegemaakt.
Is volgens mij ook niet zo heel raar omdat diesel een hogere ontbranding temperatuur heeft en als je normaal weg rijdt en niet te hoog in de toeren dan komt het wel goed met warm rijden groeten
Is volgens mij ook niet zo heel raar omdat diesel een hogere ontbranding temperatuur heeft en als je normaal weg rijdt en niet te hoog in de toeren dan komt het wel goed met warm rijden groeten
-
325i
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
Bij warme motor praten we dan wel even over motorolie.
De watermeter staat al na ca 5minuten netjes op het midden vooral in de zomer.
olie temparatuur is bij normaal aantal liters (dus ca 5ltr olie) warm na ca 10km rijden.
Ik zeg altijd bij bijv een 325i wat ik heb dus 6,5ltr olie ca 15km rustig rijden onder een max 3000rpm
Diesel ca max 2200rpm dit ook weer ivm de turbodruk.
Bij de diesels moet dus niet alleen de olie rustig warm worden maar ook de turbo
Meteen veel turbodruk geven is gegarandeerd de turbo binnen 100dkm kapot
De watermeter staat al na ca 5minuten netjes op het midden vooral in de zomer.
olie temparatuur is bij normaal aantal liters (dus ca 5ltr olie) warm na ca 10km rijden.
Ik zeg altijd bij bijv een 325i wat ik heb dus 6,5ltr olie ca 15km rustig rijden onder een max 3000rpm
Diesel ca max 2200rpm dit ook weer ivm de turbodruk.
Bij de diesels moet dus niet alleen de olie rustig warm worden maar ook de turbo
Meteen veel turbodruk geven is gegarandeerd de turbo binnen 100dkm kapot
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Zou het kunnen dat de motor bij een e39 door een webasto wordt opgewarmd? bij mij zit er in ieder geval een in en om het interieur op te warmen dient hij niet.
Het ontbreken van een metertje vind ik wel spijtig: ik heb nog een lancia thema van '91 en die heeft 2 temperatuurmeters, nl 1 voor de koelvloeistof en 1 voor de motorolie, da's pas compleet!
Het ontbreken van een metertje vind ik wel spijtig: ik heb nog een lancia thema van '91 en die heeft 2 temperatuurmeters, nl 1 voor de koelvloeistof en 1 voor de motorolie, da's pas compleet!
-
eshy
Dat lijkt mij niet, een standkachel is aangesloten op het koelwater.. Hij verwarmd dus wel een koelwater, maar niet de motorolie. Rondom het koelwatercircuit is de motor dus wel warmer, maar dit lijkt me te verwaarlozen vergeleken bij het warmrijden van de motor.pol wrote:Zou het kunnen dat de motor bij een e39 door een webasto wordt opgewarmd? bij mij zit er in ieder geval een in en om het interieur op te warmen dient hij niet.
Maar de "zusatzheizer" warmt inderdaad wel degelijk wat bij, al heeft dat op de olie niet zoveel invloed. Is dacht ik een diesel item trouwens.
Verder heeft een E39 natuurlijk een behoorlijk nep temperatuurmetertje, die over een heel breed bereik exact midden aangeeft. Ik zal dat eens via de diagnose bekijken en posten... het duurt veel langer voor de koelvloeistof echt op temperatuur is dan het metertje aangeeft!
Je ziet zegmaar het verschil niet tussen 60 en 90 graden op het metertje, zoiets. Ik zal nog wel eens kijken hoe die getallen exact liggen maar het metertje houdt je dus goed voor de gek.
Da's een "geintje" van het CAN-dash, net als de verbruiksmeter die heel onnatuurlijk terug naar nul zwiept als je bijna stilstaat. Had van mij ook niet gehoeven, laat maar lekker in de rechter hoek liggen zoals bij oudere modellen... dat klopt tenminste, en scheelt onnodig heen en weer gezwiep van hoog naar nul en terug.
Verder heeft een E39 natuurlijk een behoorlijk nep temperatuurmetertje, die over een heel breed bereik exact midden aangeeft. Ik zal dat eens via de diagnose bekijken en posten... het duurt veel langer voor de koelvloeistof echt op temperatuur is dan het metertje aangeeft!
Je ziet zegmaar het verschil niet tussen 60 en 90 graden op het metertje, zoiets. Ik zal nog wel eens kijken hoe die getallen exact liggen maar het metertje houdt je dus goed voor de gek.
Da's een "geintje" van het CAN-dash, net als de verbruiksmeter die heel onnatuurlijk terug naar nul zwiept als je bijna stilstaat. Had van mij ook niet gehoeven, laat maar lekker in de rechter hoek liggen zoals bij oudere modellen... dat klopt tenminste, en scheelt onnodig heen en weer gezwiep van hoog naar nul en terug.
E39 540i6 Touring arktissilber
-
D@NNY
- 3e Versnelling
- Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Is dat bij de E-36 ook het geval web..?????web wrote:Verder heeft een E39 natuurlijk een behoorlijk nep temperatuurmetertje, die over een heel breed bereik exact midden aangeeft. Ik zal dat eens via de diagnose bekijken en posten... het duurt veel langer voor de koelvloeistof echt op temperatuur is dan het metertje aangeeft!
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.