BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

OPLOSSING voor Bekeuringen rijden met Mistlampen DIY.

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team

Post Reply

Topic Author
patje-beamer
Neutraal

OPLOSSING voor Bekeuringen rijden met Mistlampen DIY.

Post by patje-beamer »

Beste mede BMW Liefhebbers!,

Jullie zullen bijna allemaal net als ik het probleem hebben met onze "grote vrienden van Justitie" :nou:
doordat we het zo mooi vinden om te rijden met onze mistlampen aan :mrgreen:

Nu, DE OPLOSSING!!

Ben na flink erover nagedacht te hebben aan het hobbyen geslagen!

Nu staat het zo in de wet dat je (helaas) niet met mistlampen en stadslicht aan de voorzijde mag rijden als het zicht gewoon goed is (zicht minder dan 50 mtr)

Daar zullen ook meerdere van jullie (incl ik) inmiddels een bekeuring voor hebben gehad van "onze vrienden"

Nu staat NERGENS in de wet dat je niet met extra stadslichten mag rijden;)
( Mits je verder gewoon je Dimlicht voert )

Dus waar ben ik mee aan de slag gegaan,:

Als eerste ben ik naar mijn lokale auto-slopery gegaan en ben daar uit een "Opel Kadett-E"
de stadslicht houdertjes incl een lang stuk draad gaan halen ( deze draai je zo uit de koplamp)
kosten ook maar een paar euro meestal.

Heb mijn mistlampen uit de daarvoor bestemde houders in de bumper gehaald,
en heb aan de achterkant van de mistlamp naast de originele lamp een gat geboord (wel opletten dat het lampje aan de buitenste kant van de Auto zit,
Verder op maat van het stadslicht houdertje gefreesd met een dremel.

Daarna steek je dat "E-Kadett" houdertje met nieuwe lampjes erin en draai je hem rechtsom vast ( let op de nokjes!!)
Trek een 2 aderige (liefst rood zwart / + en - ) draad hiervandaan naar je originele stadslichten en sluit alles aan,

Hierna,
CONTROLEER EERST JE STADS EN MIST LAMPEN VOOR JE ZE TERUG ZET!!!

Werkt alles?, klik je mistlampen terug in de houders en VOILA...:P

STADSLICHTJES IN JE MISTLAMPEN :ja:

ZIET ER SUPER MOOI AMERIKAANS UIT!!! :D

Het mooiste is: DE POLITIE KAN HIER NIETS VAN ZEGGEN!!! :lol: :lol:

Scheelt toch mooi weer een paar bekeuringen!!!

Je rijd namelijk niet met je mistlampen aan maar met stadslicht!

Zo brand er toch licht onderin en is je contour toch mooi zichtbaar!

Foto's van mijn project en uiteindelijk resultaat volgen nog!

Veel Succes met zelf bouwen en uitlachen van de politie!!

Greetz, Patrick

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Re: OPLOSSING voor Bekeuringen rijden met Mistlampen DIY.

Post by 325i »

Let wel even op dat je het orginele stadslicht eruit haalt want in de wet staat dat je maar 1 set stadslichten mag hebben.
Heb je er dus meerdere dan kan je wel degelijk een boete krijgen.
Ik heb dit nagevraagd voor de APK van mijn golfje aangezien die knipperlichten gekregen heeft met stadslichten.
Nu wordt de auto dus ook niet goedgekeurd met meer dan 2 stadslichten dus gewoon de stadslichten uit de koplampen gehaald en de auto is APK goedkeur :ja:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Ben al 2x weggekomen met de smoes dat is bermverlichting, geen mistlamp.....En al 3 keer met de smoes ja sorry, ik heb geen mistlamp indicator in mn dashboard zitten, wist niet dat ze brandde...... :mrgreen:
Bij een nieuwe Mercedes gaan ze trouwens per stuk branden als ze de hoek omgaan als een soort van richting aanwijzer, maar deze zijn zowat net zo fel als een mistlamp, ook een beetje krom dan allemaal.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

sportfan27
1e Versnelling

Post by sportfan27 »

web wrote:Ik heb ook een mooie oplossing: gewoon niet aanzetten die dingen.

Ik gebruik ze dus echt nooit. Ik vind het ook mooier als ze eronder zitten, maar daarvoor hoeven ze nog niet aan. Eigenlijk vind ik projectielampen sowieso veel mooier dan mistlicht, en dat is het dimlicht dus...

De tijd dat mistlampen stoer waren ligt wel ongeveer 10-20 jaar achter ons hoor...
Met die laatste regel ben ik het niet helemaal eens , ik vind het ook niet stoer staan maar wel mooier , het staat een stuk sportiever met de verlichting zo laag boven de grond naar mijn idee. :D

Topic Author
patje-beamer
Neutraal

Post by patje-beamer »

Het staat idd een stuk stoerder :twisted:
en daarnaast in de wet staat idd dat je maar 1 set stadslichten mag hebben.
Vreemd dan dat mijn auto dan al een aantal keer bij een officiele BMW Dealer en tevens bij de "RDW" goedgekeurd is met de originele stadslichten en een set in de knipperlicht-behuizing? :shock:
Daarnaast zijn er diverse merken die meerdere stadslichten "standaard" in de auto's hebben zitten! :duh: :duh:

Beetje grijs gebied dus in de wet :roll: :duh:

Meerdere van mijn maten hebben hetzelfde gedaan met hun auto's die ook gewoon door de keuring rollen en nogsteeds geen bekeuringen krijgen... :ja:

Ben benieuwd naar jullie reacties! :zwaai:

Greetzzz.... ;)

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

patje-beamer wrote:Het staat idd een stuk stoerder :twisted:
en daarnaast in de wet staat idd dat je maar 1 set stadslichten mag hebben.
Vreemd dan dat mijn auto dan al een aantal keer bij een officiele BMW Dealer en tevens bij de "RDW" goedgekeurd is met de originele stadslichten en een set in de knipperlicht-behuizing? :shock:
Daarnaast zijn er diverse merken die meerdere stadslichten "standaard" in de auto's hebben zitten! :duh: :duh:

Beetje grijs gebied dus in de wet :roll: :duh:

Meerdere van mijn maten hebben hetzelfde gedaan met hun auto's die ook gewoon door de keuring rollen en nogsteeds geen bekeuringen krijgen... :ja:

Ben benieuwd naar jullie reacties! :zwaai:

Greetzzz.... ;)
Vergis je niet in dagrijverlichting en stadsverlichting dagrij licht zou ik van zeggen is het zelfde als stadslicht maarja dit is niet zo.
En met de keuring valt het ze vaak gewoon niet op of ze hebben zoiets van ach als we steekproef krijgen trekken we ze wel even eruit.
maargoed de wet is idd vrij krom in deze alleen concreet gezien mag je maar 1 set stadslichten hebben en moeten ze een auto afkeuren als die 2 sets heeft
Standaard auto`s die bijv afwijken van de nederlandse wet die krijgen een type goedkeuring en een aantekening op het kenteken dat die afwijkende verlichting heeft.
afcent auto`s zoals hier veel rondrijden mogen ook weer hele andere dingen aangezien die zich aan de amerikaanse wet moeten houden :roll:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
patje-beamer
Neutraal

Post by patje-beamer »

325I,

Ben het helemaal met je eens, en dit wist ik ook wel,
Aangezien mijn wagen iedere keuring bij de dealer krijgt is het wel vaag dat ze het toestaan ja, maja...

Mischien idd een kwestie van geluk :D

greetz .....

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

en mocht je denken dat je heren agent te snel af kunt zijn.

er bestaat voor iedere auto een type goedkeuring.
daar mag je officieel niets aan veranderen,dus kan de agent je daar op pakken.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

web
2e Versnelling

Post by web »

ronald 2002 wrote:en mocht je denken dat je heren agent te snel af kunt zijn.

Volgens die kapstok kun je driekwart van de auto's op dit forum wel afkeuren, gelukkig wordt dat zelden zo letterlijk toegepast en vrijwel alleen op de "permanente eisen" uit APK bekeurd.
E39 540i6 Touring arktissilber

Topic Author
patje-beamer
Neutraal

Post by patje-beamer »

web wrote:
ronald 2002 wrote:en mocht je denken dat je heren agent te snel af kunt zijn.

Volgens die kapstok kun je driekwart van de auto's op dit forum wel afkeuren, gelukkig wordt dat zelden zo letterlijk toegepast en vrijwel alleen op de "permanente eisen" uit APK bekeurd.
Niet alleen 3 kwart van de auto's op dit forum,
waarschijnlijk wel 80 procent van alle voertuigen die op de openbare weg rondrijden!
Er word practisch bijna bij iedere auto waar wat vervangen word een ander soort onderdeel gemonteerd, wat niet origineel "fabriek af" is!

daarnaast gaat het er niet om, dat ik de heren agenten te snel af wil zijn maar dat je toch van je wagen op zo'n manier kunt upgraden en dat je door de verwarring niet zo snel bekeurd zult worden!

Let eens op al de rijdende kerstbomen tegenwoordig van 30 ton of meer met meerdere lampen op de voorzijde, en laat me niet beginnen over rijden met stadslicht en mistlampen waar die vrachtwagenchauffeurs koningen in zijn,
waarnaast dat nog veel irritanter is omdat de koplampen en mistlampen van een vrachtwagen vaker nog meer in het zichtveld van een bestuurder van een personenwagen zitten!!

Dat heren politie daar maar eerst eens mee beginnen om die mannen aan te houden en te bekeuren!!

vr groet...

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Heb trouwens meer last van mensen met verkeerd afgestelde koplampen dan van mistlampen.....
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Apae01
1e Versnelling

Post by Apae01 »

Eens met het laatste bericht. En naderhand ingebouwd Xenon valt daar meestal ook onder.
Maar...de tip uit het begin gaat je niet helpen, ben ik bang. Het kenmerk van een mistlamp is de indicatie in het glas, want dat glas zorgt voor het specifieke lichtbeeld, niet het lampje erachter. Dus officieel rijd je nog steeds met brandende mistlichten rond!
Als je echt iets wilt verbouwen, ga dan op zoek naar een set passende dagrij-lampen en monteer die op de plaats van de mistlampen. Complete units dus, inclusief het glas. Of ga voor de tip van Web: gewoon niet aanzetten die dingen, tenzij ze werkelijk nodig zijn. Zelf gebruik ik ze het meeste in situaties waar ik ook met grootlicht rijd, dus zonder tegenliggers op onverlichte wegen ('s nachts hier in de polders dus bijvoorbeeld).

web
2e Versnelling

Post by web »

Volgens mij kun je ze wel degelijk als extra stadslicht laten werken ongeacht de code op het glas, dat zie je ook heel veel op vrachtwagens (grote verstralers met een stadspitje er bij in). Of staat er dan een extra code bij gestempeld op zo'n lamp, dat-ie ook als stadslicht kan werken? In ieder geval weten heel wat agenten ook niet wat die codes betekenen, anders was het een poster hierboven ook nooit gelukt een agent wijs te maken dat het bermlampen waren.

Een 'ouderwetse' H4 lamp is vaak ook 1 lens met meerdere taken - stadslicht dimlicht en grootlicht.

Nog een leuke: originele AE's zijn in feite een dubbele set stadslichten, dus een extra set stadslicht kan haast niet verboden zijn...

Wat betreft last... tja... verkeerd afgestelde lampen zijn inderdaad verblindend, of het nou mistlampen of dimlichten zijn. Sommige mistlichten (o.a. F-kadett) zijn helemaal niet fatsoenlijk af te stellen en stralen gewoon alle kanten op, andere hebben gelukkig wel een scherpe 'afsnijding' in het lichtbeeld en zijn dus wel "sociaal" af te stellen. Hoe dan ook worden meestal alleen de dimlichten afgesteld en nooit naar de mistlampen gekeken... dus als je veel met mistlicht wil gaan rijden, zorg dan in ieder geval ff dat ze goed afgesteld staan.

Staat trouwens ook best gaar, als 1 van de mistlampen de lucht in schijnt en de ander niet. Dus als je het niet doet omdat het sociaal is, doe het dan voor het mooie ;)
E39 540i6 Touring arktissilber

Nick B

Post by Nick B »

Wat een gezeur over mistlampen. De naam zegt het al: MISTlampen. Daar zijn ze voor bedoeld,gebruik ze daar dan ook voor,verder kunnen ze gewoon uit blijven
Post Reply

Return to “Kennisbank”