[E36]Motormanagement/sensor storing
Posted: 05 Apr 2009 18:46
Hallo allemaal,
Het is weer even geleden dat ik hier gepost heb maar ik zit op dit moment met een fijn probleem. Het gaat om een e36 320 van 1992 die een maand geleden ineens slecht begon te lopen. Motor hield enorm in en toerental begon heen en weer te schieten bij stationair toerental en de auto schudde ook heen en weer. Daardoor als tijdelijke "oplossing" de motor in noodloop laten draaien door de lmm eraf te halen. Dit is natuurlijk absoluut geen goede oplossing maar hierdoor bleef de motor nog wel redelijk draaien.
Daarna heb ik via mijn werk voor een mooi bedrag een nieuwe bosch lmm op de kop kunnen tikken en heb ik na het verbinden de auto hem eerst laten inleren. Het leek allemaal aardig maar na 10 minuten rijden begon de auto weer rare fratsen te krijgen dus het toerental begon weer heen en weer te schieten bij stationair en inhouden boven +/- 3000 toeren. Ik had dus het idee om hem uit te laten lezen bij de dealer maar die vroeg een jaar geleden +/- 120 euro als het ondertussen niet al meer is en dat vertik ik eigenlijk. Nou kan ik hem via een monteur van de dealer ook laten uitlezen maar die kan dat niet direct doen en ik wil het nu eigenlijk wel zo snel mogelijk opgelost hebben.
Als de motor nog koud is gaat het prima omdat hij dan eigenlijk ook in een noodloop draait. Pas als hij warm begint te worden gaat het mis. Nou ben ik niet helemaal thuis in zulke storingen op te zoeken maar ik zou zelf zeggen de lambdasonde oid kapot is alleen die is ook +/- een jaar geleden vervangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet weer stuk kan zijn. Dan had ik nog het idee dat misschien de gaspositiesensor stuk kan zijn. Na hem uit te meten kom ik wel op wat vreemde waardes uit, ik meet waardes tussen de 2K en 4K gemeten terwijl hij nog op hetr gasklephuis zat maar aangezien ik niet weet wat de waardes zou moeten wezen kan ik niet beoordelen of deze stuk is. Verder zijn alle slangen die tekenen van scheuren vertoonden allemaal vervangen en is de ICV ook nog schoongemaakt.
Om een lang verhaal kort te houden, klinkt het iemand bekend in de oren of in ieder geval een idee waar ik het beste zou kunnen beginnen te meten/testen?
Het is weer even geleden dat ik hier gepost heb maar ik zit op dit moment met een fijn probleem. Het gaat om een e36 320 van 1992 die een maand geleden ineens slecht begon te lopen. Motor hield enorm in en toerental begon heen en weer te schieten bij stationair toerental en de auto schudde ook heen en weer. Daardoor als tijdelijke "oplossing" de motor in noodloop laten draaien door de lmm eraf te halen. Dit is natuurlijk absoluut geen goede oplossing maar hierdoor bleef de motor nog wel redelijk draaien.
Daarna heb ik via mijn werk voor een mooi bedrag een nieuwe bosch lmm op de kop kunnen tikken en heb ik na het verbinden de auto hem eerst laten inleren. Het leek allemaal aardig maar na 10 minuten rijden begon de auto weer rare fratsen te krijgen dus het toerental begon weer heen en weer te schieten bij stationair en inhouden boven +/- 3000 toeren. Ik had dus het idee om hem uit te laten lezen bij de dealer maar die vroeg een jaar geleden +/- 120 euro als het ondertussen niet al meer is en dat vertik ik eigenlijk. Nou kan ik hem via een monteur van de dealer ook laten uitlezen maar die kan dat niet direct doen en ik wil het nu eigenlijk wel zo snel mogelijk opgelost hebben.
Als de motor nog koud is gaat het prima omdat hij dan eigenlijk ook in een noodloop draait. Pas als hij warm begint te worden gaat het mis. Nou ben ik niet helemaal thuis in zulke storingen op te zoeken maar ik zou zelf zeggen de lambdasonde oid kapot is alleen die is ook +/- een jaar geleden vervangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet weer stuk kan zijn. Dan had ik nog het idee dat misschien de gaspositiesensor stuk kan zijn. Na hem uit te meten kom ik wel op wat vreemde waardes uit, ik meet waardes tussen de 2K en 4K gemeten terwijl hij nog op hetr gasklephuis zat maar aangezien ik niet weet wat de waardes zou moeten wezen kan ik niet beoordelen of deze stuk is. Verder zijn alle slangen die tekenen van scheuren vertoonden allemaal vervangen en is de ICV ook nog schoongemaakt.
Om een lang verhaal kort te houden, klinkt het iemand bekend in de oren of in ieder geval een idee waar ik het beste zou kunnen beginnen te meten/testen?