Dit is mijn 1ste post op deze forum en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik momenteel nog geen BMW rijder ben.
Sinds een kleine 1 jaar ben ik (weer) een lease rijder. Hiervoor heb ik 2 jaar lang privé een Volvo S60 T5 gereden. Echter ik zit te overwegen om na het aflopen van de short-lease contract (2jaar) van mijn huidige wagen (een Passat CC 170 TDI). Weer privé te gaan rijden maar in dit geval met een 2e hands diesel BMW (bij voorkeur 330D

De reden hiervoor is dat ik met een BMW lease wagen mezelf nooit de motorisering + uitrusting kan veroorloven die ik graag zou willen gaan rijden.
Momenteel zie ik voor (relatief) betaalbare prijzen goed uitgeruste BMW’s te koop staan op de diverse online sites. Ik hoop daarom dat ik met de parate kennis van de diverse leden op deze forum de meeste van mijn vragen beantwoord ga krijgen.
Voor circa 6 jaar oude BMW’s van het type 330D of 530D. Met ruime uitrustingen zie ik momenteel prijzen staan die schommelen rond de 17.000 euro.
Vraag 1: Zijn dit redelijke prijzen voor deze modellen? Of doe ik er verstandig aan om nog meer rond te kijken of eventueel zelfs naar Duitsland te kijken voor eventuele import modellen?
Ik heb begrepen dat de huidige prijzen redelijk gedrukt zijn vanwege ondermeer de gevolgen van de krediet crisis.
Vraag 2: Zijn de prijzen van de huidige 2e hands BMW’s inmiddels al op het diepte punt of is deze al geweest en stijgen de toekomstige verkoop prijzen weer? (ik geef toe dit is een lastige vraag om te beantwoorden).
Mijn Volvo S60 T5 koste me 1 jaar terug privé zo’n 654 euro netto per maand (verzekering, belasting, afschrijving, onderhoud kosten).
Vraag 3: Heeft iemand ervaring wat hij netto circa privé kwijt is per maand voor een 330D of zelfs een 530D? (bouwjaar 2004?). Met name de onderhoud kosten voor deze type wagens vind ik erg interessant.
En tenslotte als laatste ik heb zero ervaring met Rear Wheel Drive en ben van plan het komend jaar eerst nog wat korte ritjes te gaan maken met een BMW (Z4) van een kennis van me.
Vraag 4: Zijn er situaties waarmee je met RWD minder goed uit de voeten kan dan met FWD? Ik heb de laatste tijd namelijk allerlei berichten in de kranten gelezen waarin RWD niet gunstig werd beschreven. Dus broodje aap of iets waar ik daadwerkelijk rekening mee dien te houden?
Mijn excuses voor de enorme muur van tekst als mijn eerste mail. En alvast bedankt voor eventuele reacties / antwoorden.