BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Hallo Allemaal, ik ben nieuw op deze forum

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bmwnewbie1
Neutraal

Hallo Allemaal, ik ben nieuw op deze forum

Post by bmwnewbie1 »

Hallo allemaal,

Dit is mijn 1ste post op deze forum en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik momenteel nog geen BMW rijder ben.

Sinds een kleine 1 jaar ben ik (weer) een lease rijder. Hiervoor heb ik 2 jaar lang privé een Volvo S60 T5 gereden. Echter ik zit te overwegen om na het aflopen van de short-lease contract (2jaar) van mijn huidige wagen (een Passat CC 170 TDI). Weer privé te gaan rijden maar in dit geval met een 2e hands diesel BMW (bij voorkeur 330D :D of 530D).

De reden hiervoor is dat ik met een BMW lease wagen mezelf nooit de motorisering + uitrusting kan veroorloven die ik graag zou willen gaan rijden.

Momenteel zie ik voor (relatief) betaalbare prijzen goed uitgeruste BMW’s te koop staan op de diverse online sites. Ik hoop daarom dat ik met de parate kennis van de diverse leden op deze forum de meeste van mijn vragen beantwoord ga krijgen.

Voor circa 6 jaar oude BMW’s van het type 330D of 530D. Met ruime uitrustingen zie ik momenteel prijzen staan die schommelen rond de 17.000 euro.

Vraag 1: Zijn dit redelijke prijzen voor deze modellen? Of doe ik er verstandig aan om nog meer rond te kijken of eventueel zelfs naar Duitsland te kijken voor eventuele import modellen?

Ik heb begrepen dat de huidige prijzen redelijk gedrukt zijn vanwege ondermeer de gevolgen van de krediet crisis.

Vraag 2: Zijn de prijzen van de huidige 2e hands BMW’s inmiddels al op het diepte punt of is deze al geweest en stijgen de toekomstige verkoop prijzen weer? (ik geef toe dit is een lastige vraag om te beantwoorden).

Mijn Volvo S60 T5 koste me 1 jaar terug privé zo’n 654 euro netto per maand (verzekering, belasting, afschrijving, onderhoud kosten).

Vraag 3: Heeft iemand ervaring wat hij netto circa privé kwijt is per maand voor een 330D of zelfs een 530D? (bouwjaar 2004?). Met name de onderhoud kosten voor deze type wagens vind ik erg interessant.

En tenslotte als laatste ik heb zero ervaring met Rear Wheel Drive en ben van plan het komend jaar eerst nog wat korte ritjes te gaan maken met een BMW (Z4) van een kennis van me.

Vraag 4: Zijn er situaties waarmee je met RWD minder goed uit de voeten kan dan met FWD? Ik heb de laatste tijd namelijk allerlei berichten in de kranten gelezen waarin RWD niet gunstig werd beschreven. Dus broodje aap of iets waar ik daadwerkelijk rekening mee dien te houden?

Mijn excuses voor de enorme muur van tekst als mijn eerste mail. En alvast bedankt voor eventuele reacties / antwoorden.

nicolay
3e Versnelling
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998

Re: Hallo Allemaal, ik ben nieuw op deze forum

Post by nicolay »

Welkom!
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, zijn voor mij te specifiek. Dit weet ik wel:
2. Is echt onbeantwoordbaar, de prijs is de prijs, alle toekomstvoorspellingen zijn speculatie. Als het werkelijk duidelijk zou zijn dat de prijs nog verder wegzakte of juist ging stijgen zou het nu al gebeuren.
Wat betreft de RWD: Ik denk dat RWD voor velen hier een van de redenen is BMW te rijden. Het is een veel natuurlijker manier van aandrijving dan FWD. Je kunt je vermogen beter kwijt en de rijdynamiek is over het algemeen beter. Meer fruede am fahren.
Het is wel zo dat je dit ook wel moet waarderen en het vereist wel iets meer betrokkenheid en rijvaardigheid van de bestuurder, al geldt dat laatste eigenlijk helemaal niet meer bij de moderne auto's (zoals ook de auto's die jij op het oog hebt) omdat die de mogelijke gevaren van RWD opvangen met allerlei elektronische hulpsystemen (stabiliteitscontrole e.d.).

Als laatste, wil je nog wat vaker terugkomen op dit forum, verander dan direct je naam maar. Je kunt je type auto ook invullen bij de persoonlijke gegevens en dit kun je later veranderen, je gebruikersnaam niet.

Succes
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

BMWnewbie
Neutraal
Type Auto: BMW 320D dynamic efficiency

Post by BMWnewbie »

Bedankt Nicolay,

Ik heb zoals je adviseerde mijn naam (account) veranderd naar een meer aan de forum gerelateerde naam :)

Tja dat van de prijzen bij 1 en 2 die leken me inderdaad lastig te beantwoorden. Ik hoop wel dat iemand enige hands-on kennis of ervaring heeft met de gemiddelde onderhouds kosten van een 2e hands diesel uit de 3 of 5 serie van het bouwjaar 2004 of jonger.

Dus als ik het goed begrijp zal ik als ik een relatief 'nieuwe' versie van een BMW ga rijden door alle electronica behoed worden voor mijn onbekendheid met RWD? Daar ben ik wel blij mee want volgens enkele collega's (die overigens zelf ook geen RWD rijden) zou ik in de winter bij gladheid veel problemen kunnen krijgen.

Ik heb in ieder geval nog zo'n 8-9 maanden voordat ik echt serieus moet gaan rond kijken. Maar het kan natuurlijk alvast geen kwaad om een beetje rond te gaan kijken voor de noodzakelijke achtergrond informatie :)

Dus nogmaals bedankt voor je reactie!
Huidige wagen Bmw 320D efficient dynamics

http://www.autoweek.nl/autoreview/32070 ... iness-line

vorige wagens:
volkswagen passat cc businessline
Volvo S60 T5
Seat Leon businessline
Peugot 307
Polo

nicolay
3e Versnelling

Post by nicolay »

Er is vast wel iemand die iets weet van gangbare prijzen hier, maar dan moet je echt specifiek van die auto's weten, ik doe dat niet.
Wat je collega's betreft, ik hoor die verhalen ook wel eens, maar er is eigenlijk geen rationele grond voor als je gewoon enigszins je verstand gebruikt met achterwielaandrijving. FWD is vergevingsgezinder, maar je hoeft echt geen coureur te zijn om een BMW in de winter bij deze gladheid te rijden, en dat geldt al helemaal voor de modernste versies. Ik vermoed dat het verhaal over RWD ook de ronde doet vanwege enige jaloezie, de achterwielaangedreven merken zijn vaak premiummerken (BMW, Mercedes).
Je hebt nog zat tijd gelukkig. En een passatCC vind ik een mooie auto, geen straf om daar nog even in te rijden. Al denk ik dat je de BMW's die je op het oog hebt je nog veel meer zullen bevallen.

Bart78
Neutraal
Type Auto: BMW 318ti

Post by Bart78 »

Ik heb juist BMW gekozen vanwege de achterwielaandrijving. Ik heb geen traction control of andere hulpsystemen. Daarnaast heeft achterwielaandrijving ook voordelen. BMW's geven in mijn ogen redelijk veel feedback dus je voelt op tijd wat er gaat gebeuren.

Ik zal niet zeggen dat TC, ESP, ASC niet werken. Maar het zijn hulpsystemen. Verantwoordelijkheid blijft bij de bestuurder. Ik, bijvoorbeeld, TC de laatste paar winterweken absoluut niet gemist. Met winterbanden kan je ook niet met 140km/u over de linkerbaan door de sneeuw jakkeren. Hoewel sommige dat denken en dan verbaast zijn dat ze hun auto total loss rijden... "Huh, maar ik heb toch winterbanden?!".
Je hoeft echt geen coureur te zijn, maar je moet wel je verstand blijven gebruiken. Dat gaat niet alleen op voor het rijden in een BMW, maar voor elke auto waar je instapt.

Wat ik wel wil adviseren is om na aanschaf een rijvaardigheidscursus te volgen in Lelystad. Niet bij de ANWB, maar bij ProDrive. Naast dat het leerzaam is, is het ook echt super leuk! Je leert je auto goed kennen en na deze (halve) dag weet je precies wat er gebeurd als je teveel gas geeft op nat wegdek of met een achterband in een berm teveel gas geeft, etc.

BMWnewbie
Neutraal

Post by BMWnewbie »

Bedankt voor de goede reacties! Hier kan ik wat mee.

Ik ben er mee eens dat het inderdaad geen kwaad kan om na een eventuele aanschaf enkele rijvaardigheid lessen te nemen bij Prodrive. En inderdaad met wat voor een auto je ook rijdt je moet altijd je inzicht gebruiken en gezond verstand 

Heeft iemand ervaring met de gemiddelde hoogte van de onderhoud kosten voor een BMW, liefst 3 of 5 serie met bouwjaar 2004 of hoger?

Ik verwacht namelijk dat deze kosten vanwege de premium status van BMW toch wat hoger komen te liggen dan de kosten die ik bijvoorbeeld voor mijn S60 had. Deze kosten zullen een belangrijke factor vormen in mijn besluitproces of ik toch een lease wagen blijf rijden met een mindere motor + uitrusting. Of een privé 2e hands BMW aanschaf met een sterke motor + luxe uitrusting en veel rij plezier.

vorige wagens:
Volvo S60 T5
Seat Leon businessline
Peugot 307
Polo

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

Welkom hier
Kwa kosten denk ik dat de Volvo duurder is
Ik rij al jaren BMW en m`n baas al jaren Volvo als ik hoor wat voor een rekeningen die krijgt dan wordt het me echt slecht :roll:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

BMWnewbie
Neutraal

Post by BMWnewbie »

Hoi inmiddels zijn we een paar maanden verder maar op dit moment lijkt een eigen prive wagen (2ehands) van het type dat ik op het oog heb nog niet haalbaar te zijn op deze termijn (ik wil niet lenen etc. ). Vandaar dat ik het volgende weekend een proefrit heb aangevraagd voor een lease 320D effiency dynamics. Mocht deze wagen me bevallen dan kan ik hem direkt bestellen via de lease wagenpark beheerder van mijn werkgever.

Vooral het feit dat deze wagen in de 20% bijtelling valt is bijzonder aantrekkelijk. Een alternatieve wagen die ik eventueel op het oog heb is de alfa guillietta 2.0 jtdm (170pk) echter het blijkt dat de alfa dealers niet echt mee werken om een lease rijder een proefrit te laten maken. Dus wat dat betreft lijkt BMW al een streepje voor te hebben :)

Ik laat wel even weten wat het gaat worden.

vorige wagens:
Volvo S60 T5
Seat Leon businessline
Peugot 307
Polo

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

De keuze zou ik persoonlijk niet erg moeilijk vinden.

Ik heb de accountnaam van je eerste post aangepast.

nicolay
3e Versnelling

Post by nicolay »

Ik denk dat ie je wel gaat bevallen, het is zo'n goede en fijne auto. De alfa (wel mooi) zou voor mij al afvallen vanwege de voorwielaandrijving, maar dat is ook persoonlijk.
Laat maar weten, ben benieuwd!

BMWnewbie
Neutraal

Post by BMWnewbie »

Zaterdag 6 nov was het zover!

Ik stond precies om klokslag 10:00 uur bij de dealer op de stoep. En kreeg netjes na wat uitleg de sleutels mee van een gloed nieuwe 320D ED met het standaard business line pakket (dus het pakket die in de 20% bijtelling valt).

De auto zag er piekfijn uit van buiten (standaard BMW blauwe metallic lak) en ook van binnen zag het er allemaal piekfijn uit. Ik heb vrolijk Haarlem verlaten en me voor 2 uur op de snelwegen begeven. En ik moet zeggen het was eerst natuurlijk even wennen maar de wagen rijd perfect wat me opviel was :

Weg ligging ik merkte geen te harde onderstel (in vergelijking met mijn passat cc sportstand) maar ook geen te zachte ‘weke’ onderstel (zoals destijds in mijn Volvo).
- weg ligging = perfect

De stoelen waren niet de standaard stoelen maar sport stoelen. Heb na de rit nog even in ‘ gewone’ stoelen gezeten maar dat was toch wel een verschil.
- (sport) stoelen = uitstekend

Het geen wat me direct opviel was het feit dat ik geen vreemde feedback vanuit de stuur kreeg bij optrekken en stuur handelingen (vanwege achterwiel aandrijving). Het was eerst even wennen maar het geeft een hele andere rij ervaring. Met name de bochten lijken nu veel harder genomen te kunnen worden. :o
- Besturing = perfect

Het feit dat deze wagen een 163 PK motor heeft valt nauwelijks op. Deze motor heeft maar liefst 380 NM koppel (dus ook in de ED versie). Deze wagen trekt mijn huidige passat cc er dus uit. Ik moest op de snelweg regelmatig opletten bij het testen van korte tussen sprintjes dat ik niet over de 170 KM/u schoot zonder dat ik het in de gaten had. :twisted:
- Vermogen = uitstekend

Het interieur was ondanks dat het model type al bijna 5 jaar oud is nog steeds vol luxe met name de pro- navigatie systeem die in de wagen zat was uitmuntend met zijn multi display (kon 2 schermen tegelijkertijd tonen). Tevens was er ook nog 8 GB aan vrije hard disk ruimte. Al bleek volgens de dealer dat je veel sneller via een USB / I-Pod rechtstreeks op de USB aansluiting muziek kon afspelen.
- Interieur = goed.

De geluid niveau in de wagen was ongeveer hetzelfde als in mijn Passat cc ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar het feit is wel dat je in de stad de diesel hoort. Volgens mij is dit bij een benzine model altijd minder. Voor de rest hoorde ik geen kraakjes of andere achtergrond geluiden die storend werken.
- geluid isolatie = goed.

De BMW dealer die me hielp heeft me uitstekend geholpen ik ben dan ook zeer tevreden dit staat in erg contrast met de Alfa dealer(s) die me als Lease rijder niet eens wilden helpen om een proefrit in een Guilietta (170 PK) te laten maken.
- service = uitstekend.

Mijn wagen park beheerder heeft inmiddels de offerte van Athlon ontvangen. En als ik volgende week de handtekening laat zetten dan wordt die via de vrije dealer keuze besteld bij Poelgeest in Haarlem.

Het kromme van de huidige wetgeving is wel dat ondanks dat deze wagen ongeveer 2000 bruto hoger in fiscale waarde is dan mijn passat cc. Hij toch door de 20% bijtelling in combinatie met de lagere lease prijs maandelijks 115 euro netto per maand lager uitvalt in kosten :shock:

Geen slechte deal zou ik zeggen. Het contract van de CC loopt per 24 maart 2011 dus ik hoop maar dat tegen die tijd de BMW gearriveerd is. Anders moet ik tijdelijk een auto uit de pool rijden :duh:

Als ik de wagen binnen heb zet ik wat foto's online en ik ga dan mogelijk een nieuwe review schrijven op autoweek. (eerst die van mijn passat cc afronden..).

gekozen wagen :

320d Sedan EfficientDynamics Edition CL
Saphirschwarz metallic
Kunstleder Sensatec Beige/Beige

Businessline Pro pakket

Specificatie accessoires

F USB-/Audio aansluiting
F Spraaksturing van diverse telefoon-, audio- en
F Bekleding kunstleder Sensatec
F Park distance control (rondom)
F Elektrisch bediend glazenschuif-/kanteldak
F Regen- en lichtsensor
F Navigatiesysteem Professional incl iDrive controller
F Metallic lak
F Automatisch dimmende antiverblindingsbinnenspiegel
F BMW sportstoelen
F M sportstuurwiel
Winterbanden regeling
Snap-in adapter

De overige opties vallen standaard onder het business pakket (bv. xenon lichten etc.)

vorige wagens:
Volvo S60 T5
Seat Leon businessline
Peugot 307
Polo

BMWnewbie
Neutraal

Post by BMWnewbie »

Vrijdag 24 juni 2011 was het eindelijk zover en kon ik mijn nieuwe lease wagen een BMW 320D Efficient Dynamics Edition ophalen.

Uiteindelijk heeft het circa 3 maanden langer geduurd voordat ik de wagen kan ophalen maar dit had te maken met het feit dat mijn werkgever van lease maatschappij was overgestapt vandaar dat het bestellen van de wagen ook moest worden uitgesteld.

Maar goed ik heb foto's bijgesloten van de wagen zoals ik deze in ontvangst mocht nemen bij de dealer. De opties die ik heb besteld zijn:

Een Luxery line pakket (upgrade business line, incl. dakota beige leder, xenon lichten)
Navigatie professional
Parkeersensoren rondom
Licht sensoren.
Schuifdak
USB - aux aansluiting
sportstoelen
sportstuur, M-sport versnelling pook
Aut. Dimmende binnenspiegel
Telefoon voorbereiding + adapter

Ik heb 4400 KM met de wagen gereden en het bevalt me uitstekend.

Dit is de 1ste BMW die ik ooit heb gereden dus de weg ligging is in mijn ogen fenomenaal en ondanks dat het een 20% bijtelling wagen betreft met 163 PK (in plaats van 184 PK) is het een van de vlotste wagens die ik heb gereden. (8-8,2 sec naar de 100).

Vooral het gemak en snelheid waarmee je met een 3-serie bochten kunt nemen verbaasd me iedere keer weer:) In de 1ste instantie was ik enigszins bezorgd betreffende het achterwiel aandrijving, echter zolang het droog is en je logisch blijft nadenken en dus niet te vroeg 'vol' gas geeft voor het einde van een bocht. Is er feitelijk niet veel aan de hand en de nodige elektronica helpt natuurlijk ook braaf mee:)

Kortom ik hoop de komende 4 jaar nog enorm veel plezier te mogen beleven van deze wagen. En het is me nu duidelijk geworden dat ik een echte BMW 'addict' geworden ben.

Overigens nu 3-4 maanden later komt de nieuwe 1-serie eraan en deze schijnen allemaal ook in de 20% bijtelling te vallen. Op zich had dat model me ook wel een interessante optie geleken echter ik merk nu al dat ik qua bagage met een 3-serie niet echt veel ruimte over heb als ik op vakantie ben geweest met mijn vriendin en dochtertje :)

Ik kon helaas de foto's niet klein genoeg krijgen om als bijlage bij te sluiten. Vandaar mijn link naar mijn auto week review waar wel foto's bij staan.

vorige wagens:
Volvo S60 T5
Seat Leon businessline
Peugot 307
Polo

Reflxxx
Neutraal
Type Auto: E36