Hallo,
Ik ben Kim en ben nieuw hier op het forum zal opeen later tijdstip verder kennismaken.
Naar aanleiding van het volgende een vraagje, ik heb een leuke bmw 5 serie gezien uit '96 wat ik begrepen heb van de verkopende partij is dat de bonbine niet helemaal 100% is aangezien ik een leek ben wat betreft autotechniek heb ik wel een vervolg vraag hierover.
Wanneer dit betreffende onderdeel niet goed is kan dit schade opleveren aan de motor?
-is het een dure reparatie of is het zelf te doen?
-wat zijn de kosten van een nieuwe bonbine?
-zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden betreffende dit model van dit bwjr?
-wat is het gemiddelde verbruik van de 523i?
Een hoop vragen maar als iemand mij verder kan helpen dan verneem ik het graag.
Mvg Kimmy
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
5 serie bwjr 1996
Moderator: Moderator Team
Re: 5 serie bwjr 1996
hallo Kimmy,
We praten waarschijnlijk over een bobine en daarvan zitten er 6 stuks in de 523i, als daar één of meerdere van stuk zijn kun je die relatief makkelijk vervangen, het is de cover waar BMW op staat demonteren en jahoor daar zie je ze en met twee boutjes per bobine. Als je die twee boutjes los draaid en natuurlijk eruit haalt en je klikt de stekker los dan trek je de bobine erzo uit en dat was het, Check dan ook gelijk de bougie want je bent er dan toch al. Ja wat kost een bobine kijk op één van de fantastische bmw site's daar vindt je gerust wel een prijs of de desbetreffende informatie omtrent de bobine's, en ja de motor vindt het niet zo lekker als er één of meerdere bobine's het niet doen je creeert toch onbalance wat lijd tot schade.
Ik kan je niet zoveel vertellen over dit model ik rij zelf een E36 323i touring het zijn wel dezelfde motoren, misschien kan iemand anders dat voor je beantwoorden.
Met mijn beemer rij ik bij constant 80km/u 1op 14,5 en bij constant 120km/u 1 op 12,5 dan zal die 5 serie iets meer verbruiken want hij is toch zwaarder.
Ps een bobine kost ongeveer 60 euro.
ik hoop dat ik je beetje op weg geholpen heb en anders hoor ik het wel oke Kimmy.
We praten waarschijnlijk over een bobine en daarvan zitten er 6 stuks in de 523i, als daar één of meerdere van stuk zijn kun je die relatief makkelijk vervangen, het is de cover waar BMW op staat demonteren en jahoor daar zie je ze en met twee boutjes per bobine. Als je die twee boutjes los draaid en natuurlijk eruit haalt en je klikt de stekker los dan trek je de bobine erzo uit en dat was het, Check dan ook gelijk de bougie want je bent er dan toch al. Ja wat kost een bobine kijk op één van de fantastische bmw site's daar vindt je gerust wel een prijs of de desbetreffende informatie omtrent de bobine's, en ja de motor vindt het niet zo lekker als er één of meerdere bobine's het niet doen je creeert toch onbalance wat lijd tot schade.
Ik kan je niet zoveel vertellen over dit model ik rij zelf een E36 323i touring het zijn wel dezelfde motoren, misschien kan iemand anders dat voor je beantwoorden.
Met mijn beemer rij ik bij constant 80km/u 1op 14,5 en bij constant 120km/u 1 op 12,5 dan zal die 5 serie iets meer verbruiken want hij is toch zwaarder.
Ps een bobine kost ongeveer 60 euro.
ik hoop dat ik je beetje op weg geholpen heb en anders hoor ik het wel oke Kimmy.
E36 323i Touring non M-techniek
Re: 5 serie bwjr 1996
Hallo Ray,
Bedankt voor je tips, was er inmiddels achter dat er zes stuks aanwezig zijn in de 523 en dat ze al niet zo prijzig zijn scheelt een slok opeen borrel.
Nu een volgende vraag aangaande deze bobine's wanneer één ervan kapot zou zijn, dan zou je dit in eerste instantie toch moeten merken aan het starten??.
Verder heb ik toen ik de auto starte weinig gemerkt hiervan, moet er wel bij zeggen dat de motor warm was,hij bleef heel netjes op toeren geen schommelingen,maar je hoort hem wel een beetje anders draaien als anders zegt de huidige eigenaar .
Hij is uitgelezen en daar kwam het bobine verhaal vandaan nu alleen nog achterhalen welke van de zes er niet meer naar behoren werkt.
Gr Kimmy
Bedankt voor je tips, was er inmiddels achter dat er zes stuks aanwezig zijn in de 523 en dat ze al niet zo prijzig zijn scheelt een slok opeen borrel.
Nu een volgende vraag aangaande deze bobine's wanneer één ervan kapot zou zijn, dan zou je dit in eerste instantie toch moeten merken aan het starten??.
Verder heb ik toen ik de auto starte weinig gemerkt hiervan, moet er wel bij zeggen dat de motor warm was,hij bleef heel netjes op toeren geen schommelingen,maar je hoort hem wel een beetje anders draaien als anders zegt de huidige eigenaar .
Hij is uitgelezen en daar kwam het bobine verhaal vandaan nu alleen nog achterhalen welke van de zes er niet meer naar behoren werkt.
Gr Kimmy
Re: 5 serie bwjr 1996
Hoi Kimmy,
Starten doet hij goed op vijf cilinders alleen trilt de motor iets en klinkt hij een beetje rommelig, bij een vier cilinder kom je daar toch sneller achter dat er iets niet klopt.
Een test die je zelf kan uitvoeren is: je klikt de eerste bobine los en start de motor en luister en voelt hoe de motor zich gedraagt, je zet de motor af steekt de stekker erweer op en haalt een andere bobine los en doe het zelfde als de voorgaande en als er echt een rottige bobine tussen zit kom je er zo achter welke niet goed is want dan gaat de motor nog vreemder lopen pffffffff wat een uitleg ik hoop dat je het nog begrijpt, een garage zal deze methodiek niet goed keuren maar het werkt wel en het kost niets en je maakt er ook nog eens niks stuk mee.
Toch even een vraagje, heb of ga je de auto kopen want als het gaat om 60 euro voor een bobine dan zou de huidige eigenaar dit beter zelf op kunnen lossen ten eerste heb jij daar een goed gevoel bij en ten tweede moet dat de eigenaar qua verkoop ook een goed gevoel geven toch.
Tevreden??????? haha
Starten doet hij goed op vijf cilinders alleen trilt de motor iets en klinkt hij een beetje rommelig, bij een vier cilinder kom je daar toch sneller achter dat er iets niet klopt.
Een test die je zelf kan uitvoeren is: je klikt de eerste bobine los en start de motor en luister en voelt hoe de motor zich gedraagt, je zet de motor af steekt de stekker erweer op en haalt een andere bobine los en doe het zelfde als de voorgaande en als er echt een rottige bobine tussen zit kom je er zo achter welke niet goed is want dan gaat de motor nog vreemder lopen pffffffff wat een uitleg ik hoop dat je het nog begrijpt, een garage zal deze methodiek niet goed keuren maar het werkt wel en het kost niets en je maakt er ook nog eens niks stuk mee.
Toch even een vraagje, heb of ga je de auto kopen want als het gaat om 60 euro voor een bobine dan zou de huidige eigenaar dit beter zelf op kunnen lossen ten eerste heb jij daar een goed gevoel bij en ten tweede moet dat de eigenaar qua verkoop ook een goed gevoel geven toch.
Tevreden??????? haha
E36 323i Touring non M-techniek
-
nicolay
- 3e Versnelling
- Posts: 536
- Joined: 12 Mar 2009 00:13
- Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
- Location: Den Dolder
- Age: 43
Re: 5 serie bwjr 1996
Totaal mee eens, zonder al te veel verstand van techniek kun je beter een probleemloze auto kopen..ray323i wrote: Toch even een vraagje, heb of ga je de auto kopen want als het gaat om 60 euro voor een bobine dan zou de huidige eigenaar dit beter zelf op kunnen lossen ten eerste heb jij daar een goed gevoel bij en ten tweede moet dat de eigenaar qua verkoop ook een goed gevoel geven toch.
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.
Re: 5 serie bwjr 1996
Ach ja het leven zit vol verassingen we gaan het merken hoe het uitpakt.
Overige info zoals Nap-facturen-onderhoudshistorie is aanwezig .
Alvast bedankt voor de info hebben we weer wat geleerd.
Overige info zoals Nap-facturen-onderhoudshistorie is aanwezig .
Alvast bedankt voor de info hebben we weer wat geleerd.
