BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Bezinemeter of vlotter defect (?)

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Maheelse
Neutraal
Type Auto: 328i Cabrio

Bezinemeter of vlotter defect (?)

Post by Maheelse »

Collegae,
Gisteren onder het rijden met mijn e36 328i cabrio met bijna volle tank, was ineens de tank leeg; de meter geheel naar links en rode lamp (benzine op) aan.
Onder de achterbank de kabels gecontroleerd; geen resultaat.
Moet ik overigens voor de vlotter bij de opening aan de bestuurderskant zijn?
Kan ik die vlotter doormeten met een ohmmeter (waarden?)
De instrumentpaneeltest heb ik uitgevoerd en de benzinemeter werkt goed.

Graag jullie advies.
Groet,
Herman

NB: weet iemand wat de testen van het instrumentpaneel precies voorstellen?

rajino
Neutraal

Re: Bezinemeter of vlotter defect (?)

Post by rajino »

Heb hetzelfde, nu rijdt ik telkens op de gok...
De vlotter kun je volgens mij niet testen of hij kapot is of niet.
Ik testte hem maar drijven doet hij sowieso op water/benzine...
Denk eerder toch dat het de kabels zijn of aansluiting op de vlotter.
Vlotter zit bij mij achter de bijrijderskant :(

Topic Author
Maheelse
Neutraal
Type Auto: 328i Cabrio

Post by Maheelse »

OK dank voor je reactie.
Vwb testen van de vlotter dacht ik alleen aan (elektrisch) doormeten.

Om zelf lost te halen heb ik zo mijn twijfels. Ik rook niet maar heb wel respect voor benzine...

Even afwachten of nog meer adviezen volgen.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Vlotter kan je zelf doormeten door middel van een weerstandmeting.

Raadzaam is wel om hem er dan uit te nemen en hem over ze gehele meetbereik te meten je zal de weerstandwaarden dan zien veranderen.

Lijkt mij wel raadzaam eerst eens de bedr. te controleren op het tankvlotter wat ook mogelijk is is dat er een draadje aan de onderzijden van het tankvlotter los ligt dit heb ik al eens eerder meegemaakt.

Er zijn misschien geen zekeringen defect?

Volgens mij heb je twee vlotters eentje links voor de helft tot vol en eentje rechts voor de helft tot leeg maar dit weet ik niet zeker je moet zoiso dus de rechter hebben.

Succes.

Bowen
Neutraal
Type Auto: 2 x E36

Post by Bowen »

Bij mij gebeurde precies hetzelfde, de meter sloeg ineens uit en vervolgens weer aan. Na wat zoeken op het internet blijkt inderdaad dat het zwarte draadje van de vlotter meestal de boosdoener is en dus de oorzaak. Blijkbaar is dit een bekend BMW kwaaltje. Zwart draadje eruit geknipt en vervangen voor een nieuwe en het werkt allemaal weer als vanouds.

V.w.b. het vervangen..... het is geen lastig klus, maar stinkt wel. Achterbank eruit, zwarte afdekplaat losschroeven (achter stoel bijrijder) , en dan de stekkertjes losmaken. De slangklem losmaken van de brandstofleiding (dus zorg ook dat je op voorhand een nieuw klemmetje hebt) en dan met een botte schroevendraaier en hamer de grote afsluitring tegen de klok in los kloppen. Voorzichtig de vlotter eruit tillen, recht naar boven en iets meedraaien en kantelen.

Makkelijkste is om de vlotter droog te blazen. Aan het zwarte draadje is op het oog waarschijnlijk niets te zien, maar als je er aan trekt laat het waarschijnlijk los aan de kant van de dop. Ik heb 'm eruit geknipt en een nieuwe erin gesoldeerd, nu werkt alles weer helemaal super :ja:

Klus van een uurtje als je de tijd neemt, en het is leuk om te zien dat het weer werkt.

En je kan je meters heel simpel testen, houd de km reset knop ingedrukt, draai het contact aan naar stand 1, en zodra je test ziet laat je de knop weer los. Dan zie je snel genoeg of je meters werken.

En voor ik het vergeet, het heeft geen zin om aan de draadjes te morrelen om te kijken of er een breuk in zit. Er zit namelijk een vertraging in van z'n 30 seconden voordat de meter terugvalt als je het contact met de vlotter verbreekt. Dit is waarschijnlijk om een rustige brandstofmeter te realiseren. Als je de stekker loshaalt zul je zien dat het bijna 30 sec duurt voordat de meter het ook doorheeft en uitvalt.
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”