het welbekende probleem trof mij ook vandaag, e mijn kofferklep ging alleen nog handmatig open en al zoekende naar het probleem trof ik een gebroken draad in de kabelboom (en binnnekort nog wel een a twee zo te zien aan de bedrading)
nu wil ik de gebroken draad op een goede manier herstellen (momenteel met een half kroonsteentje zodat het rubber er nog om en in kon en ik de kofferbak iig open kan doen met de sleutel)
mijn vraag is hoe kan ik dit het beste goed doen?
ik dacht zelf aan van die krimphoesjes voor het reeds gebroken draadje en is er een manier om te voorkomen dat de andere draden ook "breken"? of moet ik deze allen doorknippen en opnieuw verbinden met zo een hoesje? of iets anders dan..
ik lees op google veel "de draden vervangen" maar hoe doe je zoiets dan want ik heb even achter die klep gekeken en die deed ik snel weer dicht wat een bedrading :S haha want dat lijkt me geen simpele klus? of bedoelen ze daarmee alleen het gedeelte wat steeds buigt?
Jammer dat dit voorkomt, ik blijf er bij dat het een foute gekozen draad soort is, dit is net iets te stug, daardoor krijg je draad breuk.
Het beste is om de hemel te verwijderen, en de bekleding van de achterklep, als het om een touring gaat.
Steek gerust een heel eind buiten de kofferklep en in de kofferklep een geheel nieuwe kabelboom, de rest zal spoedig volgen.
Neem echt soepele draad, en soldeer de verbindingen allemaal, geen AMP schoentjes of kabelschoentjes, hoe je die dingen ook wilt noemen, datr geeft op den duur weer een berg slechte contacten.
de draadlassen die bedek je weer met krimpkousjes, deze heb je in 2 soorten, met en zonder lijm, iok kies dus altijd voor de lijm variant, is ook lekker stevig.
Als de kabelboom weer is hersteld, omwikkel deze dan met de uiterste zorg, maak de boom niet te stug, want dan kan de draad weer breken, dus soepel houden is het beste.
Leg de draad ook niet te strak vast, zodat de kabelboom de ruimte heeft, hij moet ook niet knel komen zitten tussen het scharnier.
Maar wel zo dat hij de ruimte heeft.
Bekijk ook goed, dat er nergens geen scherpe punten aanwezig zijn, die de kabelboom kunnen vernielen.
Als aan alle items is voldaan, dan zal deze vernieuwde kabelboom best weer lang meegaan.
maar het maakt ook helemaal niets uit, of het nu een sedan is of een touring, ze hebbeb beide hetzelfde probleem.
En dat is erg jammer.
Maar het is bij beide goed te repareren, wel een eind buiten de slijtplek vernieuwen.
En gebruik geen kabelschoentjes, soldeer alles en doe er natuurlijk eerst krimpkousjes overheen voor het solderen!
gebruik vervolgens soepele draad, en neem goede vulkaniserende tape, deze smelt lekker in elkaar over en word een kompacte massa, er komt geen druppie meer in die kabelboom.
Maak vervolgens de boom weer op de bevestigingspunten vast, zorg dat deze lekker losjes opgehangen is, en niet te strak gespannen staat, schgavem mag natuurlijk ook niet voorkomen, want dan krijg je weer naderhand met hetzelfde prbleem te maken.
Eeven kijken waar de kabelboom beschadigd is, en aan de han daarvan ga je te werk.
Er dient natuurlijk het een en ander losgehaald te worden, maar dat is het ergste nu ook weer niet!
Leuk werk is het niet voor ons allemaal, ik heb er weinig problemen mee, ik heb heel veel kabelboom beschadigingen opgelost in de import auto's uit de US, daar snoeit men heel erg graag in de kabelbomen als er telkens een zekering stuk gaat, na een paar maal zet men gewoon de kniptang in de boom en knippen het probleem op deze wijze weg, of het nu nog wel werkt of niet, dat kan ze daar geen biet schelen!
Dus bij 9 van de 10 oldies moest ik een nieuwe kabelboom gaan maken en weer inbouwen.
Ik zei al, niet iedereen is er van gecharmeerd.
maar een hobby voorziet niet alleen leuke klusjes, ze kunnen dus wel eens eentonig zijn en saai, maar zijn best te doen hoor.
Neem er gewoon de tijd voor, en ga er eens lekker rustig voor zitten, het komt best helemaal goed.
Nooit een kabelschoentje gebruiken, maar altijd solderen, voordat er gesoldderd word, een krimpkousje op de draad schuiven, en na het solderen even dit kousje krimpen door de warmte van de soldeerbout er net langs te houden, niet raken!
Zo doe je alle draadjes, en neem wel de draden voldoende lang!
Ja als je het vaak doet of gedaan heb is het natuurlijk makkelijker ) ik vind het niet erg om los te gaan halen etc. maar ik weet nie hoe of wat het zit en wat er los moet...
en als ik het ga doen, waar moet ik draad halen en kan je dat in al diezelfde kleuren halen?
aan de andere kant denk ik
Kan ik de nu gebroken draad dan niet weer aan elkaar solderen en dan zo een krimpkousje eromheen doen?
Het loshalen en weer verbinden op de breuk is echt niet aan te raden, dat word veel te stug, en zal binnen zeer korte tijd weer afbreken, zonde van de moeite. Niet doen dus.
Draadsetjes zijn verkrijgbaar, weet enkel niet of dit bij de dealer te verkrijgen is, ondanks dit veelvuldig voor komt.
En helaas is het ook geen losse kabelboom ook, dus dat gaat ook niet lukken om dit te bestellen, en al was deze dan te bestellen, dan zou het best eens prijzig kunnen zijn.
Ik denk dus of via Marktplaats zoeken of anders ebay.de daar heb ik wel de draadsetjes zien staan, de kosten weet ik helaas niet, want ik heb er niet op gelet.
Anders even de kabelboom een stukje openpellen, en de kleurcodes bekijken van de draad.
dan naar een autosloperij, en een goed stuk uit een bestaande boom halen, natuurlijk wel een eind bij de breukgrens vandaan, en een goede meter lang.
Vaak zitten de kabelbomen verscholen in de scharnieren bij een touring, bij de sedan misschien ook, maar het kan zomaar zijn, dat deze door het achterscherm heen loopt met een doorvoerrubber, bij mijn A6 was dit het geval, maar dat is geen BMW.
Ik heb dus zelf een E39 touring, en heb er gelukkig nog geen last van, ik zal binnenkort eens een blik werpen hoe de kabelboom er bij ligt, ik moet wel een groot gedeelte de hemelbekleding loshalen, maar dat is geen probleem.
Ja, natuurlijk is het gemakkelijker als je het al vaker gedaan hebt, maar vergeet natuurlijk niet, dat ik ook ooit heb moeten beginnen daar mee.
enkel denk ik nooit na, voor dat ik er aan ga beginnen, dan kan je jezelf ook niet drukmaken van te voren, en dat is ook heel veel waard.
Gerepareerd krijgen, dat lukt altijd, het kan dan soms ietsje langer werken zijn, maar dan heb je ook wat!
ik kijk nooit naar het aantal uren dat ik bezig ben, in elk geval verveel ik me dan ook nooit.
Een stuk kabelboom een voor een er uit knippen en repareren, daarna de volgende draad, zo bouw je alles weer netjes op.
Ik heb al veel rottiger klussen gehad bij de import uit de US, hele komplete kabelbomen moeten maken en opbinden, en inwikkelen, alle connectoren op de kabelbomen monteren, ik heb daarvoor zelf speciale tooltjes gemaakt om de kabelbomen te kunnen ompluggen, dus alle draden weer in de stekkerverbindingen drukken en er uit plukken.
Nu waren het veelvuldig engelse sportauto's dus de bedrading was en is nu nog steeds dezelfde kleurcode, enkel de lengte verschilt. de connectors zijn ook nog allemaal precies hetzelfde, enkel zitten ze anders ingeplugd, dus loshalen en anders inpluggen.
Dus was ik vaak dagen bezig om de sloper te ontmantelen van zijn kabelboom, we hadden dan lekker veel bedrading voor een appel en een ei, bijwijze van spreken.
Natuurlijk heb ik veel vrienden die een autobedrijf hebben, of een demontage bedrijf, dat scheelt in de kosten.
Dus ik zal eerdaags ook eens even gaan kijken hoe het er bij staat, met de kabelboom.
Mocht deze een begin hebben van deze kuren, dan ga ik even snel naar de sloperij, en even een deel van een kabelboom er uit sleuren.
Daar vragen ze bijna niets voor, het is een weinig gevraagd gedeelte van een auto, deze kabelbomen gaan vaak altijd mee naar de schredder, en worden daar weer vernietigd.
Dus even bekijken beste Mike, moeilijk is het niet.
Wel de kabelboom ruim repareren bij de breuk vandaan.
Ik kon het even niet laten, ik heb het nog eens bekeken voor de bedrading, deze schijnt los verkrijgbaar te zijn.
Weet enkel niet of het via de dealer zal lukken.
Kijk eens op de site van : bmwfans.info
Daar kan je dus de gegevens van jou auto helemaal invoeren, je kan daar eigenlijk alles vinden wat er voor jou auto te verkrijgen is, zo ook alle kleuren bedrading, ik stond er even van te kijken!
alle onderdelen, enkel dien je bij de prijs nog de BTW er bij op te tellen, dan zit je al aardig goed met de prijs, let wel, ik neem dit altijd als een richtprijs!
dat is wel een goed idee om een stuk van de kabelboom op de sloop te halen, binnenkort maar eens kijken dan
ik had die gegevens idd ook van de dealer gekregen maar die was bang dat ik het deel van €800 euries nodig had...