BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
e46 318i loopt op slecht (koud) slaat af (opgelost!!)
Moderator: Moderator Team
-
bimmer
- 4e Versnelling
- Type Auto: 318i (E46)
e46 318i loopt op slecht (koud) slaat af (opgelost!!)
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem.
Ik worstel nu al een aantal maanden met het volgende probleem: Als de buitentemperatuur onder de 15 graden ligt dan loopt mijn BMW bij koude start op 3 cilinders. (tijdens uitlezen geeft hij aan misfire cil. 1) Bij rijden blijft de auto ook uitslaan, door te compenseren met het gaspedaal kan ik hem lopend houden, geef ik echter teveel gas dan krijg ik iets dat lijkt op een backfire. Hier ben ik al een paar x van geschrokken. Bij warme motor gebeurd dit niet.
Als de auto warm is is er niets meer aan de hand, melding resetten en komt ook niet meer terug.
Ik heb al veel geld verspijkerd aan dingen die het niet zijn zoals:
Bougies
Luchtmassameter
Lambasonde
Benzinefilter
Stappenmotor
Luchtfilter
Gaskleppenhuis is gereinigd.
Deze zijn allen nieuw en werken optimaal. Mijn vraag is dan ook wat kan dit nu zijn. Als ik de auto koud start bij een buitentemperatuur van 20 graden dan doet bovenstaand verschijnsel zich NIET voor.
Wie helpt me dit raadsel op te lossen. Mijn monteur denkt aan een defecte injector, maar mijn inziens zou hij dan ook bij 20 graden slecht moeten lopen.
Ik worstel nu al een aantal maanden met het volgende probleem: Als de buitentemperatuur onder de 15 graden ligt dan loopt mijn BMW bij koude start op 3 cilinders. (tijdens uitlezen geeft hij aan misfire cil. 1) Bij rijden blijft de auto ook uitslaan, door te compenseren met het gaspedaal kan ik hem lopend houden, geef ik echter teveel gas dan krijg ik iets dat lijkt op een backfire. Hier ben ik al een paar x van geschrokken. Bij warme motor gebeurd dit niet.
Als de auto warm is is er niets meer aan de hand, melding resetten en komt ook niet meer terug.
Ik heb al veel geld verspijkerd aan dingen die het niet zijn zoals:
Bougies
Luchtmassameter
Lambasonde
Benzinefilter
Stappenmotor
Luchtfilter
Gaskleppenhuis is gereinigd.
Deze zijn allen nieuw en werken optimaal. Mijn vraag is dan ook wat kan dit nu zijn. Als ik de auto koud start bij een buitentemperatuur van 20 graden dan doet bovenstaand verschijnsel zich NIET voor.
Wie helpt me dit raadsel op te lossen. Mijn monteur denkt aan een defecte injector, maar mijn inziens zou hij dan ook bij 20 graden slecht moeten lopen.
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Type Auto: bmw e12 528 1976
Re: e46 318i loopt op 3 cilinders (koud)
ik denk eerder als je die heb.. bougie kabels of je verdeler.. weet niet precies hoe dat zit bij jouw maar anders dat eens nakijken.. wat je e.v.t. ook kan doen is even een injectorreiniger er door de doen..
gr Arjan
gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
-
bimmer
- 4e Versnelling
Een verdelerkap heeft deze auto niet, bougiekabels zitten aan de bobine vast.(is een geheel) Zijn doorgemeten en oke bevonden.
Wat voor type motor heb je? Een M43 of een N42/45/46
Dat is een makkelijke, die weet ik.Kerim wrote:Wat voor type motor heb je? Een M43 of een N42/45/46
318The 318 was introduced in 1998 , the 1.9 L BMW M43.[18] However, it was designated the M43B19TU (technical update) and had dual balancing shafts which increased horsepower to 118 hp (88 kW) and torque to 180 N·m (133 ft·lbf).
-
bimmer
- 4e Versnelling
m43 dus. Lijkt alsof de choke niet werkt en te weinig benzine inspuit.
En heb je de koelvloeistoftemperatuursensor (voor de DME) al gecontroleerd/vervangen. Bij koude start heeft hij wat meer brandstof nodig. Maar als zeg maar de sensor aangeeft dat de motor op temperatuur is, zal ie niet dat beetje extra inspuiten.
Heb je ook weleens in de stekkers van de DME gekeken? Heb weleens 1 gehad dat de koelvloeistofsensor is gaan lekker en door de kabelboom in het brein terecht komt. Komt nog weleens voor bij deze types...
Heb je ook weleens in de stekkers van de DME gekeken? Heb weleens 1 gehad dat de koelvloeistofsensor is gaan lekker en door de kabelboom in het brein terecht komt. Komt nog weleens voor bij deze types...
-
bimmer
- 4e Versnelling
Met live-data de koelvloeistofsensor uitgelezen en lijkt te werken. Gaf na 5 min rijden 62 graden aan en bleef stijgen.
Foutmelding op de lambda en hfmsensor gaf hij wel aan tijdens uitlezen. Lambdasonde is echter nieuw. Na resetten kwam deze ook niet meer terug. Misfire op cil. 1 geeft hij niet meer aan. Na het resetten liep hij ook gelijk een stuk beter. Moet nu eerst weer wachten tot morgenvroeg wil ik nieuwe foutmeldingen kunnen uitlezen. Zoals eerder gezegd bij warme motor loopt hij goed. (ik heb het topictitel daarom ook maar aangepast, aangezien hij nu wel op 4 cilinders blijkt te lopen)
De temperatuursensor op de airintake gaf 32 graden aan, terwijl het buiten nog geen 15 was. Ik weet niet in hoeverre de motortemperatuur invloed heeft gehad.
Ben dus nog niet echt iets wijzer geworden. Als ik het niet gauw vind dan gaat hij er binnenkort toch uit. Zoals het nu gaat lijkt het me dat hij in de winter zeker niet zal starten, en ik zal me toch in de winter ook moeten verplaatsen.
Foutmelding op de lambda en hfmsensor gaf hij wel aan tijdens uitlezen. Lambdasonde is echter nieuw. Na resetten kwam deze ook niet meer terug. Misfire op cil. 1 geeft hij niet meer aan. Na het resetten liep hij ook gelijk een stuk beter. Moet nu eerst weer wachten tot morgenvroeg wil ik nieuwe foutmeldingen kunnen uitlezen. Zoals eerder gezegd bij warme motor loopt hij goed. (ik heb het topictitel daarom ook maar aangepast, aangezien hij nu wel op 4 cilinders blijkt te lopen)
De temperatuursensor op de airintake gaf 32 graden aan, terwijl het buiten nog geen 15 was. Ik weet niet in hoeverre de motortemperatuur invloed heeft gehad.
Ben dus nog niet echt iets wijzer geworden. Als ik het niet gauw vind dan gaat hij er binnenkort toch uit. Zoals het nu gaat lijkt het me dat hij in de winter zeker niet zal starten, en ik zal me toch in de winter ook moeten verplaatsen.
-
bimmer
- 4e Versnelling
Re: e46 318i loopt op slecht (koud) slaat af
Ik heb iets gelezen over vanospakkingen/rubbers welke versleten zijn en dan bij koude motor slecht lopen tot gevolg heeft.
Iemand een idee of ik Vanos heb in mijn M43? En of dit het euvel kan zijn?
Iemand een idee of ik Vanos heb in mijn M43? En of dit het euvel kan zijn?
Helaas een M43 heeft geen Vanos
Heb je weleens de brandstofdruk gemeten?
-
bimmer
- 4e Versnelling
Probleem eindelijk gevonden.
Omdat er een nieuwe lmm op de auto geplaatst was, zocht ik daar het probleem niet in. Het betrof echter een imitatie. En deze werkt dus perfect als de motor warm is, maar bij koude motor functioneert deze niet. Ben er uiteindelijk achtergekomen doordat het verbruik van 1 op 12 naar 1 op 8,5 is teruggelopen.
Waarschuwing aan iedereen!!! KOOP GEEN IMITATIE LUCHTMASSAMETER. Dit is vragen om problemen.
En ben je toch zo eigenwijs, ik heb er nog 1 liggen die slechts 2 maanden ca. 2000 km in de auto heeft gezeten. Voor een tientje mag je hem hebben.
Omdat er een nieuwe lmm op de auto geplaatst was, zocht ik daar het probleem niet in. Het betrof echter een imitatie. En deze werkt dus perfect als de motor warm is, maar bij koude motor functioneert deze niet. Ben er uiteindelijk achtergekomen doordat het verbruik van 1 op 12 naar 1 op 8,5 is teruggelopen.
Waarschuwing aan iedereen!!! KOOP GEEN IMITATIE LUCHTMASSAMETER. Dit is vragen om problemen.
En ben je toch zo eigenwijs, ik heb er nog 1 liggen die slechts 2 maanden ca. 2000 km in de auto heeft gezeten. Voor een tientje mag je hem hebben.