BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Multiriem piept

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
OnNo_4
Neutraal
Type Auto: 318Ci E46 Coupe

Multiriem piept

Post by OnNo_4 »

Hoi,

Al een lange tijd piept mijn multiriem. In eerste instantie dacht ik dat dit met het vervangen van de riem wel opgelost zou zijn. Helaas was dit niet het geval en zodoende ook de spanner vervangen waardoor het piepen wel minder is geworden, maar nog niet weg.

Betekent dit dat ik al mijn rollen moet vervangen of kan de oorzaak ergens anders liggen?
Altijd vervelend die bumperklevers voor je....

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Multiriem piept

Post by MAd »

Hallo beste OnNo,

Ja, komt bekend voor.

Ik weet niet welk merk multisnaar je gebruikt hebt, beste OnNo.
Maar ik heb al vaker gehoord en gelezen, dat wanneer je een Gates multisnaar gebruikt, dat dit de oorzaak kan zijn.

Vergeet nooit om de spanner te controleren of te vervangen, want daar kan je ook de fout mee ingaan, gezien je het slippen van de snaar al had voor het vernieuwen.

Kijk ook of de omkeer rollen soepel lopen zonder strakke punten, en ook de poulies van de waterpomp en de dynamo.
Ale deze zaken dienen wel soepel te draaien zonder zware punten, de spanner dient ook uitmuntend te werken, anders word de multiriem niet gespannen zoals het hoort.

Maar over de Gates multisnaar hoor ik wel vaker enige klachten via de fora van BMW, ik zelf heb onlangs ook de Gates multisnaar gemonteerd, maar heb er nog niet mee gereden, wel de motor ontlucht en heb niets waar genomen, verder heb ik ook geen klachten gehoord bij de grossier, deze wisten ook niets.
Het schijnt volgens een aantal personen te kunnen liggen aan de maatvoering bij de Gates multisnaar, dat deze iets te lang zou kunnen zijn. Zij dwepen natuurlijk met de orginele snaren van BMW. Ik deel deze mening niet helemaal, gewoon omdat ik die ervaring niet kan bevestigen, en nooit een klacht heb gehad over de Gates snaren! Ik gebruik altijd Gates snaren.
Sommigen beweren zelfs, dat de vrijloop poulie defect gegaan is van hun dynamo, wat ik overigens wel erg frapant zou vinden, en zeer toevallig.

Bij de andere merken auto's heb ik nog nooit enige klachten gehad over de Gates snaren.

Dus of de klacht nu serieus genomen dient te worden, ik heb geen idee daar over, ik heb geen klachten in elk geval.

Het kan dus wel een type gebonden klacht zijn, bij mijn E39 525 i in elk geval nog niet.

Succes, kijk anders eens op een aantal BMW fora, zoals BMW.startpagina.nl/prikbord daar heb ik dus deze klacht over de Gates multisnaar gelezen, ik heb er zelfs een vraag/ sugestie over gesteld, maar heb daar geen antwoord op gekregen, misschien als u er ook eens een opmerking over maakt, wie weet.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
OnNo_4
Neutraal
Type Auto: 318Ci E46 Coupe

Post by OnNo_4 »

Ik heb net even gekeken, maar kon niet goed zien welk merk snaar het is. Als Gates een rood/wit kartonnetje als verpakking heeft, dan zou het heel goed kunnen.

De spanner is vorige week vervangen aangezien het pompje/veertje lek was en de snaar een beetje stond te dansen. Dat is nu niet meer het geval. Als ik kijk naar de rollen dan lijkt het erop dat die enigzins scheef is versleten dus ik zal maar beginnen met die te vervangen.

De waterpomp is ook nog niet zo lang geleden vervangen. De schoep was nog van plastic en vrijwel compleet vergaan.
Altijd vervelend die bumperklevers voor je....

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo beste OnNo,

Het is altijd beter om alles wat de multisnaar betreft even zeer aandachtig te bekijken, het bespaart echt veel werk, omdat het goed mogelijk kan zijn, dat u alles weer zal moeten demonteren, als een van de componenten minder goed werken.
Bekijk of de omlooprollen en de spanner nog soepel rond gaan zonder bijgeluiden, want id geeft erg vak aan, dat deze even later ook defect kunnen gaan.

Dat er een omlooprol wat scheef staat, dat is niet goed, deze moet gewoon netjes in het gelid staan, een scheve spanner of een omlooprol, dat geeft wrijving op de snaar, wat dan op zijn beurt weer geluid kan weergeven of meer slijtage en schade aan de snaar, en weer een vervroegde vervanging kan geven van de snaar.
De omlooprol of spanner zou ook stuk kunnen springen en nog meer schade kunnen geven aan andere onderdelen die in de omgeving aanwezig zijn.

succes.

Met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”