BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
316ti help!
Moderator: Moderator Team
316ti help!
Beste mensen.
Ik heb gisteren mijn bmw 316ti verkocht, 2 uur later kreeg ik een telefoontje dat de auto ging stotteren en afgesleept moet worden! Hij is er mee naar de garage geweest en die zeggen dat de ketting een tandje is overgesprongen?
Valt dit goed te repareren? Ik krijg hem vandaag nml terug, en geef hem zijn geld terug, ik zit er wel mooi mee
Wat zouden kosten aan onderdelen zijn?
Mvg Sean
Ik heb gisteren mijn bmw 316ti verkocht, 2 uur later kreeg ik een telefoontje dat de auto ging stotteren en afgesleept moet worden! Hij is er mee naar de garage geweest en die zeggen dat de ketting een tandje is overgesprongen?
Valt dit goed te repareren? Ik krijg hem vandaag nml terug, en geef hem zijn geld terug, ik zit er wel mooi mee
Wat zouden kosten aan onderdelen zijn?
Mvg Sean
Re: 316ti help!
Is dit iets wat eraan zat te komen? Of kunnen ze hem ook gewoon afgetrapt hebben?
Hallo beste Megalodon,
Ik denk dat de kettingspanner vervangen moet worden, anders kan de distributie niet zomaar verspringen.
Maar anderzijds twijfel ik er aan of hij een ketting heeft, miscschien wel een snaar zelfs.
Ik kan dit niet checken, want ik heb geen maand en bjr.
Dus gaarne iets meer informatie!
Als het een motor is met een ketting, dan zal de kettingspanner zijn kracht verloren zijn, en dient deze vervangen te worden, zo ook misschien de ketting, die kan ook beschadigd zijn.
Is het een motor met een getande snaar, dan kan ook hier de spanner zijn kracht kwijt zijn, of versleten.
Dan dient de hele distributie te worden vervangen, dus de snaar, de spanner, de omlooprol(len )
Voor de prijs opgave, dient u de garage te raadplegen, hoeft niet perse de dealer te zijn!
Dit is gewoon goed te repareren, tenzij er motor schade is opgelopen, dan word het een ander verhaal.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ik denk dat de kettingspanner vervangen moet worden, anders kan de distributie niet zomaar verspringen.
Maar anderzijds twijfel ik er aan of hij een ketting heeft, miscschien wel een snaar zelfs.
Ik kan dit niet checken, want ik heb geen maand en bjr.
Dus gaarne iets meer informatie!
Als het een motor is met een ketting, dan zal de kettingspanner zijn kracht verloren zijn, en dient deze vervangen te worden, zo ook misschien de ketting, die kan ook beschadigd zijn.
Is het een motor met een getande snaar, dan kan ook hier de spanner zijn kracht kwijt zijn, of versleten.
Dan dient de hele distributie te worden vervangen, dus de snaar, de spanner, de omlooprol(len )
Voor de prijs opgave, dient u de garage te raadplegen, hoeft niet perse de dealer te zijn!
Dit is gewoon goed te repareren, tenzij er motor schade is opgelopen, dan word het een ander verhaal.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Hallo
hij komt van eind 2001,
hij reed wel nog, maar stotterde erg, dan neem ik aan dat de ketting niet gesprongen is? dus dan zal er hopelijk ook geen schade aan de motor zijn? ik heb bijna een jaar ermee gereden, ik heb een tijdje gehad dat hij stationair onregelmatig liep en de tourenteller pingelde, heb toen olie afgelaten(zat te veel in) en nieuwe erin gedaan en toen was dat weer weg.
Gr Sean
hij komt van eind 2001,
hij reed wel nog, maar stotterde erg, dan neem ik aan dat de ketting niet gesprongen is? dus dan zal er hopelijk ook geen schade aan de motor zijn? ik heb bijna een jaar ermee gereden, ik heb een tijdje gehad dat hij stationair onregelmatig liep en de tourenteller pingelde, heb toen olie afgelaten(zat te veel in) en nieuwe erin gedaan en toen was dat weer weg.
Gr Sean
En hij zou ook niet op alle 4 cilinders lopen zij die garage
Dat komt best vaak voor bij dat type motor. Meestal is het op nieuw af te stellen. In sommige gevallen gaan de geleiders kapot. De spanner zou je uit voorzorg kunnen vervangen, maar lijkt mij niet nodig. Wat ik wel zou doen is etvoor zorgen dat jr het juiste blokkeer gereedschap gebruikt natuurlijk. En let erop dat de vanosbouten op de nokkenas vervangen moeten worden als deze los zijn geweest. Ook is er een een palletje voor te bestellen wat langs het inlaattandwiel gemonteerd wordt zodat het in de toekomst niet zomaar weer kan gebeuren.
Wel netjes van jou dat je de auto terugneemt. Ik zou dat niet gedaan hebben, je weet immers nooit wat de nieuwe koper heeft uitgespookt. En dit zijn de risico's bij aankoop van een gebruikte auto.
Dat klopt, maar ik heb geen zin in ingegooide ramen en toestanden. Ik zie het morgen wel aan als hij hem komt brengen met de takelwagen. Als de schade meevalt dan maak ik hem, anders koop ik een nieuwe motor
Mvg Sean
Mvg Sean
Hallo megalodon,
ja, dan is de distributie maar een tandje verschoten, en dat hoeft niet funest te zijn.
Bij MB heb je direct kromme drijfstangen met een tandje verschil, die zijn speciaal zo geconstueerd bij MB, zodat de zuigers niet kapot slaan.
Maar er zijn 4 type motoren in dat type 316, waarvan er een een 1.9 is, en hebben allemaal een ketting.
Spanner vernieuwen, en even kijken of er naar eenmaal rond draaien op hankracht geen rommel mee komt van de geleidervoering, vaak zijn deze niet eens stuk, houd ook eventuele beschadigingen aan de ketting in het oog, dit kan een verzwakking in de ketting veroorzaken.
Ik heb dus al een gebroken ketting gezien hierdoor.
Verder is het inderdaad heel erg netjes dat je die auto terug genomen hebt, het had al volstaan om een oplossing aan te bieden, tot een gedegen reparatie,
Wat je zegt is helemaal waar, aan gedonder heb je echt niets, en eerlijk duurt het langst.
Ik had dus even onderhandel, of een uitgevoerde reparatie door de garage of eventueel het geld terug.
Met vriendelijke groet,
Ad
ja, dan is de distributie maar een tandje verschoten, en dat hoeft niet funest te zijn.
Bij MB heb je direct kromme drijfstangen met een tandje verschil, die zijn speciaal zo geconstueerd bij MB, zodat de zuigers niet kapot slaan.
Maar er zijn 4 type motoren in dat type 316, waarvan er een een 1.9 is, en hebben allemaal een ketting.
Spanner vernieuwen, en even kijken of er naar eenmaal rond draaien op hankracht geen rommel mee komt van de geleidervoering, vaak zijn deze niet eens stuk, houd ook eventuele beschadigingen aan de ketting in het oog, dit kan een verzwakking in de ketting veroorzaken.
Ik heb dus al een gebroken ketting gezien hierdoor.
Verder is het inderdaad heel erg netjes dat je die auto terug genomen hebt, het had al volstaan om een oplossing aan te bieden, tot een gedegen reparatie,
Wat je zegt is helemaal waar, aan gedonder heb je echt niets, en eerlijk duurt het langst.
Ik had dus even onderhandel, of een uitgevoerde reparatie door de garage of eventueel het geld terug.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dit type 316 is de e46 compact. Dat is de enige die 316ti heet. En daar ligt dan de N42 motor in. Heb daarbij al veel distributie gezeik mee gezien, maar geen gebroken kettingen of kromme kleppen. Wel een 1 met de geleiders in stukken onderin en hij liep nog. Aub zie mijn post naar boven.
Beste mensen,
Ik heb de auto terug, als ik hem start hoor ik in 1e instantie niks speciaal, daarna hoor je hem af en toe in touren terug vallen, het motor lampje brand wel.
Hoor je iets als er wat met de ketting is?
Ik laat hem misschien straks bij een vriend uitlezen, dan wacht ik even af wat daar uit komt.
Mvg Sean
Ik heb de auto terug, als ik hem start hoor ik in 1e instantie niks speciaal, daarna hoor je hem af en toe in touren terug vallen, het motor lampje brand wel.
Hoor je iets als er wat met de ketting is?
Ik laat hem misschien straks bij een vriend uitlezen, dan wacht ik even af wat daar uit komt.
Mvg Sean
Dan kan ie alsnog 1 tand versprongen zijn. je hoeft niet per se te horen. wss is de opgeslagen storing krukas, nokkenas synchronisatie of in die trant. Het beste is blokkeer gereedschap erop om zeker te weten of ie verkeerd staat.
Een vriend heeft hem uitgelezen, er kwamen 3 foutcodes uit, die is hij nu op het zoeken en krijg ik later te horen.
Hij dacht zelf dat het de ketting helemaal niet was.
Heb stationair gas gegeven, en dan gaat de auto stotteren,
Dus hopelijk valt het allemaal nog mee
Hij dacht zelf dat het de ketting helemaal niet was.
Heb stationair gas gegeven, en dan gaat de auto stotteren,
Dus hopelijk valt het allemaal nog mee
bij deze de foutcodes:
foutcode: 17749 P1341
nl Ontstekensversterker, primair circuit 1 kortsluiting naar min
du Zündausgang 1 Kurzschluß nach Masse
en Ignition Coil Power Output Stage 1 Short to Ground Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
o Onbekend
Mogelijke oorzaken:
* Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
* Bedrading en/of aansluitingen: kortsluiting naar min
* Ontstekingsversterker
* Sensor nokkenaspositie
* Hoogspanningskabels
* Bougies
foutcode: 17751 P1343
nl Ontstekensversterker, primair circuit 2 kortsluiting naar min
du Zündausgang 2 Kurzschluß nach Masse
en Ignition Coil Power Output Stage 2 Short to Ground Extra info bij de foutcodes. Intermittent
o Onbekend
Mogelijke oorzaken:
* Ontstekingsversterker
* Sensor nokkenaspositie
* Hoogspanningskabels
* Bougies
foutcode: 17755 P1347
nl Cilinderrij 2, Nokkenas positiesensor (G163) / Krukas positiesensor (G28) onjuiste verhouding
du Bank 2, Nockenwellenpos. (G163) / Kurbelwellenpos.-sens. (G28) falsche Zuordnung
en Camshaft Position Sensor 2 (G163) / Engine Speed Sensor (G28) Incor. Correl. Extra info bij de foutcodes. Intermittent
* Onregelmatig / ruw lopen
Mogelijke oorzaken:
* Stand nokkenas onjuist
o riem: versprongen of onjuist gemonteerd
o ketting: opgerekt
* Nokkenas positiesensor (G163) defect
* Sensor voor toerental van de motor (G28) defect
bij de laatste spreken ze wel over de ketting, maar degene die hem uitgelezen heeft zegt dat het maar zelden voorkomt dat hij alleen 1 tand overslaat en dat hij meestal binnen paar seconden de 2e ook kapot slaat. dus ik ga er niet vanuit dat dat het is
hopelijk dus gewoon de bobine vervangen!
foutcode: 17749 P1341
nl Ontstekensversterker, primair circuit 1 kortsluiting naar min
du Zündausgang 1 Kurzschluß nach Masse
en Ignition Coil Power Output Stage 1 Short to Ground Extra info bij de foutcodes. Intermittent
o Onbekend
Mogelijke oorzaken:
* Ontstekingsversterker
* Sensor nokkenaspositie
* Hoogspanningskabels
* Bougies
foutcode: 17751 P1343
nl Ontstekensversterker, primair circuit 2 kortsluiting naar min
du Zündausgang 2 Kurzschluß nach Masse
en Ignition Coil Power Output Stage 2 Short to Ground Extra info bij de foutcodes. Intermittent
o Onbekend
Mogelijke oorzaken:
* Ontstekingsversterker
* Sensor nokkenaspositie
* Hoogspanningskabels
* Bougies
foutcode: 17755 P1347
nl Cilinderrij 2, Nokkenas positiesensor (G163) / Krukas positiesensor (G28) onjuiste verhouding
du Bank 2, Nockenwellenpos. (G163) / Kurbelwellenpos.-sens. (G28) falsche Zuordnung
en Camshaft Position Sensor 2 (G163) / Engine Speed Sensor (G28) Incor. Correl. Extra info bij de foutcodes. Intermittent
* Onregelmatig / ruw lopen
Mogelijke oorzaken:
* Stand nokkenas onjuist
o riem: versprongen of onjuist gemonteerd
o ketting: opgerekt
* Nokkenas positiesensor (G163) defect
* Sensor voor toerental van de motor (G28) defect
bij de laatste spreken ze wel over de ketting, maar degene die hem uitgelezen heeft zegt dat het maar zelden voorkomt dat hij alleen 1 tand overslaat en dat hij meestal binnen paar seconden de 2e ook kapot slaat. dus ik ga er niet vanuit dat dat het is
hopelijk dus gewoon de bobine vervangen!
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
Ga inderdaad maar eerst eens bobines proberen, dat kan ik hier een beetje uit opmaken. Zou ze wel gelijk alle 4 doen, want bij deze blokken is er ook veel gezeik met de bobines. Storingen wissen en eens proberen. Als hij op 3 cilinders loopt, bijna zeker weten een kapotte bobine.