Hallo,
Ik heb sinds kort een probleem met de automaatbak. Met opschakelen nergens last van, maar bij terug schakelen naar ze 1 geeft de automaat een klap net of hij te vroeg naar ze 1 gaat je voelt het echt heel duidelijk zelfs als je voorin zit. Het is ook alleen als de auto bijna tot stilstand komt, andere versnellingen geen last van.ik ben al bij de dealer geweest die heeft de bak olie vervangen.kosten 650€ het is wel iets minder geworden maar nog niet weg.hebben mensen dit ook wel eens gehad of ervaring mee dan hoor ik het graag alvast bedankt.
zijn de koppelings platen die in de olie lopen misschien versleten?
doe hij het alleen met terug schakelen naar de 1? of heb ik het verkeerd begrepen?
een automaat hoort als je gas loslaat te ontkoppelen en van af ongeveer 20/30 km/h weer rustig te koppelen
en de automaat weer klaar te zetten voor het eventuele weer optrekken bij een op groen springend stoplicht.
verder weet ik niet zo heel veel wat ik heb mee gemaakt met dit soort automaten.
tip: probeer als je ongeveer bijna stilstaat of het moment dat de automaatbak klapt de keuze hendel in z'n N te zetten.
waarschijnlijk zou deze het dan niet meer doen en dat is een iedergeval al prettiger rijden.
daarbij wordt een automaatbak heet bij stationair draaien en dat in zijn D omdat de automaatbak eigenlijk in zijn slipvase zit.
dit produceerd veel hitte en slijtage. dit kun je verminderen door net voor een rood verkeerslicht de keuze hendel in z'n N te zetten. de automaat komt uit zijn slipvase en produceerd minder warmte en slijtage. dit zelfde kun je vergelijken met een handbak als je voor een stoplicht staat kun je m het beste in zijn neutraal zetten en de koppeling los anders lijd hier je druklager onder. zelfde principe.
Groetjes,
Wesley
Ps, geef even duidelijker aan wat de automaat doet misschien dat ik er wat meer me kan
Ja alleen van 2 naar 1 je komt laat maar zeggen aanrijden op een kruising je begint te remmen van bijv 50kmph en voordat de auto daatwerkelijk niet meer rijd (dus bijna stilstaat) Voel je een schok/klap je voelt het ook in het rempedaal. maar het komt duidelijk van de automaat af.Het is net of de automaat te vroeg terug schakelt.
Bedankt voor je antwoord!
Hebben ze bij de dealer ook de adaptiewaardes van de bak gewist? Hier kan het ook nog inzitten, heb pas een E39 binnen gehad met hetzelfde probleem, na olie wissel plus adaptiewaardes wissen was het over.
Even contact gehad met de bmw dealer de adaptie waardes waren gewist. Hij gaat maandag terug dan gaan ze de software bijwerken en zonodig verder kijken wat het probleem is. Bedankt voor het meedenken.
Groetjes
Hallo,
Hij is weer terug geweest bij de dealer jullie tips voorgelegd. adaptie waardes waren al gewist. ze hebben de software bijgewerkt geen verschil hun zeggen dat de bak gereviseerd moet worden. weet iemand wat dat kosteen ruil bak bij zf Dortmund?
dealer zegt zelf ik zou het niet bij ons laten doen kost rond de 5000€ haha wel eerlijk.
Ik zou eerst eens een afspraak maken met ZF in Dortmund, en daar je bak laten controleren. Wellicht zeggen hun er wel iets anders over en is hij helemaal niet kapot! En zij zijn echte automaatbak specialisten. Hoeveel km heeft de auto gelopen?
Deze "tik" net voor stilstaand is de koppelomvormer die zich loskoppelt. Dit heet "neutral idle control" (NIC). Hierdoor is de motor tijdens stilstand minder belast en dus zuiniger.
Nieuwere software voor de automaat (egs module) kan dit soms verhelpen.
Zelf had ik hier ook last van. Automaat olie ververst, nieuwste software en toch die irritante tik. Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door te zorgen dat de koppelomvormer zich niet ontkoppelt. Ik heb het zelf gedaan door te coderen met NCS expert. De dealer kan het ook met een simpele handeling met hun software. Hier het bmw service bulletin die dit beschrijft:
"The NIC (Neutral Idle Control) feature disengages the torque converter from the transmission when the vehicle is stationary in the Drive position; the service brakes are applied; and the engine is still in the warm-up phase. The NIC function eliminates engine load when vehicle is stopped, reducing fuel consumption.
Although the EGS software changes (as listed above) are improving transmission comfort feel while still providing the benefits of the NIC feature, they still may not be acceptable for the most discriminating customers.
In such a case, on a customer complaint basis only, deactivate the NIC function by performing the "Converter lockup clutch" retrofit, using the current Progman/ISTA P version."