Page 1 of 1
remschijven voor en achter
Posted: 23 Sep 2012 21:42
by ErikdeKoning
hallo,
Ik heb een korte vraag: ik heb onlangs nieuwe remschijven voor en achter laten monteren bij de BMW dealer.
nu zegt het service onderhoud systeem dat ik de schuiven voor over 44000km moet vervangen en de schijven achter over 24000km.
Is het niet heel onlogisch dat de schijven voor 20000km langer mee gaan dan achter? Ik meen dat ca. 70% van de remkracht op de voorwielen plaatsvindt.
Ik heb hierover de dealer gebeld en krijg een beetje vaag verhaal te horen over 50/50 gewichtsverdeling van de auto.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Gr & alvast dank!
Erik
Re: remschijven voor en achter
Posted: 24 Sep 2012 16:53
by WdePundert
Jouw reactie klinkt mij ook logisch in de oren. Kan het overigens niet zo zijn dat de schijven aan de voorkant dikker zijn?
Re: remschijven voor en achter
Posted: 26 Sep 2012 22:39
by ErikdeKoning
Dat zou goed kunnen. Anderszijds, zou een monteur dat niet gewoon weten? Hoeft hij ook geen ogenschijnlijk onzin verhaal te vertellen.
Re: remschijven voor en achter
Posted: 27 Sep 2012 12:23
by 325i
Een monteur moet sowieso kijken naar een schijfdikte en niet naar een boardcomputer die iets aangeeft.
Ik zou me ook niet teveel bezig houden met z`n ding als er iets versleten is dan is het versleten het is niet versleten omdat een boardcomputer iets zegt
Re: remschijven voor en achter
Posted: 30 Sep 2012 10:47
by COUPEDOC
Misschien is er enige begripsverwarring : de boordcomputer geeft alleen een indicatie aan over de slijtage van de remblokken (dikte) en niet over de slijtage van de remschijven.
Normaal zou je toch ruim 100.000 km moeten kunnen doen met je voorste schijven, rekening houdend met de relatief beperkte maximumsnelheden in ons land en een wat beheerste rijstijl.
Je kan zeer gemakkelijk het slijtrandje beoordelen wanneer je je wiel eraf neemt, bijv. ter gelegenheid van de bandenwissel naar winterbanden. Een tweetal mm is geen probleem, maar de slijtage moet wel symmetrisch zijn, links en rechts.
Achteraan slijten de schijven eerder minder snel.
(Bij sommige autotypes is dat omgekeerd).
Dat is in functie van de belasting, die uiteraard groter is vooraan dan achteraan en daarom zijn de schijven vooraan groter in diameter en het wrijvingsvlak van de remblokken vooraan groter dan achteraan.
De slijtage van de remblokken wordt gemeten door het inslijten van de slijtage-indicator van nul af aan en niet alleen bij een terminaal contact op het einde van het leven van de remblok zoals vroeger.
Daarom moet deze in ieder geval bij elke remblokwissel worden vernieuwd (en opnieuw worden geïntialiseerd).

Re: remschijven voor en achter
Posted: 02 Oct 2012 22:10
by Goos
Dag Eric
Ik neem aan dat bj de vervanging van de schijven ook de remblokken zijn vernieuwd inclusief de slijtage indicatoren.
Dan moet de slijtage gereset worden en zullen beiden waarden on de board computer ca 50.000 km aam moeten geven.
Als het goed is wordt de electrische weerstand in de indicatie gemeten als zijn de nieuw en als deze verder slijt neemt de weerstand toe en zakt het aantal km wat nog gereden kan worden.
De remschijf dikte kun je meten met een schuifmaat of micrometer, normaal gaan de voorschijven inderdaad ca 100.000 km mee en de achter schijven mogelijk iets langer. natuurlijk afhankelijk van je rijstijl.
hoeveel km heb je nu gereden met de nieuwe schijven en blokken? als dit minder dan 1000 km is dan zou ik maar terug gaan maar de dealer om de remblokslijtage te laten resetten, mits ze nauurlijk ook de indicatie verniuwd hebben.
Gr goos