Een paar weken geleden heeft mijn broertje een BMW 320i E36 uit '91. (helaas dat de auto niet van mij is maarja)
Hele gave auto, al een beetje mee gecrost op een stuk land. Gaat heel leuk met die achterwiel aandrijving!
Maar het probleem zit hem net boven de achterbumper en onder de achterklep. Op het randje er tussen zeg maar, zit wat op het eerste oog eruit zag als een paar roest plekjes. Maar vanavond dat rubber eraf gehaald van de rand en ja hoor. De nachtmerrie van roest werd werkelijkheid. Heel de rand is rot, is niks meer van over.
Dus nu is de vraag of dit nog redden valt. Ik heb nog geen juist lasapparaat om dit kunnen maken. (als het nog te maken is)
Wil het wel gaan aanschaffen omdat het werken aan auto's gewoon leuk is en nog leuker als het resultaat goed is.
Dus mocht iemand nog tips hebben voor een leuk mig/tig lasapparaat voor hobbyist, dan hoor ik het graag .
Als iemand een goede tip of advies heeft dan hoor ik het graag.
Oke, een bekend probleem dus. Het is geen los stuk maar het zit vast aan de body van de auto.
Ik kan het wel eruit slijpen maar weet iemand dan ook toevallig waar ik dan een nieuwe rand kan vinden/kopen?
Als dat zou kunnen is het probleem snel opgelost.
Ik hoor het graag als er nog meer tips zijn, alvast bedankt voor nu.
Ja, dat is even flink knudde.
Het is te vergelijken met een ijsberg op zee, ruim ¾ van het ijs zit onder water, en dat is met roest in de nabijheid van rubberen delen al net zo.
Dit zijn of slecht afgewerkte delen, of delen waar nooit gereinigd of gepoetst word.
Hier blijft het altijd nat, en dat is de doodsteek voor het plaatwerk.
Maar als u er het gedult er voor kan opbrengen, en alles netjes er uithaalt en de nieuwe delen terug op de plaats last, dan ziet er nooit iemand meer iets van.
Dergelijke klussen doe ik altijd lekker zelf, trek er de tijd voor uit en werk netjes.
Ik zou dus het meeste er met een puntlasboor er uit halen, dus de puntlassen er uit boren, en een nieuw of een sloopdeel er terug inlassen.
De puntlassen zitten dus bij al deze types op dezelfde plaats, u kunt dus het vervangende deel er weer netjes op precies dezelfde wijze er terug in lassen.
Ik neem vaak gewoon sloopdelen, als er natuurlijk een gaaf deel te verkrijgen is, anders word het dus een nieuw deel of delen.
gebruikt u een sloopdeel, alle boorgaten netjes voor elkaar centreren, vast zetten, kijken of alle delen netjes passen, en het kofferdeksel even sluiten, om te kijken of dit weer allemaal goed aansluit en nette naden hebt, en dan de gaatjes een voor een dicht lassen, u heeft dan weer een puntlas. Gebruik hier voor een Mig/Tig lasmachine / apparaat.
Nadat u dit gedaan hebt heeft u echt een minimum aan glad te slijpen delen.
Als alles netjes is gelast en geslepen, dan nog maals even alles goed bekijken, daarna gaat u alles netjes schuren en behandelen, kale delen even netjes in de ets primer zetten, kijken of alles netjes glad is, eventuele lopertjes weg halen met het schuren, maar niet door deze laag heen schuren, daarna verder bewerken met grondlaag, basis laklaag en blanke lak, of net wel eender lak systeem u wilt gebruiken.
Behandel dan ook de inwendige delen die niet in het gezichtsveld zitten, zoals de dubbele delen, behandel deze met een goed roest werend middel.
Vraag even bij de lakhandel wat het beste middel is. Zo heeft een ieder zijn eigen middelen en werkwijzen.
NB:
Vergeet de naadjes die ontstaan zijn niet te kitten, voor dat u gaat lakken, kitten wel na de ets primer .
Als u voldoende geduld opbrengt en alles met enige precisie uitvoert, dan ziet men er helemaal niets meer van als u klaar bent met deze reparatie.
De klus is goed te doen, vooral als u al iets meer ervaring heeft met lassen en plaatwerken.
Het enige wat de klus ten goede komt, dat is geduld en de tijd er voor te nemen.