Ik heb een vraag,
2 weken geleden wilde de motor van mijn 320i niet aanslaan. Na lang doorstarten sloeg hij uiteindelijk aan.
De auto gaf geen foutmelding in de vorm van het simbool motorlampje of iets anders.
Voelde mijn niet zo prettig en ben naar een algemene garage gegaan en die heeft de auto uitgelezen en daar kwam de LMM uit als fout. Hij vertelde mij dat als je doorstart hij in de noodmodus gaat ???? Aan het rijgedrag van de auto merk je helemaal niets. En zoals eerder gezegd geen lampjes ! Ik heb wel het vermoeden dat de auto meer brandstof verbruikt.
Kan iemand mij vertellen of de diagnose juist is ? Ik wil niet op de gok een nieuwe LMM er in zetten !!!
Groeten Guus.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Noodloop en hoog brandstofverbruik
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
- Type Auto: 316i (E46) '01
Re: Noodloop en hoog brandstofverbruik
Al enkele weken heb ik ook regelmatig dit fenomeen in mijn eigen E46 waargenomen.
Omdat ik zelf beschik over uitleesmogelijkheden, was ik in staat zelf e.e.a. uit te zoeken.
Het probleem bij deze storing kan verschillende oorzaken hebben, welke kunnen liggen tussen de fysieke luchtinlaat en de tip van je uitlaat. Het teveel aan zuurstof of brandstof kan er voor zorgen dat je een foute CO waarde krijgt (uitlaatgassen samenstelling). Wanneer deze buiten de gestelde limieten ligt krijg je een motormanagement melding op je dashboard (geel van kleur in vorm van motorblok) en een OBD melding P0170 of P0171 (Fuel mixture too lean of iets in die trend).
Mijn tip:
Koop een bus remmenreiniger en start je motor. Wanneer deze loopt, open de motor kap en spuit de spray rijkelijk op al je luchtinlaat delen, maar natuurlijk niet direct in je luchtfilter zelf.
Zakt je motor toerental ineens in elkaar, dan wordt er ergens valse lucht aangezogen en ligt daar mogelijk de oorzaak van je probleem. Verder zou het ook nog kunnen dat je brandstof opvoerdruk, brandstof leidingen en filter, carter onluchtingsklep+slangen of je LMM niet goed zijn. In veel gevallen is het toch wel de LMM, zeker bij de E46 M43 blokken, die het begeeft.
Edit: bij mij was het ook de LMM
Omdat ik zelf beschik over uitleesmogelijkheden, was ik in staat zelf e.e.a. uit te zoeken.
Het probleem bij deze storing kan verschillende oorzaken hebben, welke kunnen liggen tussen de fysieke luchtinlaat en de tip van je uitlaat. Het teveel aan zuurstof of brandstof kan er voor zorgen dat je een foute CO waarde krijgt (uitlaatgassen samenstelling). Wanneer deze buiten de gestelde limieten ligt krijg je een motormanagement melding op je dashboard (geel van kleur in vorm van motorblok) en een OBD melding P0170 of P0171 (Fuel mixture too lean of iets in die trend).
Mijn tip:
Koop een bus remmenreiniger en start je motor. Wanneer deze loopt, open de motor kap en spuit de spray rijkelijk op al je luchtinlaat delen, maar natuurlijk niet direct in je luchtfilter zelf.
Zakt je motor toerental ineens in elkaar, dan wordt er ergens valse lucht aangezogen en ligt daar mogelijk de oorzaak van je probleem. Verder zou het ook nog kunnen dat je brandstof opvoerdruk, brandstof leidingen en filter, carter onluchtingsklep+slangen of je LMM niet goed zijn. In veel gevallen is het toch wel de LMM, zeker bij de E46 M43 blokken, die het begeeft.
Edit: bij mij was het ook de LMM

beetje laat maar bedankt voor je reactie, dan toch maar nieuwe lmm kopen.
-
- Neutraal
- Type Auto: 318iS
je carterventilatie is verstoptGuus wrote:beetje laat maar bedankt voor je reactie, dan toch maar nieuwe lmm kopen.
Dat weet ik niet zeker, als ik de slang van de kleppendeksel eraf haal en ik blaas erin, voel ik geen weerstand.
Heb wel slush in de motor gehad en dat duid ook op ventilatieproblemen maar na motorflush en Castrol 5w30 olie is dat voorbij !
Weet jij hoe ik de carterventilatie kan testen ?
Alvast bedankt voor het meedenken !
Guus.
Heb wel slush in de motor gehad en dat duid ook op ventilatieproblemen maar na motorflush en Castrol 5w30 olie is dat voorbij !
Guus.
-
- Neutraal
- Type Auto: 318iS
als jij voor de volle 100 procent dat je nergens vauumlekkages hebt (gescheurde slangen met name die van het inlaattraject)Guus wrote:Dat weet ik niet zeker, als ik de slang van de kleppendeksel eraf haal en ik blaas erin, voel ik geen weerstand.
Guus.
dan is dit de enige oplossing van testen of je carterventilatie nog werkt
motor starten, auto stationair laten draaien
oliedop van je motor verwijderen (auto kan btje raar lopen, dit komt door het vacuumverschil, is geen ramp, gaat vanzelf weg wnr je de dop weer aandraait)
boterhamzakje over de olievulopening doen met een elastiek eromheen
zuigt de motor het zakje LANGZAAM naar binnen, dan is je carterventilatie GOED
zuigt de motor het zakje SNEL naar binnen dan is je carterventilatie KAPOT/VERSTOPT
gebeurd er NIKS, dan is je carterventilatie KAPOT/VERSTOP