Ik ben sinds kort eigenaar van een BMW 316i E46 uit 1999. Met de 1.9 liter motor dus. Sinds ik de auto gekocht heb heeft hij al een asociaal hoog verbruik. hij rijdt gemiddeld 1:5. Wanneer ik 120 rijd op de cruise control staat de verbruikmeter op 11l/100km, en wanneer ik maar iets het gas aanraak vliegt de verbruikmeter gelijk helemaal naar rechts.
De auto lijkt soms een klein hikje te hebben na het overschakelen als je flink trapt met de auto. Hij komt op top met moeite aan 185kmh. verder rijdt hij wel goed. Hij loopt ook netjes stationair, wordt niet warm en stinkt niet.
het hikje en de topsnelheid maken mij niet zo heel veel uit, het hoge verbruik echter wel.
wie heeft er een idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? is het blok gewoon op met 226.000 km of zal er een relatief eenvoudige oplossing voor zijn?
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
hoog verbruik 316i
Moderator: Moderator Team
-
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
Re: hoog verbruik 316i
1 op 5 is idd belachelijk
Ik zou eens beginnen met uitlezen wellicht dat er een sensor gek doet en het hoge verbruik veroorzaakt
Ik zou eens beginnen met uitlezen wellicht dat er een sensor gek doet en het hoge verbruik veroorzaakt
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Ik beschik zelf over een vagcom kabel met vcds software. hiermee kan ik de bmw helaas niet uitlezen. bij de test knop in het instellingenmenu geeft ie aan dat ie de auto wel ziet. wanneer ik hem wil uitlezen zegt ie echter dat de auto niet OBDII compitabel is. beetje jammer dus. ik ga hier nog verder mee experimenteren of ik deze kabel aan het werk kan krijgen.
wanneer ik de auto op contact zet, brandt het motorlampje. wanneer ik de auto start gaat 'ie uit. hoort dit zo?
wanneer ik de auto op contact zet, brandt het motorlampje. wanneer ik de auto start gaat 'ie uit. hoort dit zo?
-
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
Lampje hoort idd uit te gaan anders is er juist wat mis.
Maar je kan beter even langs een garage rijden en 30euro uitgeven zodat je het redelijk snel kunt oplossen want tanken is duurder
Maar je kan beter even langs een garage rijden en 30euro uitgeven zodat je het redelijk snel kunt oplossen want tanken is duurder

Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
hij hoort inderdaad vanzelf uit te gaan. maar bij veel ander auto's zie je dat ie na een paar seconden vanzelf uitgaat. hij gaat bij mij pas echt uit op het moment dat je de auto start.
maar ik ga deze week in ieder geval nog een compressietest doen, om te kijken hoe het met de zuigerveertjes is, en als die nog goed zijn zal ik eens bij een garage langs gaan die mij de auto uit kan lezen.
Ik vind het wel vreemd dat ik deze auto zelf niet uit kan lezen. Alle andere auto's met OBD2 van alle verschillende merken kan ik gewoon uitlezen met mijn kabel aan de laptop. de zekeringen voor de diagnosestekker zijn ook nog heel.
maar ik ga deze week in ieder geval nog een compressietest doen, om te kijken hoe het met de zuigerveertjes is, en als die nog goed zijn zal ik eens bij een garage langs gaan die mij de auto uit kan lezen.
Ik vind het wel vreemd dat ik deze auto zelf niet uit kan lezen. Alle andere auto's met OBD2 van alle verschillende merken kan ik gewoon uitlezen met mijn kabel aan de laptop. de zekeringen voor de diagnosestekker zijn ook nog heel.
Ik heb nu een BMW kabel en software, en de auto uitgelezen. er is geen foutmelding op de motor.
ik heb screenshots gemaakt van de data tijdens het rijden. De screenshots zijn allemaal gemaakt bij cruise snelheden. wat opvalt is dat de lambda waarde wel altijd netjes rond de 1 ligt. verder ligt de load altijd ver buiten de schaal, en ook de air mass ligt vaak ver buiten de schaal. verder is het een behoorlijk verschil tussen de cilinders in de "rough" grafiek.
omdat de de luchtmassa zulke hoge waarden geeft heb ik de meter al een keer schoongemaakt, en ook geprobeerd te rijden zonder de stekker. maar de verbruikmeter gaf nog niet minder aan. welke conclusies kunnen jullie uit deze data halen?
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
ik heb screenshots gemaakt van de data tijdens het rijden. De screenshots zijn allemaal gemaakt bij cruise snelheden. wat opvalt is dat de lambda waarde wel altijd netjes rond de 1 ligt. verder ligt de load altijd ver buiten de schaal, en ook de air mass ligt vaak ver buiten de schaal. verder is het een behoorlijk verschil tussen de cilinders in de "rough" grafiek.
omdat de de luchtmassa zulke hoge waarden geeft heb ik de meter al een keer schoongemaakt, en ook geprobeerd te rijden zonder de stekker. maar de verbruikmeter gaf nog niet minder aan. welke conclusies kunnen jullie uit deze data halen?
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
-
- Neutraal
- Type Auto: 318iS
goedkoopste oplossing bougies vervangen
maar in mijn mening denk ik dat je (een van je) bobines/lamdasensoren het hebben opgegeven
maar in mijn mening denk ik dat je (een van je) bobines/lamdasensoren het hebben opgegeven
-
- Neutraal
- Type Auto: 316 e46
Wat was je oplossing? ik heb namelijk precies het zelfde
Denk lamda zonde defect. Meestal de eerste, in het spruitstuk. Tweede na cat kan ook, maar dan heb je niet het hinter verbruik. Gehele kat. overleden is ook mogelijk.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project