Ik zal mezelf even kort voorstellen.
Mijn naam is Dirk, 24 jaar en in het bezit van een Seat Ibiza 1.6 uit 2001. Ik heb wel centjes gespaard en het is tijd voor een nieuwe auto; een BMW 3 serie e46. ik heb er laatst in mee gereden en was meteen verkocht. Mooie bak en rijdt heerlijk, niet te vergelijken met mijn Seatje. Maar ik twijfel, want wat kan ik het beste doen? Een 4cyl of een 6cyl? Ik heb best informatie verkregen maar toch, het blijft lastig.. Zouden jullie met me mee willen denken?
Wat ik wel weet, is dat ik een e46 automaat (benzine, BJ 98/99/00) wil. Ik gebruik mijn auto voor woon werk verkeer en soms zakelijk. Ik rijd zo'n 20k per jaar. Ik rijdt zelf altijd redelijk relaxt met de auto. Ik rijd wel door, maar ik ben geen racer. Nee dat is trouwens gelul, ik hou onwijs van snelheid maar ik heb niet eerder een snelle auto gehad (heb overigens wel een racemotor..)
In ieder geval, ik twijfel dus over welke BMW ik zal halen. Een 316 of 318 is zuiniger en ik neem aan iets goedkoper in de wegenbelasting/verzekering. Ik begreep dat een 320 een matige motor is (rare combo; 2L met 6cyl) en dat een 323 een ideale auto is door de 6cyl: "een echte BMW." Ik las en hoorde ook dat de 6cylinders veel (?) sterkere motoren zijn dan de 4cyl. Maar een 6cyl verbruikt (veel) meer dan een 4cyl en is een stuk duurder in het onderhoud.
Ik heb vanmiddag in een 316 handbak gereden en dat was best oke. Niet snel maar ook niet sloom. beetje zelfde als mijn Seat volgens mij. Heb ook in een 328 gereden en dat was echt een snelle bak. Echt zwaar relaxt maar volgens mij hoorde ik hem benzine slurpen.
Ik twijfel dus; ik heb het liefst een snelle 323 maar wat is waar en wat niet? Zijn deze 6cyl blokken echt een stuk sterker? Verbruikt deze auto veel (316 zou 1:10 doen in de stad en een 323 1:6) en zijn ze een stuk duurder in het onderhoud?
Thanks alvast en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Houdoe!