BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Twijfel twijfel... Verkoop advies gevraagd

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
DBW
Neutraal
Type Auto: Seat Ibiza 1.6

Twijfel twijfel... Verkoop advies gevraagd

Post by DBW »

Goedenavond heren,

Ik zal mezelf even kort voorstellen.
Mijn naam is Dirk, 24 jaar en in het bezit van een Seat Ibiza 1.6 uit 2001. Ik heb wel centjes gespaard en het is tijd voor een nieuwe auto; een BMW 3 serie e46. ik heb er laatst in mee gereden en was meteen verkocht. Mooie bak en rijdt heerlijk, niet te vergelijken met mijn Seatje. Maar ik twijfel, want wat kan ik het beste doen? Een 4cyl of een 6cyl? Ik heb best informatie verkregen maar toch, het blijft lastig.. Zouden jullie met me mee willen denken?

Wat ik wel weet, is dat ik een e46 automaat (benzine, BJ 98/99/00) wil. Ik gebruik mijn auto voor woon werk verkeer en soms zakelijk. Ik rijd zo'n 20k per jaar. Ik rijdt zelf altijd redelijk relaxt met de auto. Ik rijd wel door, maar ik ben geen racer. Nee dat is trouwens gelul, ik hou onwijs van snelheid maar ik heb niet eerder een snelle auto gehad (heb overigens wel een racemotor..)

In ieder geval, ik twijfel dus over welke BMW ik zal halen. Een 316 of 318 is zuiniger en ik neem aan iets goedkoper in de wegenbelasting/verzekering. Ik begreep dat een 320 een matige motor is (rare combo; 2L met 6cyl) en dat een 323 een ideale auto is door de 6cyl: "een echte BMW." Ik las en hoorde ook dat de 6cylinders veel (?) sterkere motoren zijn dan de 4cyl. Maar een 6cyl verbruikt (veel) meer dan een 4cyl en is een stuk duurder in het onderhoud.

Ik heb vanmiddag in een 316 handbak gereden en dat was best oke. Niet snel maar ook niet sloom. beetje zelfde als mijn Seat volgens mij. Heb ook in een 328 gereden en dat was echt een snelle bak. Echt zwaar relaxt maar volgens mij hoorde ik hem benzine slurpen.

Ik twijfel dus; ik heb het liefst een snelle 323 maar wat is waar en wat niet? Zijn deze 6cyl blokken echt een stuk sterker? Verbruikt deze auto veel (316 zou 1:10 doen in de stad en een 323 1:6) en zijn ze een stuk duurder in het onderhoud?

Thanks alvast en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Houdoe! :zwaai:

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Re: Twijfel twijfel... Verkoop advies gevraagd

Post by 325i »

Een 323i heeft echt geen 1 op 6 nodig als die dat nodig heeft heb je of lood in de schoenen of er is iets kapot.Mijn E36 320i verbruikt gemiddeld 1 op 10 en als ik iets langere stukken rijd is 1 op 12 zeker geen uitzondering.
Daarbij gaat er gewoon niks boven een 6 cylinder en dat beetje hogere verbruik en iets hogere WB en verzekering kan mij niet zoveel uitmaken.
Daarvoor rij je wel een vele fijnere auto.
Een 4 pitter rijd lekker maar de souplesse en rijeigenschappen kunnen niet meekomen met een 6 cylinder.
vriend van me heeft een 328i touring en die rijd ook tussen de 1op10 en 1 op 12 dus beetje het zelfde als mijn 320i.
En waarom zou een 320i een rare combinatie zijn.
Mazda heeft vroeger juist een 1.8 v6 gebouwd omdat die zo zuinig was mij lijkt het juist idiaal en feit blijft 2000cc blijven 2000cc of je het nu verdeeld over 6 of 4 cylinders het blijft een 2.0

Verder moe je zelf weten wat je ervan denkt en als je nooit een 6 cylinder heb gehad dan mis je natuurlijk niet veel,
Maar ik heb wel eens een uitstapje gemaakt naar 4 cylinder BMW`s maar voor mij hoeft dat nooit meer
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
DBW
Neutraal
Type Auto: Seat Ibiza 1.6

Post by DBW »

Thanks voor je reactie.

Ik hoor zoveel verschillende verhalen. Over het algemeen hoor ik hetzelfde als wat jij zegt; dat het allemaal wel mee valt als je gewoon relaxt rijdt.

Ben benieuwd naar andere reacties.

yltkdy
Neutraal
Type Auto: BMW E36 318I

Post by yltkdy »

Tsja, met iedere BMW, (4 of 6 cylinder) gaat het om een ding. Hoe zwaar is je rechter voet. Als je gewoon een beetje vlot meerijdt met de rest valt het best nog wel mee. Maar zodra je echt volgas gaat en lekker doortrapt in de toeren, tsja dan gaat het verbruik explosief omhoog.

Als je echt veel stadsverkeer en/of optrekt en je gaat voor het economische, dan zou ik voor de 4 cylinder gaan. Bij optrekken spreek je toch je pk's aan dus is het logisch dat een 4 cylinder zuiniger is als een 6. Rij je veel op de snelweg of constant dan rijdt een 6 cylinder natuurlijk veel lekkerder/rustiger.

En wat betreft het onderhoud, Waarom is een 6 cylinder volgens jou veel duurder in het onderhoud? Het ligt er puur aan hoe jij met je auto omgaat. Als je een 6 cylinder puur hebt voor de luxe en het comfort en om incidenteel op zijn staart te trappen zie ik niet in waarom die stukken duurder zou zijn dan een 4. Sterker nog, bij normaal gebruik hoeft een 6 cylinder minder hard te werken als een 4, logisch toch?

Zelf heb ik een E36 318I, en ben best tevreden over de prestaties. Maar toch, als je soms het geluid hoort van de 6 in lijn... :kwijl: :kwijl: :kwijl:

SlimSjakie
Neutraal
Type Auto: BMW 540i xDrive (G30) 2018

Post by SlimSjakie »

Ik heb een 323Ci op lange afstand haal ik 1:11/1:12 rustig met het pedaal en cruise control gebruiken.

korte afstanden rijdt hij gemiddeld 1:9 als je een beetje economisch rijdt.

Redhead
2e Versnelling
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Post by Redhead »

Als je het meest economisch wil rijden zal je de 316 of 318i moeten overwegen. Beide hebben een 1895cc motor, maar de 316 heeft meer koppel onderin en minder vermogen in hoger bereik. Denk dat met automaat de 316 je beter zal bevallen.
Ik heb zelfde blok in mijn e36 en vind hem snel zat en smeuig genoeg om relaxed te rijden.

Als je toch een 6 cilinder wil zou ik de 323 nemen. Die is in MRB toch gelijk aan de 320 maar biedt je dan toch meer vermogen en koppel. Door het lage koppel zal je met een normale rijstijl een vrijwel gelijk verbruik als de 320 scoren.
Als je sprintjes gaat trekken loopt het snel andersom.

Hier kan je de typen makkelijk vergelijken.
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id4=16148

En tja, als je economisch rekend is een 4 cilinder voordeliger. Scheelt je aan MRB en brandstof ca €340-385,00 per jaar tov de 6 cilinder. Vraag is dus hier; Hoeveel mag je hobby kosten ;)
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”